یک کارشناس صنعت خودرو شیوه قیمتگذاری خودرو باید تغییر کند یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از شیوه پیشفروش خودرو درباره شیوههای جایگزین گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد؛ البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت کرد. میلاد بیگی؛ مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در گفتوگو با […]
یک کارشناس صنعت خودرو
شیوه قیمتگذاری خودرو باید تغییر کند
یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از شیوه پیشفروش خودرو درباره شیوههای جایگزین گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد؛ البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت کرد.
میلاد بیگی؛ مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در گفتوگو با مهر، با انتقاد از شیوه پیشفروش خودرو گفت: شیوه فعلی پیشفروش خودرو هم در بعد قیمتگذاری و هم بعد شیوه فروش ایرادات متعددی دارد.
وی افزود: مقایسه قیمتهای کالاها در صنایع دیگر با صنعت خودرو نشان میدهد که قیمتهای خودرو باید بیشتر افزایش پیدا کند و قیمتگذاری شورای رقابت اشتباه است. البته این موضوع به معنای طرفداری از خودروسازها نیست بلکه به این معناست که نباید قیمتگذاری به شیوهای انجام شود که فقط دلالها سود کنند.
مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر خاطر نشان کرد: در شیوه پیشفروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده است و برای اولین بار، بختآزمایی نیز وارد صنعت خودرو شده است در حالی که کاملاً روشن است که این شیوه کاملاً غلط است.
بیگی ادامه داد: دولت احتمالاً چند ماه دیگر به این جمعبندی میرسد که شیوه فعلی پیشفروش خودرو غلط بوده و باید به سراغ شیوه دیگری برود.
وی درخصوص شیوه درست فروش خودرو گفت: به صورت طبیعی هر بنگاهی دوست دارد تا در فضای پیوسته و بلندمدتی، تقاضا برای کالایی که تولید میکند، افزایش یابد اما الان شرکت ایرانخودرو و سایپا علاقهای به افزایش تولیدات خود ندارد و علت این امر را باید در قیمتگذاری خودرو در نظر گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: علت اینکه با وجود تقاضای بالا، خودروسازها علاقهای برای افزایش تولید ندارند این است که در دو سال اخیر قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز بوده است در حالی که اولین و اساسیترین اصل در یک فعالیت اقتصادی این است که قیمت فروش بیش از قیمت تمام شده باشد.
بیگی خاطر نشان کرد: اگر از سال ۹۷ قیمتگذاری به درستی انجام شده بود الان صنعت خودروسازی کشور وضع بهتری داشت ولی متأسفانه این امر صورت نگرفته است.
ضرایب شاخص قیمت باید در فرآیند قیمتگذاری لحاظ شوند
وی درخصوص شیوه درست قیمتگذاری خودرو گفت: برای قیمتگذاری خودرو میتوان قیمت پایه را بعد از اینکه آنالیز قیمتی از خودروساز گرفته شد به صورت عمومیاعلام کرد و زمانی برای آن تعیین کرد تا همه بتوانند آن را بررسی کنند.
مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر ادامه داد: به کمک آنالیز قیمتی یکسری ضرایب شاخص قیمت ایجاد بشود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با توجه به تورم اعلامیبانکمرکزی به صورت ماهانه یا فصلی بهروز شود.
بیگی خاطر نشان کرد: با این شیوه، قیمتگذاری از دست نهادهای انسانی اعم از شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرفکنندگان خارج میشود و به یک شاخص شفاف سپرده میشود.
وی گفت: جایگزین کردن شاخص به جای نهادهای انسانی هم به نفع مردم و هم به نفع خودروساز است و باعث میشود تا هم دولت نتواند از جیب خودروساز بذل و بخشش نماید و هم خودروساز نتواند خودرو خود را گران به مردم بفروشد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: هر چه پیشبینیناپذیری اقتصاد افزایش یابد، تورم نیز افزایش مییابد در حالی که با تعیین ضرایب شاخص قیمت میتوان پیشبینیناپذیری اقتصاد را کاهش داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.