انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان

انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان  ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسدود شد.در نشستی که ۵ تیر ماه، در پنجمین روز از هفته صرفه‌جویی در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، دکتر مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع […]

انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان

 ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسدود شد.در نشستی که ۵ تیر ماه، در پنجمین روز از هفته صرفه‌جویی در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، دکتر مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب به عنوان اولین و بالا‌ترین فعالیت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای از انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان در سال گذشته خبر داد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین به تعامل بیش‌تر شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی استان پرداخت و افزود: سازمان جهادکشاورزی برای جایگزینی کشت‌های پرمصرف آب علی‌رغم مشکلات پیش رو، یک برنامه ۳ ساله دارد.

میرمحمد صادقی، خاطر نشان کرد: با توجه به آمار موجود، سطح زیرکشت برنج در استان در حال حاضر به دلیل استمرار خشکسالی‌ها و تبلیغات منع کشت، از ۱۸۰۰۰ هکتار تنها به حدود ۴۵۰۰ هکتار رسیده است .

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این نشست، مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی آب منطقه‌ای اصفهان و مجری طرح احیا و تعادل بخشی، نیز با تأکید بر عناوین روزهای هفته صرفه‌جویی، به منظور اطلاع‌رسانی پیشرفت و بررسی مسایل مربوط به طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب استان با اولویت آب‌های زیرزمینی گفت: در اثر اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی شاهد بوده‌ایم میزان افت سطح آب در دشت باد-خالد آب واقع در اردستان اصفهان به‌طور چشمگیری بهبود یافته است به‌طوری که میزان افت سالانه این دشت متوقف شده است.

مهندس غلامرضا نعمتی با اشاره به اقلیم خشک استان به عنوان یک واقعیت و نیز وضعیت نامساعد و بحرانی منابع آب زیرزمینی استان، گفت: پیامدهای سوء‌خشکسالی‌ها و برداشت زیاد از حد توسط چاه‌های موتوری در دهه‌های اخیر منجر به پدیده‌های مخربی مانند فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان از جمله مهیار شهرضا و دامنه‌داران و نیز شور شدن آب زیرزمینی مصرفی در دشت‌هایی مانند کاشان و اردستان شده است .

مدیر دفترحفاظت منابع آب و مجری طرح به معرفی پروژه‌های۱۵ گانه طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و افزود: حدود ۴۰۰۰ کنتور هوشمند آب و برق برروی چاه‌های استان نصب شده است که از این تعداد ۱۲۰۰ کنتور در سال ۹۴ نصب شده است. وی به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای نصب ۵۰۰۰ کنتور و انسداد ۳۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۵ که مصداق تحقق و عمل به اقتصاد مقاومتی است؛ اشاره و خاطرنشان‌کرد: انسداد ۷۴۰ حلقه چاه فاقد پروانه مضر به مصالح عموم در سال ۹۴ که فراتر از تکلیف بود صرفه‌جویی ۳۱ میلیون مترمکعب آب در آبخوانهای استان را به همراه داشت. وی تصریح کرد: استان اصفهان در خصوص نصب gps روی دستگاه‌ها و ساماندهی شرکت‌های حفار پیشرو و دارای رتبه اول کشوری می‌باشد و تاکنون ۳۰۰ دستگاه حفاری متخلف چاه توقیف شده است. مهندس نعمتی همچنین در بخش‌های دیگر صحبت‌های خود به بحث اطلاع‌رسانی پرداخت و گفت: ۷ گروه اثرگذار بر آب مشخص شده است و سعی در ایجاد الگوی مشارکتی مدیریت منابع آب در برخی دشت‌های نمونه می‌باشد که در دست پیگیری است. در انتهای جلسه نیز به پرسش‌های حاضرین جواب داده شد.