نجات صنعت موتورسیکلت با ادغام واحدهای کوچکتر رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم ضمن اشاره به وضعیت صنعت موتورسیکلت در داخل کشور درخصوص ملزومات تولید موتورسیکلت ملی و برقی توضیحاتی ارائه داد. ابوالفضل حجازی در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام رهبری میبایست در جهت سرعتدهی به افزایش ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهایی […]
نجات صنعت موتورسیکلت با ادغام واحدهای کوچکتر
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم ضمن اشاره به وضعیت صنعت موتورسیکلت در داخل کشور درخصوص ملزومات تولید موتورسیکلت ملی و برقی توضیحاتی ارائه داد.
ابوالفضل حجازی در گفتوگو با خبرخودرو، اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام رهبری میبایست در جهت سرعتدهی به افزایش ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهایی تولیدی که قابلیت آن در داخل وجود دارد، حرکت نماییم.
وی درخصوص تولید موتور ملی گفت: موضوعی که در درجه اول در صنعت موتورسیکلت حائزاهمیت است، این است که در این صنعت، اتحاد و همبستگی میان تولیدکنندگان وجود ندارد که اگر این اتحاد وجود داشت، ایران به یک موتورسیکلتساز پیشرفته و حتی صادرکننده تبدیل میشد که البته هنوز دیر نشده اما فرهنگ مشارکت در این صنعت تاکنون وجود نداشته است.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم با بیان اینکه مشارکت و سرمایهگذاری ۲۰۰واحد تولیدی موتورسیکلت در داخل کشور در گذشته به ایجاد یک واحد خودروسازی بزرگ میانجامید، گفت: صنعت موتورسیکلت به تدریج کوچک شده در صورتی که مشارکت این واحدها با یکدیگر به تولید یک یا دو برند معتبر موتورسیکلت و معرفی آن به بازار کشور میشد.
حجازی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی خوبی در صنعت موتورسیکلت ایران وجود دارد اما کوچک هستند و قدرت مالی آنها توان رقابت با رقبای بزرگ خارجی را ندارد؛ بنابراین ناچار به کوچکسازی میشوند که نهایتاً منجر به حذف آنها از عرصه تولید و عدم برگشتپذیری آنها خواهد شد.
وی معتقد است: یکی از وظایف وزارت صمت، پایداری بخشی به این صنعت است که میبایست با واگذاری این مأموریت به یکی از معاونتها، بر این حوزه وارد شود. این وزارتخانه میتواند در صورت مشاهده کندی روند تولید در برخی از واحدهای ضعیف، با ارائه مشوقها در جهت ادغام واحدهای ضعیف عمل نماید تا زمینه حفظ این صنعت و عدم وابستگی به واردات فراهم گردد.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم با اشاره به رشد تراز صادراتی کشور چین در مقایسه با گذشته، گفت: در این کشور واحدهای کوچک با یکدیگر ادغام و با تبدیل کارگاهها به کارخانه و سپس تبدیل به یک مجموعه صنعتی با همراهی بانکها، در عرصه تولید و صادرات موفق عمل کردهاند.
حجازی بیان کرد: متأسفانه بانکها در داخل کشور محدود به فعالیت تجاری در حوزه خود هستند و همراهی آنها با بخش تولید با سودهای بیش از ۲۰ درصد است که منجر به رشد و توسعه تولیدکنندگان نخواهد شد.
وی درخصوص تولید موتورسیکلت برقی گفت: این موضوع از ابتدای دولت یازدهم و در دولتهای قبلی نیز مطرح بوده و بیشتر جنبه شعارگونه دارد تا عمل.
حجازی ضمن تأکید بر ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید موتور برقی، افزود: تمامیشرکتهای تولیدی در راستای واردات موتور برقی اقدام نمودهاند که البته خریداری نیز ندارد و استفاده از موتورهای برقی نیازمند فرهنگسازی، حمایت و ارائه مشوقهای دولتی و ایجاد رغبت در خریداران است.
وی ادامه داد: موتور برقی، گرانتر از موتور بنزینی است و تولید باتری مصرفی آن در داخل انجام نمیشود و علاوه بر آن دریافت مجوز واردات باتری این موتورها با دشواری و همراه با توقف ششماهه در گمرک است که موجب خرابی این باتری و نابودی سرمایهها میگردد.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم در پایان درخصوص قیمت باتری موتورهای برقی خاطرنشان کرد: قیمت این باتری این موتورها بین ۳٫۵ تا چهارمیلیون تومان است که خرابی آن هزینه بسیاری بر مالک موتور تحمیل مینماید که این وضعیت میبایست اصلاح شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.