استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذاری پروژههای تخصصی کلان به افراد بر مبنای تخصص و سابقه انجام شود ارگانهای دریایی با شناسایی متخصصین و زمینههای تخصصی و حرفهای آنها و تهیه پایگاه داده و در نهایت خط دادن و هدایت پروژههای صنعتی به افراد متخصص در این زمینه پیش قدم شوند. مارین نیوز در نظر دارد […]
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
واگذاری پروژههای تخصصی کلان به افراد بر مبنای تخصص و سابقه انجام شود
ارگانهای دریایی با شناسایی متخصصین و زمینههای تخصصی و حرفهای آنها و تهیه پایگاه داده و در نهایت خط دادن و هدایت پروژههای صنعتی به افراد متخصص در این زمینه پیش قدم شوند.
مارین نیوز در نظر دارد مجموعه گفتوگوهایی را با اساتید و دانشگاهیان جهت بررسی و تسهیل رابطه دانشگاه و صنعت تهیه کند و برای ریشهیابی مسایل و مشکلات و ارایه راهکارهای متخصصان تلاش کند. به همین منظور گفتوگویی اختصاصی با دکتر محمد جواد کتابداری استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید:
+به نظر شما فضای دانشگاهی و آکادمیک داخلی در چه زمینهها و بخشهایی میتواند صنعت دریایی ایران را ارتقا بخشد؟
از آنجا که بخش مهمی از نیروهای شاغل در صنعت از دل دانشگاه بیرون میآیند، پرورش نیروهای کارآمد را که در آینده بتوانند به صنعت دریایی کشور کمک کنند میتوان مهمترین جلوه همکاری دانشگاه با صنعت برشمرد. نمود مهم این همکاری را میتوان در تعریف پایاننامههای مرتبط با نیازهای صنعت و برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت کاربردی برای صنایع دریایی در دانشگاهها و همچنین برگزاری کنفرانسهای علمی و تخصصی که متقابلاً حمایت صنعت از دانشجو و استاد را به همراه دارد مشاهده کرد. از سوی دیگر بازبینی سرفصل برخی مواد درسی و اضافه نمودن دروسی که بیشتر در آینده برای دانشجو کاربرد خواهد داشت، میتواند در بهتر کردن این رابطه کمک کند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشجویان در آینده نیاز به آشنایی به نرمافزارهای تخصصی و آییننامههای دریایی خواهند داشت. بنده به نوبه خود تلاش کردهام که با تعریف پروژههای درسی مناسب، دانشجویان را به این سمت سوق دهم. از سوی دیگر، در صورت اعتماد صنعت به دانشگاه، فضای آکادمیک ایران توانایی برآورده کردن بخش عمدهای از نیازهای تحقیقاتی صنایع دریایی کشور را داراست؛ با این وجود به نظر من صبر و تحمل کافی در صنایع دریایی کشور جهت به ظهور رسیدن تواناییهای داخلی وجود ندارد. در کشورهای پیشرفته نیز اینگونه نبوده است که نیاز صنعت در کوتاه مدت توسط دانشگاه برآورده شود. قطعاً سالها تلاش و کوشش و پژوهش انجام شده و دانشگاه سرانجام راهحل مسأله را یافته و موفق به رفع نیازهای صنایع شده است. با این حال همانطور که گفتم، به نظر میرسد که چنین تحملی در صنایع داخلی کشور وجود ندارد و حتی متأسفانه در برخی موارد، عدالت در واگذاری پروژههای صنعتی به اساتید متخصص یا دانشگاههای تخصصی نادیده گرفته شده و ضوابط رعایت نمیگردد؛ به عنوان مثال، گاهی در فراخوانهای صنعتی به دلایلی نامشخص پروژه را به اساتید با تخصص جنبی واگذار مینماید. در این صورت اگر به هر دلیل پروژه به نتیجه مطلوب نرسد، در نهایت ممکن است چنین نتیجهگیری شود که واگذاری پروژه به دانشگاه امری اشتباه بوده است.
+واضح است که تربیت نیروهای متخصص از مهمترین وظایف دانشگاه و دانشگاهیان است. این دانش و توانمندی با چه راهکارهایی در بخشهای مختلف صنعت دریایی ما میتواند ظهور میکند؟
در کشورهای پیشرفته آموزش دانشگاهی بر اساس نیازهای فنی و مدیریتی صنعت تعریف میگردد. یعنی در واقع صنعت از دانشگاه جلوتر است. اما متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست. همه آنچه در دانشگاه به دانشجو آموزش داده میشود لزوماً کاربردی نبوده و یا ارتباطی با نیازهای صنعتی و مشکلات پیشروی آن ندارد. تغییر نگرش به رشتههای دریایی و ایجاد انگیزه برای جذب افراد نخبه در این رشتهها و ایجاد دانشگاه جامع دریایی بهطوریکه تمامی رشتههای مورد نیاز دریایی در تمام سطوح در این دانشگاه وجود داشته باشد یکی از راهکارهای تربیت نیروهای متخصص کارآمد خواهد بود. ایجاد دورههای تخصصی برای مدیران این صنعت در دانشگاهها نیز میتواند در این راستا بسیار مؤثر باشد.
+در بسیاری از کشورهای پیشرفته شرکتها و مؤسسات معتبر با کالجها و دانشگاهها ارتباط مستقیم دارند و آغازگر پروژههای کلان صنعتی خصوصا در زمینه تکنولوژیهای نوین هستند. به نظر شما این مهم با فراهم کردن چه زمینههایی و همکاری چه سازمانها و ارگانهایی امکانپذیر است؟
به نظر من مهمترین زمینه برای ارتباط مناسب، تغییر نگرش موجود در بسیاری از بخشهای دریایی کشور است که در این رابطه حرکتهای مثبتی نیز شروع گردیده است. به عنوان مثال چنانچه واگذاری پروژههای تخصصی کلان به افراد بر مبنای تخصص و سابقه انجام شود از یک طرف سبب ایجاد انگیزه در متخصصین شده و از طرف دیگر باعث میگردد پروژههای ملی در حداقل زمان به نتایج مطلوبتر برسند. لذا بنده پیشنهاد میکنم ارگانهای دریایی با شناسایی متخصصین و زمینههای تخصصی و حرفهای آنها و تهیه پایگاه داده و در نهایت خط دادن و هدایت پروژههای صنعتی به افراد متخصص در این زمینه پیش قدم شوند.
+دانشگاهها چگونه میتوانند در جهت برگزاری بهتر و باکیفیتتر همایشها و نمایشگاههای تخصصی در صنعت دریایی همکاری کنند و راهکار عملی این موضوع چیست؟
همایشها و نمایشگاهها ارکان بسیار مهم تبادل اطلاعات و آگاهیهای علمی و فنی بوده و موجب ارتباط مستقیم بخش صنعت دریایی با مخاطبین خود خواهند شد. حضور دانشگاهها در کنار صنعت دریایی باعث ارایه بهتر توانمندیهای دریایی، انتقال دانش فنی و ارتقای علوم دانشپژوهان خواهد شد. بهطور قطع، این همکاری در جهت ایجاد ارتباط بهتر با زبان تخصصیتر میتواند بسیار راهگشا باشد.
گفتوگو را با صحبت در مورد فعالیتهای دانشگاهی در صنعت دریایی خاتمه دهیم. تاکنون دانشگاه در خصوص مطالعه و بررسی امکانات سرمایهگذاران در صنعت دریایی کشور چه اقداماتی انجام داده است و به نظر شما روش صحیح، برای جذب سرمایهگذاری خارجی از طریق این مطالعات چیست؟
این حوزه مربوط به مسایل کلان اقتصاد کشور بوده و نیازمند بازبینی بیشتری است. زیرا تاکنون به درستی نیاز صنعت به دانشگاه منتقل نگردیده است. از طرفی نیاز دانشگاهها هم برای صاحبان صنعت مشخص نیست. در این زمینه اساتیدی که دورههای تحصیلی خود را در خارج از کشور گذارندهاند و با زمینههای مختلف علمی و صنعتی کشورهای گوناگون آشنایی داشته و با اشخاص و شرکتهای بینالمللی ارتباط دارند میتوانند راهکارهای ارزشمندی ارایه دهند. در هر حال ایجاد ارتباط با سرمایهگذار خارجی و جذب سرمایه، امری بسیار پیچیده است که در واقع مشکل تمامی حوزههای صنعت کشور نیز به شمار میآید. پیشنهاد بنده ایجاد کارگروههای تخصصی با حضور اساتید دانشگاه برای بررسی همه جانبه موضوع و ارایه راهکار برای توسعه پایدار در این صنعت است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.