بی‌توجهی شبه‌دولتی‌‌‌ها و مسؤولان به بخشنامه وزیر راه ‌و شهرسازی

در پی حضور و برد در مناقصات همچنان صورت می گیرد  بی‌توجهی شبه‌دولتی‌‌‌ها و مسؤولان به بخشنامه وزیر راه ‌و شهرسازی براساس برنامه پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه قرار است بنادر، مشمول واگذاری‌ها شده و بخش خصوصی نیز در برخی موارد به‌طور کامل عهده‌دار امور بندری کشور شود. به گزارش مارین‌نیوز، اما با این‌که وزیر […]

در پی حضور و برد در مناقصات همچنان صورت می گیرد

 بی‌توجهی شبه‌دولتی‌‌‌ها و مسؤولان به بخشنامه وزیر راه ‌و شهرسازی

براساس برنامه پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه قرار است بنادر، مشمول واگذاری‌ها شده و بخش خصوصی نیز در برخی موارد به‌طور کامل عهده‌دار امور بندری کشور شود.

به گزارش مارین‌نیوز، اما با این‌که وزیر راه‌ و شهرسازی بار‌‌ها اجرایی شدن پروژه‌ها را، واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد و در این راستا بخشنامه‌ای در مهرماه ۹۴ صادر کرد. اما پس از گذشت نزدیک به یک سال و با توجه به مهلت ۶ ماهه داده شده به سازمان‌های تابعه وزارت راه‌ و شهرسازی، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌ها، صندوق‌های تعاونی کارکنان، صندوق‌های پس‌انداز کارکنان و‌… که وابسته به این سازمان‌ها هستند همچنان در حال فعالیت اقتصادی می‌باشند.

این در حالی است که غلامرضا سلامی مشاور حسابرسی وزیر راه‌ و شهرسازی در مصاحبه‌ای عزم وزیر را برای اجرای این بخشنامه جدی اعلام کرد و از تصمیماتی سخن گفت که برای دور نگاهداشتن شبه‌دولتی‌‌‌ها از پروژه‌ها اتخاذ شده است. وی در همان گفت‌وگو از بخش خصوصی خواست تا در صورت مشاهده هر اقدامی که خلاف دستور وزیر باشد آن‌‌‌ها را مطلع سازند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

اما از زمان صدور این بخشنامه مناقصه‌های بسیاری منجمله واگذاری لایروبی بنادر کشور به بخش خصوصی می‌باشد. شرکت نگین‌سبز خاورمیانه که به گفته کارشناسان صددرصد متعلق به صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد در این مناقصه حضور داشت و نتایج این مناقصه مهم ۲ بار ابطال گردید و به مرحله سوم کشید و در نهایت این شرکت به عنوان برنده مناقصه و انجام عملیات لایروبی، نگهداری و تعمیر لایروب‌‌ها و تجهیزات مربوط در حوزه بنادر جنوب شرق کشور، مورد قبول اعضای کمیسیون مزایده سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت که مدت این قرارداد پنج سال و آغاز آن از ابتدای سال ۱۳۹۵ می‌باشد.

اکنون با توجه به شرایط شرکت‌های خصوصی که دوران سختی را در زمان تحریم‌ها سپری نمودند و امید به آینده، انجمن مهندسی دریایی ایران و انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‌های دریایی ایران به عنوان نمایندگان بخش عظیمی از جامعه دریایی کشور، طی نامه‌ای از عباس آخوندی وزیر راه‌ و شهرسازی خواهش نمودند با توجه به سپری شدن مدت ۶ ماه مشخص شده پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته تا موجبات رفع این معضل اساسی فراهم گردد.

بر همین اساس بود که سید ‌آرش علوی عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که در برنامه ششم توسعه به‌عنوان پیشنهاد اولیه دولت، موارد مشابه واگذاری بنادر به بخش خصوصی وجود دارد، اظهار‌کرد: باید اجازه دهیم برنامه ششم توسعه به صورت رسمی تحویل مجلس شورای اسلامی‌شود و بعد از آن مورد بررسی قرار گیرد و درنهایت با استناد از نتایج آن نظر خود را ارایه دهیم.

از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی می‌توان به شرکت نگین سبز خاورمیانه، سرمایه‌گذاری امین، توسعه ترابر ایرانیان، هدایت کشتی خلیج‌فارس، خط نقره‌ای قشم، شرکت دریایی و بندری افق، آریا بنادر ایرانیان و‌… اشاره نمود که همچنان در مزایده‌ها و مناقصات حضور داشته و با بخش خصوصی واقعی رقابت می‌کنند.

 

اما اینک سؤال اینجاست چرا کسی اعتنایی به بخشنامه وزیر نداشته و در فضایی کاملاً آزاد و بدون دغدغه داشتن، این‌گونه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و فقط در راستای منافع تعریف شده خود عمل می‌نمایند. انگار تافته‌ای جدا بافته بوده و گوش شنوایی برای این‌گونه بخشنامه‌ها نداشته و در عوض چشم و گوش تیزی برای گرفتن مناقصات دارند.