اجرای استانداردهای جدید بر روی پلتفرم‌های پراید و پژو امکان‌پذیر نیست

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد اجرای استانداردهای جدید بر روی پلتفرم‌های پراید و پژو امکان‌پذیر نیست   تولید پراید و پژو۴۰۵ در پی تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو متوقف شد و سال گذشته براساس تصویب شورای‌عالی استاندارد، مقرر شد که پراید از ابتدای مرداد امسال و پژو ۴۰۵ از ابتدای خرداد […]

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد

اجرای استانداردهای جدید بر روی پلتفرم‌های پراید و پژو امکان‌پذیر نیست  

تولید پراید و پژو۴۰۵ در پی تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو متوقف شد و سال گذشته براساس تصویب شورای‌عالی استاندارد، مقرر شد که پراید از ابتدای مرداد امسال و پژو ۴۰۵ از ابتدای خرداد امسال دیگر تولید نشود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پیمان پیرایش؛ مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: پلتفرم‌های پراید و پژو بسیار قدیمی ‌است. بنابراین اجرای استانداردهای جدید بر روی آنها امکان‌پذیر نیست.

وی در یک برنامه رادیویی افزود: از سال ۱۳۹۶ با همکاری وزارت صمت و خودروسازان داخلی استانداردهای خودرویی در کشور اولویتبندی شد. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تمامی‌استانداردها به‌طور کامل اجرایی شد و خودروسازان این استانداردها را اجراء کردند.

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: فاز سوم اجرای استانداردهای خودرویی به بحث تحریم‌ها و تنگناهای در زمینه تأمین قطعات برخورد کرد.

وی افزود: این موضوع به شورای‌عالی استاندارد منعکس شد، نه اینکه اجرای استانداردها تعلیق یا اجرای آنها منتفی شود بلکه به دلیل تنگناهای موجود مقرر شد اجرای چند استاندارد معدود موکول شود به وضعیت بازار، واردات قطعات و گزارش‌های که سازمان از خودروسازان به‌صورت مستمر می‌گیرد.

پیرایش اظهارداشت: استانداردهایی که اجرا نشد در مقابل ۸۵ استانداردی که اجرایی شد تعدادشان خیلی محدود است. سه استاندارد مربوط به خودروهای سواری و چهار استاندارد هم مربوط به خودروهای سنگین بود.

مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: پلتفرم‌های پراید و پژو بسیار قدیمی‌ است. بنابراین اجرای استانداردهای جدید یا بر روی آنها امکان‌پذیر نیست یا اگر بخواهد اجراء شود نیازمند هزینه‌های سنگینی است که به‌طورکلی مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

وی افزود: سازمان استاندارد همچنان تأکید دارد، بر اجرای این برنامه که از تاریخ ۳۱خردادماه سال۹۹ تولید پژو ۴۰۵ به استثنایی ۴۰۵ دوگانه‌سوز فقط برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌و تاکسی‌ها و از اول مردادماه سال۹۹ تولید تمامی‌خودروهای پراید به استثنایی وانت با توجه به کمبودی که در کشور وجود دارد از چرخه تولید خارج شوند. این رویه به تدریج درخصوص سایر خودروها هم اعمال می‌شود.

پیرایش ادامه داد: به طور مستمر گزارش‌های خود را به شورای‌عالی استاندارد ارائه خواهیم کرد هر وقت این مجمع عالی تصمیم بگیرد که بخش دیگری از خودروهای تولید داخل باید از چرخه تولید خارج شود به‌طور قطع و یقین این تصمیم اجرایی و اطلاع‌رسانی عمومی ‌هم خواهد شد.

وحید مرندی‌مقدم؛ معاون سازمان ملی استاندارد نیز در این رابطه گفت: تاکنون مصوبه جدیدی برای ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵ صادر نشده و مصوبه قبلی مبنی بر توقف تولید این دو نوع خودرو لازم‌الاجراست.