آیا مالیات بر خرید و فروش خودرو به حذف دلالی می‌انجامد؟

آیا مالیات بر خرید و فروش خودرو به حذف دلالی می‌انجامد؟  گروه خودرو – به تازگی صحبت‌هایی مبنی بر دریافت مالیات از عایدی سرمایه مطرح شده که این موضوع در حوزه مسکن و خودرو می‌تواند بسیار مفید بوده و در تعادل و منطقی شدن این بازارها کارساز باشد؛ چرا که با اجرای این طرح دست […]

آیا مالیات بر خرید و فروش خودرو به حذف دلالی می‌انجامد؟

 گروه خودرو – به تازگی صحبت‌هایی مبنی بر دریافت مالیات از عایدی سرمایه مطرح شده که این موضوع در حوزه مسکن و خودرو می‌تواند بسیار مفید بوده و در تعادل و منطقی شدن این بازارها کارساز باشد؛ چرا که با اجرای این طرح دست دلالان از این بازارها کوتاه می‌شود.

در این باره امرا… امینی؛ عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تمهیدات در نظر گرفته شده برای فروش خودرو در سال‌جاری، در شرایط اضطرار که دلالان با نقدینگی خود وارد بازار خودرو می‌شوند، در صورتی که به صورت وکالتی فرصت فروش پیدا نکنند تعیین مالیات بر خرید و فروش خودرو راهکار مناسبی است.

وی درخصوص عملکرد سیستم خودروسازی از تولید تا عرضه گفت: خودروسازی از امکانات بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و نیروهای متخصص بهره می‌برد اما مشکل اصلی به سیاست‌های دولت و وجود مدیران سیاسی ارتباط دارد در صورتی که می‌بایست تخصص و کارآمدی مدنظر قرار گیرد.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خودروسازان می‌بایست به صورت واقعی خصوصی شوند، افزود: دستورات دولت‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری خودروسازان در کشورهای متعدد، هزینه‌هایی را بر خودروسازان تحمیل کرد که نتیجه بخش نبوده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم آورده؛ بنابراین دولت می‌بایست از حضور در خودروسازی‌ها و سیاست‌گذاری برای این صنعت صرف‌نظر نماید.

امینی درخصوص این موضوع که آیا افزایش قیمت خودرو موجب حذف دلالی می‌شود، گفت: درخصوص حذف دلالی می‌بایست از مکانیزم تعیین مالیات برای خرید و فروش خودرو، استفاده شود تا به‌عنوان مانعی از ورود افراد سودجو به بازار خودرو ممانعت به عمل آید.

وی همچنین تصریح کرد: راهکار دوم، شناسایی تقاضاهای واقعی به همراه اختصاص مالیات برای تقاضاهای غیرواقعی است و راهکار دیگر این است که میزان تولید خودرو افزایش و متناسب با تقاضای واقعی شود.

عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی تقاضای واقعی از سوی دولت دشوار نیست و از طریق رصد خرید و فروش‌ها بر مبنای حساب بانکی اشخاص، تعداد خرید و فروش افراد و فاصله زمانی میان معاملات در طول یک سال و اسامی‌افرادی که در طرح‌های فروش ثبت‌نام نموده‌اند، امکان‌پذیر است.

همچنین علی زارعی؛ یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب کوتاه شدن دست دلالان از بازارهایی همچون مسکن و خودرو و در پی آن نقدینگی از این بازارها به سمت بورس رهسپار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه البته مالیات بر عایدی سرمایه بارها و بارها طی سالیان گذشته مطرح بوده اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته است، افزود: شنیده می‌شود از دادوستدهای بازار سهام نیز مقرر شده مالیات دریافت شود که البته این موضوع در تضاد با ذات این بازار است؛ چرا که عرضه و تقاضا در کنار توجه به سودآوری شرکت‌ها تعیین کننده زمان خرید و فروش سهام شرکت‌هاست نمی‌توان به این بهانه، مالیات بیشتری از سهامداران دریافت کرد. ضمن اینکه اجرای این طرح در بازار سهام به انجماد معاملات در این بازار نیز دامن خواهد زد.

وی درخصوص تأثیر اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر معاملات بازار سهام گفت: نکته نخست این که به‌نظر نمی‌رسد دریافت مالیات از سهامداران در این طرح عملی شود و در اظهارنظر متولیان امر و مسؤولان نیز این موضوع به وضوح دیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر یکی از نکات مثبت اجرایی شدن این طرح آرامشی است که به بازارهایی از جمله مسکن و خودرو تزریق می‌کند و موجب کوتاه شدن دست دلالان و سفته‌گران از این بازارها می‌شود.

وی همچنین افزود: علاوه بر این با از میان رفتن شرایط دلالی در بازاهایی همچون مسکن و خودرو، بدون‌شک نقدینگی به سمت بازاری چون بازار سرمایه حرکت خواهد کرد و از این نظر شاهد اثرات مثبت این طرح هم برای بازار مسکن و خودرو هم بازار سهام خواهیم بود.