بی‌اعتنایی دستگاه‌های اجرایی به امنیت اطلاعات!

کاهش آسیب‌پذیری سایبری با بلوغ شبکه ملی اطلاعات بی‌اعتنایی دستگاه‌های اجرایی به امنیت اطلاعات! با مشارکت سه نهاد در حوزه امنیت سایبری از این پس محصولات بومی ‌افتا گواهی ارزیابی امنیت دریافت می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، صدور گواهی ارزیابی امنیت محصولات بومی ‌حوزه فناوری اطلاعات در قالب آیین‌نامه جدیدی با همکاری مرکز ماهر سازمان فناوری […]

کاهش آسیبپذیری سایبری با بلوغ شبکه ملی اطلاعات

بی‌اعتنایی دستگاه‌های اجرایی به امنیت اطلاعات!

با مشارکت سه نهاد در حوزه امنیت سایبری از این پس محصولات بومی ‌افتا گواهی ارزیابی امنیت دریافت می‌کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، صدور گواهی ارزیابی امنیت محصولات بومی ‌حوزه فناوری اطلاعات در قالب آیین‌نامه جدیدی با همکاری مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات، مرکز راهبردی افتای ریاستجمهوری و سازمان پدافند غیرعامل اجرایی می‌شود.

این توافق مشترک با هدف ارزیابی امنیتی محصولات بومی ‌و صدور مجوز برای استفاده کسب‌وکارها و تسهیل کار سازمان‌ها اجرایی می‌شود.

بر این اساس اولین گواهی‌های مشترک در حوزه ارزیابی امنیتی‌-‌پدافندی محصولات افتا عصر یکشنبه گذشته طی مراسمی‌ در سازمان فناوری اطلاعات و با حضور مسؤولان سازمان پدافند و مرکز افتا صادر شد.

در این مراسم ابوالقاسم صادقی؛ معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات گفت: گواهی ارزیابی افتا پیش از این از سال ۹۲ روی برخی محصولات حوزه امنیت صادر شده بود که شامل ۷۳ محصول می‌شد. از این تعداد ۵۰ محصول همچنان دارای اعتبار، ۱۱ محصول در حال تمدید مجوز و ۱۲ محصول نیز دارای گواهی منقضی هستند.

وی گفت: در آیین‌نامه جدید قصد صدور گواهی معتبر برای تجهیزات بومی‌حوزه شبکه، نرم‌افزارهای کاربردی و محصولات مرتبط با امن‌سازی و رمزنگاری داریم.

کاهش آسیب سایبری

معاون فناوری اطلاعات در سازمان پدافند غیرعامل گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای کامل اتفاق بیفتد آسیبپذیری فضای سایبری کشور حتماً کمتر خواهد شد.

سردار باقری در مراسم صدور گواهی امنیتی محصولات بومی‌حوزه فناوری اطلاعات بر ضرورت امن‌سازی در این حوزه تأکید کرد.

وی گفت: با وجود اینکه تفکیک کار در حوزه امنیت سایبری در سازمان فناوری اطلاعات، مرکز افتای ریاست جمهوری و پدافند سایبری صورت گرفته اما وضعیت امنیت در دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی مناسب نیست.

معاون فناوری اطلاعات در سازمان پدافند غیرعامل افزود: قرار بود در هر دستگاه اجرایی و حاکمیتی یک گروه واکنش هماهنگی رخداد (گوهر) ایجاد شود اما پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که تنها دو دستگاه اجرایی این تشکیلات را دارند و سایر دستگاه‌ها به این موضوع توجهی نکردند.

وی تأکید کرد: برای مبارزه با تهدیدات و شناخت آسیب‌های دستگاه‌ها و مصون‌سازی در برابر تهدیدات فضای مجازی باید مرکز ماهر، مرکز افتا، پدافند غیرعامل، گروه‌های گوهر و بخش‌خصوصی کار مشترک انجام دهند تا شاهد تحول اساسی در این بخش باشیم.

سردار باقری تأکید کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای کامل راه بیفتد و شاهد داشتن سیستم عامل بومی، مرورگر بومی‌و جستوگر بومی ‌و مواردی از این دست داشتیم آسیبپذیری سایبری حتماً کمتر خواهد شد.

وی گفت: سازمان پدافند غیرعامل در چند کمیته برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات کمک می‌کند که یکی از این کمیته‌ها به بحث امنیت می‌پردازد و امیدوارم با همکاری مشترک حداکثری شاهد رفع دغدغه‌های این بخش باشیم.

معاون فناوری اطلاعات در سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: امنیت دستگاه‌ها ضعیف است و باید کمک کنیم تا این مشکل حل شود البته هر دستگاه باید مسؤول امن‌سازی فضای سایبر خود باشد و مراکزی مانند افتا، ماهر و پدافند غیرعامل نقش نظارتی داشته باشند. در این خصوص می‌توان از توانمندی‌های بخش‌خصوصی نیز برای حل مشکلات کمک گرفت.