پاسخ دیجی‌کالا به نگرانی امنیتی نماینده مجلس

پاسخ دیجی‌کالا به نگرانی امنیتی نماینده مجلس یکی از نمایندگان مجلس نسبت به مشکلات امنیتی که ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی در دو شرکت دیجی‌کالا و اسنپ به وجود بیاید هشدار داد اما به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری در این شرکت شفاف بوده و سرمایه‌گذار خارجی نیز امکان دسترسی به اطلاعات مشتریان را ندارد. […]

پاسخ دیجی‌کالا به نگرانی امنیتی نماینده مجلس

یکی از نمایندگان مجلس نسبت به مشکلات امنیتی که ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی در دو شرکت دیجی‌کالا و اسنپ به وجود بیاید هشدار داد اما به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری در این شرکت شفاف بوده و سرمایه‌گذار خارجی نیز امکان دسترسی به اطلاعات مشتریان را ندارد.

به گزارش ایرنا، مصطفی طاهری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی‌ در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه ظاهراً سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است،‌ در توئیتی تأکید کرده که درصورت صحت آن شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.

موضوعی که واکنش مدیرعامل دیجی‌کالا را به دنبال داشته و وی در پاسخ به توئیت این نماینده مجلس اعلام کرده که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا در زمان انجام به صورت شفاف، اطلاع‌رسانی شده است.

حمید محمدی در ادامه نوشته که «ضمن همراهی با دغدغه‌های جنابعالی، میزان سهام واگذار شده امکان اداره شرکت و دسترسی به اطلاعات را به سهامداران خارجی نمی‌دهد. سرورهای دیجی‌کالا در داخل ایران است.»

وی در ادامه گزارشی را منتشر کرده که در آن روند سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به طور کامل توضیح داده شده است.

در این گزارش که سال ۹۶ منتشر شده، آمده که سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا به عنوان تنها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در بازه‌زمانی خود معرفی شده است.

گزارش تأکید دارد که گسترش و رشد پرشتاب استارت‌آپ‌ها و تجارت الکترونیکی طی چند سال اخیر در ایران، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورده است. دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه صددرصدی را تجربه کرده و برای استمرار این رشد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، راهبردی مؤثر است تا علاوه بر آورده‌ مالی به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی متعهد باشد. به همین علت، جذب سرمایه اخیر برای رقابت این شرکت ایرانی با رقبای خارجی منطقه‌ای بسیار حائزاهمیت است.

این گزارش می‌افزاید، دیجی‌کالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت (IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ « مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)» از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» در سال۹۶ کامل شده است.

در این گزارش تأکید شده که این نخستینبار است که سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ ایرانی به عنوان عملکرد دولت در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مورد تأکید قرار گرفته و میزان سهام مبادله شده نیز به طور شفاف اعلام می‌شود.

منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه‌ پلتفرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.

در ادامه نیز آمده که اکثریت سهام دیجی‌کالا همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است.

نتایج این اتفاق نه‌تنها به دیجی‌کالا بلکه به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک فراوان خواهد ‌کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیشرو، امسال ارزش دیجی‌کالا از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.