اوج بار در يك قدمي شكست ركورد مصرف برق

اوج بار در يك قدمي شكست ركورد مصرف برق سخنگوي صنعت برق با تأکید بر اينكه در هفته آينده با افزايش قابل‌توجه دماي هوا، پيك مصرف برق به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسيد، گفت: گذر موفق از تابستان امسال تنها با همراهي مشتركان امكان‌پذير است. به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو ، مصطفي […]

اوج بار در يك قدمي شكست ركورد مصرف برق

سخنگوي صنعت برق با تأکید بر اينكه در هفته آينده با افزايش قابل‌توجه دماي هوا، پيك مصرف برق به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسيد، گفت: گذر موفق از تابستان امسال تنها با همراهي مشتركان امكان‌پذير است.

به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو ، مصطفي رجبي‌مشهدي گفت: وقوع گرماي زودرس در كشور موجب شده است تا اوايل هفته جاري ركورد پيك مصرف ۵۳ هزار و ۶۳۰ مگاوات به ثبت برسد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۱۱درصد افزايش داشته است.

وي با تأکید بر اينكه افت محسوس دماي هوا در سه روز گذشته منجر كاهش ميزان مصرف برق در كشور شده است، ادامه داد: با اين حال براساس پيش‌بيني صورت گرفته اين روند چندان تداوم نخواهد داشت و در هفته آينده با افزايش قابل توجه دماي هوا، پيك مصرف برق نيز به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسيد.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي شركت توانير با تأکید بر اينكه سالانه حدود يك‌ميليون مشترك جديد به صنعت برق افزوده مي‌شود، گفت: در سال گذشته حدود يك‌هزار مگاوات نياز مصرفي به حوزه صنعت و توليد اضافه شد كه نيازهاي هر ساله به صورت متعارف با احداث نيروگاه‌هاي جديد پاسخ داده مي‌شود.

سخنگوي صنعت برق با اشاره به اينكه براي تابستان امسال يك‌هزار و ۴۰۰ مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شده است، گفت: براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين رقم تا پايان تابستان با افتتاح واحدهاي جديد حرارتي، تجديدپذير و مقياس كوچك به حدود سه هزار مگاوات افزايش خواهد يافت.

رجبيمشهدي تصريح كرد: بي‌ترديد براي صنعت برق گذر موفق از تابستان امسال صرفاً با همراهي مشتركان امكان‌پذير است، گفت: در سال گذشته همكاري مردم موجب شده بود پيك تابستان را بدون خاموشي و با موفقيت سپري كنيم؛ طبيعتاً اگر مشتركان در ساعات اوج مصرف حدود ۱۰درصد صرفه‌جويي در مصرف داشته باشند، امسال نيز بدون خاموشي روزهاي گرم تابستان را سپري خواهيم كرد.

وي با اشاره به افزايش پنج تا شش‌درصدي مصرف برق بخش صنعتي، گفت: در بخش خانگي حدود ۱۵ درصد مشتركان بيش از الگوي تعيين شده برق مصرف كرده و جزء مشتركان پرمصرف محسوب مي‌شوند. اين گروه از مشتركان صنعت برق چندين برابر بيشتر از مشتركان دهك اول برق مصرف مي‌كنند و فشاري قابل‌توجهي به شبكه وارد مي‌كنند.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي شركت توانير با تأکید بر اينكه براي تعرفه برق امسال تنها هفت‌درصد افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: با اين حال مشتركاني كه الگوي مصرف برق را رعايت نكنند، ۱۶درصد بيشتر از سايرين افزايش تعرفه خواهند داشت.

رجبي افزود: حدود ۸۵ درصد مشتركان زير الگوي تعيين شده برق مصرف مي‌كنند و براي قدرداني از آنها پاداش خوش‌مصرفي در نظر گرفته شده است.

وي به نحوه تعيين تعرفه مشتركان صنعت برق اشاره كرد و افزود: در اين زمينه كشور به پنج منطقه اقليمي تقسيم‌بندي شده است كه براي مناطق عادي نظير تهران كه از گرماي شديدي برخوردار نيستند، الگوي مصرف ماهانه ۳۰۰ كيلووات ساعت در نظر گرفته شده و در شهري همانند اهواز اين رقم حدود سه هزار كيلووات ساعت خواهد بود.

سخنگوي صنعت برق افزود: اگر مشتركان بيش از الگوي تعيين‌شده برق مصرف كنند با افزايش ۱۶درصدي تعرفه روبه‌رو خواهند شد، این درحالی است که بيش از ۹۰ درصد مشتركان مناطق گرمسير برق كمتر از الگو مصرف كرده و شامل افزايش ۱۶درصدي تعرفه نمي‌شوند.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي شركت توانير در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم همكاري مشتركان براي عبور موفق از پيك تابستان امسال تأکید كرد و گفت: با توجه به ميزان بالاي مصرف برق سيستم‌هاي سرمايشي، مشتركان مي‌توانند با تنظيم دماي كولرهاي گازي خود روي ۲۴ تا ۲۵ درجه در تأمین مطمئن برق سهم بسزايي داشته باشند.

سخنگوي صنعت برق اضافه كرد: ساعت‌هاي اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است كه مشتركان بايد در اين ساعات از دور كند كولر آبي استفاده كنند، دماي ترموستات كولر گازي را روي عدد ۲۴ درجه قرار دهند و از وسايل پرمصرف مانند ماشين لباسشويي، ظرفشويي و اتوبخار در اين ساعت‌ها استفاده نكنند.

وي با بيان اينكه استفاده از دور كند كولر آبي در زمان اوج مصرف و نصب سايبان روي كولر تا ۳۰ درصد مصرف برق را كاهش مي‌دهد، گفت: تغيير درجه ترموستات كولر گازي از ۱۸ به ۲۴ درجه معادل ۲۰درصد و خاموش كردن هر لامپ اضافي، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق كشور را كاهش مي‌دهد.

رجبيمشهدي با اشاره به اينكه به ازاي هر ۱۰درصد كاهش مصرف برق ۲۰درصد از هزينه بهاي برق مصرفي در قبوض كاهش مي‌يابد، ادامه داد: امسال نيز در زمان اوج مصرف تابستان، براي مشتركان پرمصرف، ۱۶درصد بيش از تعرفه ساير مشتركان بهاي برق افزايش مي‌يابد.

سخنگوي صنعت برق با تأکید بر لزوم خاموش كردن لامپ‌ها و تجهيزات سرمايشي در زمان خروج از خانه و يا ادارات گفت: در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق كشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسيد كه اگر مصرف فعلي ادامه يابد امسال اين رقم به ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسيد.

سخنگوي صنعت برق خاطرنشان كرد: مشتركاني كه مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته مصرف خود را كاهش دهند، از پاداش خوش‌مصرفي برخوردار خواهند شد.