سهم ۲۰۰ میلیارد دلاری «غذا» در اقتصاد گردشگری دنیا مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با بیان اینکه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در ۸ منطقه کشور برگزار میشود، گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی تعلق دارد. به گزارش فارس، نعمتی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست خبری […]
سهم ۲۰۰ میلیارد دلاری «غذا» در اقتصاد گردشگری دنیا
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با بیان اینکه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در ۸ منطقه کشور برگزار میشود، گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی تعلق دارد.
به گزارش فارس، نعمتی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست خبری جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» اظهارداشت: غذا به عنوان یکی از آیتمهای برنامهریزی برای سفر و گردشگری در تمام کشورهای گردشگرپذیر مورد توجه قرار میگیرد. در کشور ما هم به عنوان یکی از نقاط دنیا که ظرفیت گردشگری بالایی دارد، غذا میتواند در تبلیغ بیشتر این ظرفیت مورد توجه باشد.
یک دهم درآمد گردشگری دنیا از غذا است
وی ادامه داد: غذا سهم چشمگیری در اقتصاد گردشگری دنیا دارد.۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی برمیگردد یعنی یک دهم درآمد گردشگری دنیا از غذا است.
هر گردشگر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار خرج خوراک میکند
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار صرف تأمین خوراک میکند.
نعمتی گفت: با برگزاری جشنواره سفره ایرانی درصدد هستیم تا برندسازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستورانها، افزایش سطح رقابت در ارایه خدمات گردشگری، معرفی و ترویج غذاهای سنتی و ایجاد ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع غذایی را داشته باشیم.
سفره ایرانی فقط مخصوص خوردن غذا نیست
رنجبر، دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری نیز در این نشست، ایده برگزاری این جشنواره را متعلق به نمایشگاه نهم گردشگری عنوان کرد و گفت: سفره ایرانی، ریشه تاریخی و فرهنگی دارد، ما در کشورمان انواع سفرهها را داریم از سفره افطار گرفته تا سفره نوروز.
وی افزود: ویژگی سفره ایرانی این است که فقط مختص خوردن غذا نیست بلکه مظهر فرهنگی هر منطقه است و در عین تکثری که سفره ایرانی در کشور دارد، در همه مناطق کشور از یک اعتدال برخوردار است.
دبیر جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری گفت: ۳ مکتب غذایی چینی، ایرانی و رومی در دنیا داریم که مکتب ایرانی منحصر به فرد است و تعادل در آن وجود دارد از سوی دیگر در سفره ایرانی بحث میزبانی نیز دخیل است.
رنجبر اظهارداشت: برای برگزاری این جشنواره ایران را به ۸ منطقه جغرافیایی تقسیم کردیم، منطقه یک استانهای گیلان، مازندران، گلستان و قزوین (۳۰ تیر تا یک مرداد)، منطقه دو استانهای زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل (۱۳ تا ۱۵ مرداد)، منطقه ۳ استانهای همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام (۳ تا ۵ شهریور)، منطقه ۴ استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسانجنوبی و سمنان (۲۴ تا ۲۶ شهریور)، منطقه ۵ استانهای البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان ۲۸ تا ۳۰ مهر)، منطقه ۶ استانهای یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان (۱۹ تا ۲۱ آبان)، منطقه ۷ استانهای فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان (۲۵ تا ۲۷ آذر) و منطقه ۸ استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیجفارس (۸ تا ۱۰ دی) است.
به گفته دبیر جشنواره سفره ایرانی ۸۶ درصد گردشگران غذا را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب مقصد گردشگری عنوان میکنند.
رنجبر اظهارداشت: در ایران دو هزار و ۵۰۰ نوع غذا وجود دارد اما چقدر مردم از این غذاها مطلع هستند؟
رستورانها تا به الان غذاهای محلی را جدی نگرفتهاند
دلاور بزرگنیا، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران نیز در این نشست به عنوان اولین منطقه برگزارکننده جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری اظهارداشت: هر استان برای این جشنواره باید ۳ غذای شاخص، ۳ پیشغذا و دسر را معرفی کند.
وی ادامه داد: میخواهیم با برگزاری این جشنواره در نهایت به ارتقای سطح خدمات به گردشگران برسیم بهطوریکه بعد از برگزاری جشنواره باید تلاش کنیم تا رستورانها از غذاهای محلی برای پذیرایی از گردشگران استفاده کنند و تنها یک منوی واحد در سراسر کشور عرضه نشود.
بزرگنیا افزود: رستورانهای بومی تا به الان غذاهای محلی را جدی نگرفتهاند باید این قضیه ابتدا حل شود و سپس موضوع غذای ایرانی را به بحث بینالمللی بکشانیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.