انتشار سند محرمانه از ارتباط مقام‌های سعودی با حملات ۱۱ سپتامبر

    کاخ سفید اخیراً سندی را منتشر کرده که اسامی و سوابق چندین مقام عربستانی مرتبط با هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در آن ذکر شده است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت اوباما در روزهای اخیر اقدام به انتشار سندی محرمانه به نام «فایل ۱۷»کرده که در آن اسامی حدود ۴۰ تن از […]

    کاخ سفید اخیراً سندی را منتشر کرده که اسامی و سوابق چندین مقام عربستانی مرتبط با هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در آن ذکر شده است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت اوباما در روزهای اخیر اقدام به انتشار سندی محرمانه به نام «فایل ۱۷»کرده که در آن اسامی حدود ۴۰ تن از مقامات عربستانی مرتبط با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا ذکر شده است. این اقدام می‌تواند اشاره‌ای به ۲۸ صفحه همچنان محرمانه گزارش کنگره آمریکا درباره هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر که در آن به نقش عربستان در این حملات پرداخته شده باشد.

در سند مذکور سرنخ‌هایی درباره صفحات مفقود محرمانه گزارش کنگره آمریکا ارایه شده و احتمالا موجب بالا گرفتن مجدد تقاضا‌ها از سوی قانون‌گذاران آمریکایی به منظور تصویب قانونی خواهد شد که به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر حق شکایت از دولت عربستان سعودی را خواهد داد.

سناتور سابق باب گراهام حامی اصلی پاسخگو دانستن دولت عربستان سعودی و انتشار علنی گزارش کامل کمیسیون ۱۱ سپتامبر گفت: بخش عمده اطلاعاتی که بر مبنای آن فایل ۱۷ تالیف شده بر مبنای محتوای آن ۲۸ صفحه بوده است. وی گفت که معتقد است این سند ثابت می‌کند هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر از حمایت وسیع نظام عربستان در زمان اقامتشان در آمریکا برخوردار بوده‌اند.

گراهام اظهارکرد: فایل ۱۷ عنوان می‌کند که در اینجا برخی سؤال‌های بی‌پاسخ بیش‌تر وجود دارند و ما فکر می‌کنیم که کمیسیون ۱۱ سپتامبر، اف.بی.آی و سازمان سیا باید به این ترتیب به دنبال پیدا کردن پاسخ آن‌ها باشند.

در زمان انتشار گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور سابق آمریکا ۲۸ صفحه مربوط به نقش عربستان در این حادثه را با ادعای حفاظت از منابع و شیوه‌های اطلاعاتی محرمانه نگه داشت. دو سال پیش بعد از سال‌ها شکایت خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دستور به بررسی خارج کردن این اسناد از حالت محرمانه داد.

هنوز مشخص نیست که آیا گزارش کامل کمیسیون ۱۱ سپتامبر کنگره آمریکا به‌طور علنی منتشر خواهد شد یا خیر. دولت اوباما مجبور شده برای سرخورده نکردن عربستان به عنوان هم‌پیمان کشورش مثل یک بندباز عمل کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اخیراً تهدید کرد ریاض در صورت انتشار کامل گزارش مذکور کل مبلغ ۷۵۰ میلیارد دلار سرمایه خود را از خزانه‌داری آمریکا خارج خواهد کرد.

در حال حاضر فایل ۱۷ در وبسایت www.28pages.org در دسترس قرار دارد.