یک مقام مسؤول مطرح کرد مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز در استفاده از LPG اشتباه است مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، گاز طبیعی فشرده یا CNG را یکی از مناسبترین، ارزانترین و در دسترسترین جایگزینهای بنزین معرفی کرد و افزود: این گاز یکی از مهمترین سوختهای جایگزین در […]
یک مقام مسؤول مطرح کرد
مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز در استفاده از LPG اشتباه است
مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، گاز طبیعی فشرده یا CNG را یکی از مناسبترین، ارزانترین و در دسترسترین جایگزینهای بنزین معرفی کرد و افزود: این گاز یکی از مهمترین سوختهای جایگزین در بخش حملونقل است که عمدتاً از متان تشکیل شده است.
به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا آرمانمقدم با بیان اینکه در حالحاضر حدود چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانهسوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به طور متوسط ۲۴٫۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف میکنند.
آرمانمقدم LPG (گاز مایع) که مخلوطی از پروپان و بوتان است را یکی دیگر از سوختهای جایگزین در بخش حملونقل در دنیا عنوان کرد.
وی در مورد خصوصیات LPG گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفتخام به دست میآید و در دما و فشار طبیعی، گازی شکل است اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در میآید.
مزیتهای CNG نسبت به LPG بیشتر است
آرمانمقدم در ادامه به مزیت CNG نسبت به LPG اشاره کرد و افزود: عدد اکتان CNG بالاتر از عدد اکتان LPG است.
وی با بیان اینکه عدد اکتان در CNG را ۱۳۰-۱۲۰ و در LPG حدوداً ۱۱۲-۱۰۵ است، تصریح کرد: عملکرد بهسوزی سوخت CNG با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیستمحیطی نیز وضعیت مناسبتری خواهد داشت.
به گفته این مقام مسؤول در خودروهای CNGسوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دیاکسیدکربن در شرایط بدون ترافیک ۲۵درصد کاهش مییابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵درصد نیز خواهد رسید. این در حالی است که در خودروهای LPGسوز میزان کاهش انتشار دیاکسیدکربن نسبت به موتورهای بنزینی تقریباً ۱۵درصد است. همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشینهای CNG در مقایسه با خودروهای LPG و بنزین راحتتر انجام میگیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی CNG از LPG ارزانتر است بهعنوان مثال در آمریکا هر گالن LPG به میزان ۲۰سنت گرانتر از بنزین است ولی CNG به ازای هر گالن ۴۱سنت ارزانتر از بنزین میباشد.
آرمانمقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، بستری مناسب جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان سوختی پاک جهت جایگزینی در سیستم حملونقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود ۲۵۰۰ جایگاهCNG در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصینقاط کشور فراهم میسازد.
وی با بیان اینکه در خودروها با سوخت LPG، امکان نشر گاز (هر چند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنابر توصیههای ایمنی، بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیستم تهویه مناسب نگهداری شوند چرا که در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت یافته در پارکینگ و خطرات ناشی از آن وجود خواهد داشت.
آرمانمقدم ادامه داد: در واقع چون LPG از هوا سنگینتر است، در صورت نشت در محیط باقی میماند و به سختی پخش میشود، لذا خطرات ناشی از انفجار و آتشسوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته CNG کمتر از هواست و پس از نشتی، سریعاً پراکنده میشود و نسبت به LPG ایمنتر ارزیابی میگردد.
آرمانمقدم در پایان با اشاره به اینکه برخی رسانهها به مزیت استفاده از سوخت LPG اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کرهجنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، آمریکا، استرالیا، اکراین و… اشاره میکنند، افزود: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغالسنگ تأمین میکنند. ضمن آنکه زیرساختهای توسعه CNG نظیر شبکه گسترده گاز که در کشور ما وجود دارد را در کشورشان ندارند.
براساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، وی گفت: در واقع در انتخاب میان بنزین و LPG به سراغLPG به عنوان سوخت مناسبتر رفتهاند؛ این درحالی است که در ایران در مقایسه میان LPG و بنزین، گزینهای به نام CNG وجود دارد که به دلیل مزیتهای قیمتی و فنی زیادی دارد، میتواند بهعنوان سوخت ملی مطرح شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.