صندوق توسعه‌ای‌‌ها یک میلیارد برگرداندند

    سخنگوی دستگاه قضا گفت: سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۳ به وزیر مربوطه در خصوص مدیرعامل بانک رفاه نامه‌ای را متذکر شدند.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نود و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم در روز قدس گفت: از مقام معظم […]

    سخنگوی دستگاه قضا گفت: سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۳ به وزیر مربوطه در خصوص مدیرعامل بانک رفاه نامه‌ای را متذکر شدند.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نود و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم در روز قدس گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که مثل سال‌های قبل اجازه دادند در خدمتشان باشیم و ضمن تقدیم گزارشی از سال‌های پیش قوه قضاییه، از رهنمودهایشان بهره‌مند شویم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره بر تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم وجود حقوق بشر اسلامی گفت: پیش‌نویس حقوق بشر اسلامی در دست تدوین است که انشا‌ا… نه تنها قوه قضاییه بلکه دولت و دیگر دستگاه‌ها باید در این امر کمک کنند تا به نقطه مطلوبی برسیم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که مقام معظم رهبری در این ملاقات به چند نکته مهم اشاره کردند، ادامه داد: مقام معظم رهبری بر یکی از موضوعاتی که تأکید کردند کسب رضایت مردم بود. همه دستگاه‌ها و قوه قضاییه را سفارش کردند که باید خروجی کار شما رضایت مردم باشد. نکته دیگری که فرمودند این بود که زحمات و فعالیت‌هایی که قوه قضاییه انجام می‌دهد باید با زبانی رسا به نحو خلاصه به اطلاع مردم برسد و اکتفا نکنید به فردی که یک ساعت بیاید در صدا و سیما صحبتی کند، باید اقدامات قوه قضاییه به شکل مناسب به سمع و نظر مردم برسد.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند: امروز که دنیای استکبار با پوشش دفاع از حقوق بشر و با ظلم‌هایی که به کشور‌ها روا می‌دارد و ادعایی دروغین از دفاع از حقوق بشر دارد، باید حقوق بشر اسلامی تأسیس و در دنیا مطرح شود که اسلام چه ارزش‌هایی برای انسان و حقوق آن قائل است تا این مدعیان دروغین متوجه شوند چه کسی مدافع حقوق انسان است. چه کسی مدافع حقوق زنان است و چه کسی مدافع واقعی حقوق بشر است.

وی ادامه داد: فعلاً ستاد حقوق بشر در مقام تدوین پیش‌نویس است که تمام قوا و دستگاه‌ها باید در این امر کمک کنند تا به نقطه مطلوبی برسیم.

محسنی اژه‌ای گفت: از دیگر نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند در مورد هجمه‌های سنگینی بود که از طرف معاندین انقلاب و دشمنان از داخل و خارج به قوه قضاییه روا داشته می‌شود. بر یکی از مسایلی که سال پیش و امسال تأکید کردند و به فضل پروردگار کوشش کردیم که در سال ۹۵ برآن تأکید داشته باشیم بحث سلامت قوه است و درباره صیانت نیرو‌ها از جمله قاضی و کارکنان قوه قضاییه می‌باشد. امیدواریم این رهنمود‌ها سرلوحه کارمان باشد و تمام نیروی خود را برای عملی کردن این رهنمود‌ها به‌کار گیریم.

راننده، شرکت مسافربری و وزارت راه مقصران حادثه فوت سربازان

محسنی‌اژه‌ای در ادامه سخنانش با اشاره به واژگونی چند وسیله عمومی که منجر به جان باختن هموطنانمان و نیز ۱۷ سرباز شد، گفت: در کارشناسی اولیه‌ای که در این رابطه به‌دست آمد و در آن ۱۹ نفر کشته شدند که از این تعداد ۱۳ نفر سرباز بودند، مشخص شد ۵۰ درصد راننده و ۲۵ درصد شرکت مسافربری و ۲۵ درصد وزارت راه مقصر بوده‌اند که این موضوع به وزرات راه و شرکت مسافربری ابلاغ شده، ولی راننده هنوز در کماست؛ البته آن‌ها می‌توانند ظرف یک هفته اعتراض خودشان را اعلام کنند.

وی با اشاره به این‌که در تیر ماه امسال و طی ۱۰ – ۱۲ روز گذشته هزار و ۴۱۰ کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده است گفت: خواهشمندم مردم به این موضوع توجه کنند که علاوه بر سودجویی مافیای مواد مخدر، نقشه‌های دیگری برای جوانان کشیده‌اند و بدانید که اگر این میزان مواد مخدر توزیع شود چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده ثامن‌الحجج نیز گفت: بر اساس گزارش به‌دست آمده ۹۶ هزار حساب دیگر در رابطه با این موضوع باقی مانده که هنوز پولشان را دریافت نکردند البته برخی از آن‌ها کسانی هستند که تسهیلاتی را گرفته‌اند.

وی افزود: برای این تعداد برنامه‌ریزی شده که از ۲۰ تیر ماه کسانی که تا سقف ۱۰۰ میلیون سپرده‌گذاری داشته‌اند، وجوهشان را بگیرند لذا این ۹۶ هزار حساب تکلیفشان روشن شده است.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده که حدود نهصد و خرده‌ای از موجودی تعاونی بوده و بقیه آن از حساب بانک عامل داده شده تا بعداً این بانک بتواند از اموال تعاونی استیفا کند.

اژه‌ای در ادامه و در خصوص فیش‌های نامتعارف گفت: مجلس به‌طور جدی به دنبال این است که قوانین را شفاف کرده و یا قانونی تدوین کند تا این موضوع تکرار نشود و دولت موظف به اصلاح آیین‌نامه‌ها هست.

وی افزود: هر کسی که وجوه غیرحق گرفته است باید بازگرداند و بعد از گزارش دولت و دستگاه‌های نظارتی اعم از بازرسی اگر در حین دریافت و یا پرداخت این مبالغ جرم اتفاق افتاده باشد قوه قصاییه یا تعیین شعب به این تخلفات رسیدگی می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا خطاب به این افراد گفت: بهتر است خودشان اقدام به بازگرداندن بکنند و در حال حاضر هم تعداد محدودی، مبالغ را بازگردانده‌اند و تعدادی اعلام آمادگی کردند. هر ۵ عضو این صندوق کنار رفتند و پذیرش این مسأله به عهده هیأت امنا بود که آن‌ها نیز پذیرفتند. طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ۴ نفر آن‌ها یک میلیارد تومان بازگرداندند و نفر پنجم نیز در مسافرت است و شماره حساب خواسته است.

وی افزود: بازرسی کل کشور در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ و در دو ماهه اخیر امسال گزارشی به دستگاهای مختلف داشتند که سازمان بازرسی طبق برنامه‌ها دستگاه‌ها را برای بازرسی سالانه انتخاب و به میزان توان و نیرو بازرسی می‌کنند.

 

وی افزود: تنها در ۵۰ مورد سازمان بازرسی کل، تذکرات و نامه‌هایی را داشته است به عنوان مثال در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۳ به وزیر مربوطه در خصوص مدیرعامل بانک رفاه نامه‌ای را متذکر شدند. در تاریخ ۱۵/۴/۹۴ نامه‌ای به دولت ارسال می‌شود و به مسؤولان ذی‌ربط نسبت به پرداخت‌هایی که صورت گرفته است اعتراض و آن‌ها را خلاف قانون می‌داند.