تاریخی‌ترین صعود شاخص کل بورس ثبت شد

با رشد ۴۷ هزار واحدی تاریخی‌ترین صعود شاخص کل بورس ثبت شد گروه بانک، بیمه بورس- دیروز(یکشنبه) روزی تاریخی برای بورس بود؛ در سالی که همچنان شاخص کل بورس نگاه‌ها را به خود جلب کرده است، شاخص کل بورس توانست رکوردی تاریخی را به ثبت برساند که نظیر آن در تاریخ بورس بی‌نظیر بوده است. […]

با رشد ۴۷ هزار واحدی

تاریخی‌ترین صعود شاخص کل بورس ثبت شد

گروه بانک، بیمه بورس- دیروز(یکشنبه) روزی تاریخی برای بورس بود؛ در سالی که همچنان شاخص کل بورس نگاه‌ها را به خود جلب کرده است، شاخص کل بورس توانست رکوردی تاریخی را به ثبت برساند که نظیر آن در تاریخ بورس بی‌نظیر بوده است. بر این اساس شاخص کل بورس با رشدی عجیب و حیرت‌انگیز با افزایش ۴۷هزار و ۳۴۲ واحد، رقم یک‌میلیون و ۱۱۶ هزار واحد را ثبت کرد تا بزرگ‌ترین رشد تاریخش را در یک روز تجربه کرده باشد. گفتنی است؛ شاخص کل بورس در سال‌جاری رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده بود و علاوه بر گذشتن از مرز یک‌میلیون واحد همه کارشناسان را به دیدن شاخص دومیلیون واحدی امیدوار کرده است. این در حالی است که دولت نیز به صورت کاملاً جدی مُصر به کشاندن نقدینگی‌ها به بازارسرمایه است و به همین دلیل از اوایل امسال برخی از بزرگ‌ترین اموالش همچون شستا را وارد این بازار کرده است. از سویی با آزادسازی سهام‌عدالت و همچنین عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF می‌توان انتظار داشت که شاخص کل بورس همچنان به درخشش ادامه دهد.

گذر از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد

به هر شکل شاخص کل بورس دیروز(یکشنبه) از مرز یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحد گذر کرد که این اتفاق برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه رخ داده است. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۳ هزار و ۷۰ واحد صعود کرد و در رقم ۳۵۳ هزار و ۹۱۷ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار یک‌میلیون معامله به ارزش ۸۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس، فولادمبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، معدنی و صنعتی گل‌گهر و بانک ملت نسبت به سایر معاملات بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. نمادهای پُربیننده بورس از بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولادمبارکه اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس، بانک تجارت و پالایش نفت بندرعباس تشکیل شده بود. شاخص کل فرابورس نیز با ۳۸۲ واحد رشد به رقم ۱۲ هزار و ۴۶۸ واحد رسید معامله‌گران این بازار نیز ۵۲۸ هزار معامله انجام دادند که ۳۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال ارزش داشت. پتروشیمی ‌مارون، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری صبا تأمین، گروه صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی‌زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. سهامی‌ ذوب‌آهن اصفهان، داروسازی تولید دارو، سیمان لارسبزوار، بانک‌دی، کشت و صنعت شهداب ناب‌خراسان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

ارزش بازار سرمایه نسبت به سال۸۸، ۱۰۰برابر شده است

حال با توجه به رشد روزافزون بورس، مجلس شورای اسلامی ‌نیز از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای حضور در مجلس دعوت به‌عمل آورده بود. حسن قالیباف؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در جلسه علنی دیروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ‌و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور از افزایش ۱۰۰برابری ارزش بازار سرمایه نسبت به سال ۱۳۸۸ خبر داد. وی گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمایه است. با توجه به رونق بازار سرمایه و اتفاقاتی که افتاده توجه بیشتری به این بازار صورت گرفته و این فرصت خوبی برای تأمین مالی و توسعه اقتصاد کشور است. در چند سال گذشته در بازار سرمایه، چند اتفاق بزرگ افتاده است یکی از آنها تصویب قانون سرمایه در سال ۱۳۸۴ است که باعث شد یکسری ابزار و نهادها خلق شود. همچنین قانون توسعه نهادها و ابزارهای مالی جدید در راستای اصل۴۴ قانون‌اساسی در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید و در اختیار بازار سرمایه قرار گرفت. اجرای اصل۴۴ قانون‌اساسی و واگذاری شرکت‌ها در راستای این قانون هم از طریق بازار سرمایه انجام شد. در سال ۱۳۸۸ ارزش کل بازار ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که در حال‌حاضر به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۰۰ برابر شده و نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بازار است.

آزادسازی سهام‌عدالت

قالیباف با اشاره به آزادسازی سهام‌عدالت اظهار کرد: دارندگان سهام‌عدالت می‌توانند دارایی‌هایشان را در بازار سرمایه معامله کنند که ۱٫۵درصد آنها سهام‌شان را در بورس معامله کردند. نگرانی ما این بود که عمده آنها فروشنده شوند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به وجود ۱۳میلیون کد معاملاتی در بازار بورس گفت: با اضافه شدن سهام‌عدالت تعداد دارندگان کد معاملاتی در بازار سرمایه که سرمایه‌گذار محسوب می‌شوند هفت میلیون نفر می‌شود که این نشان‌دهنده جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور است و می‌تواند مسؤولیت‌های بیشتری را در اقتصاد ایفاء کند. وی با اشاره به تسهیل ورود شرکت‌ها در بورس و انتشار اوراق بخش‌خصوصی از طریق بازار سرمایه خاطرنشان کرد: الان عمدتاً دولت از طریق بازار سرمایه تأمین مالی می‌کند و ۱۰۰هزار میلیارد تومان اوراق نیز در بورس به فروش رسیده است.