پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم ابتدایی

پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم ابتدایی یک پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق نظریه دوره حیاتی، شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ سالگی برای یادگیری زبان دوم مناسب است و می‌تواند از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی به صورت مدون و پیشرفته تدریس شود و تا در پایان […]

پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم ابتدایی

یک پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق نظریه دوره حیاتی، شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ سالگی برای یادگیری زبان دوم مناسب است و می‌تواند از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی به صورت مدون و پیشرفته تدریس شود و تا در پایان کلاس نهم ادامه یابد، گفت: در این صورت دانش‌آموزان می‌توانند به فهم و بیان زبان انگلیسی مسلط شوند. حامد نیک‌پی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختار آموزشی یک کشور نقش به‌سزایی در استقلال و موفقیت آن کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد گفت: هر اندازه ساختار آموزشی یک کشور از رویکردهای نوین و محتوای درسی و علمی ‌غنی‌تری بهره‌مند باشد مردم آن کشور از نظر علمی، آموزشی و فرهنگی در جایگاه بالاتری در جهان قرار خواهند گرفت. وی افزود: در مدارس باید درس‌هایی به دانش‌آموزان ارائه شود که سطح علمی، فرهنگی و عملیاتی آنها افزایش یابد. در این راستا آموزش زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن زبان‌های خارجی در مدارس ایران باعث گستردگی ارتباط افراد در سطح بین‌الملل خواهد شد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه زبان قرآن، عربی است و کشورهای همسایه ایران عرب زبان هستند، بنابراین برای درک بهتر قرآن و همچنین تعامل بیشتر اجتماعی و فرهنگی با این کشورها زبان عربی در مدارس ایران تدریس می‌شود. این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان‌های بین‌المللی از جمله زبان انگلیسی موجب گسترش ارتباطات بین‌المللی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه زبان علمی‌ و جهانی حال‌حاضر دنیا انگلیسی است، تدریس زبان انگلیسی در مدارس ایران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر با توجه به فرمایشات مقام‌معظم رهبری مبنی بر فراگیری دیگر زبان‌های خارجی و خروج مدارس از انحصار آموزش زبان انگلیسی می‌توان زبان های خارجی از جمله: آلمانی، فرانسه، روسی و چینی را در نظام آموزشی ایران تدریس کرد.

نیک‌پی در ادامه به بررسی پیشنهاد تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی پرداخت و دلایلی را برای پیشنهاد خود ذکر کرد. وی افزود: زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران از کلاس هفتم تدریس می‌شود حال آنکه با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بیشتر خانواده‌ها، به‌خصوص خانواده‌های ساکن در شهرها، با توجه به توان مالی و یا میزان دسترسی به مؤسسات زبان انگلیسی تلاش می‌کنند که از دوران ابتدایی و یا حتی پیش‌دبستانی فرزندان خود را جهت فراگیری زبان انگلیسی به مؤسسات آموزش زبان انگلیسی بفرستند. این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه فرستادن فرزندان به کلاس‌های زبان انگلیسی هزینه مالی برای خانواده‌ها به همراه دارد، گفت: حضور دانش‌آموزان در مؤسسات زبان در بعدازظهرها، باعث از دست دادن فرصت آموزش برای انجام تکالیف مدرسه می‌شود. وی افزود: عدم توانایی مالی و یا عدم دسترسی همه خانواده‌ها به مؤسسات آموزش زبان انگلیسی موجب می‌شود که عده زیادی از دانش‌آموزان از یادگیری زبان انگلیسی و پس از آن کسب نمره بالا در کنکور سراسری بی‌بهره شوند که یک نوع تبعیض آموزشی محسوب می‌شود. نیک‌پی با بیان اینکه تدریس زبان در مدارس ایران از کلاس هفتم شروع می‌شود و متأسفانه دانش‌آموزان ایرانی فرصت کافی برای تسلط به زبان انگلیسی را نخواهند داشت گفت: آنها در صورت ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهی انگلیسی را به طور بارزتری در می‌یابند و باید برای ادامه ارتباطات علمی‌و پژوهشی خود اقدام به یادگیری زبان انگلیسی کنند که هزینه‌های مالی و زمانی مضاعفی در پی دارد. وی ادامه داد: درواقع می‌توان گفت که با اختصاص دادن وقت این دسته از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، یک نوع دوباره‌کاری در آموزش زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران اتفاق می‌افتد که باعث ضررهای هنگفت مالی، زمانی و آموزشی به کشور می‌شود.