بازگشت دوباره قیمت خودرو به سیرصعودی گروه خودرو- درحالیکه قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمتگذاری و فروش به روش قرعهکشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، در هفتههای اخیر باز هم متأثر از التهابات ناشی از بازار ارز و نبود مدیریت درست عرضه به بازار، سیرصعودی قیمت را در […]
بازگشت دوباره قیمت خودرو به سیرصعودی
گروه خودرو- درحالیکه قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمتگذاری و فروش به روش قرعهکشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، در هفتههای اخیر باز هم متأثر از التهابات ناشی از بازار ارز و نبود مدیریت درست عرضه به بازار، سیرصعودی قیمت را در پیش گرفته است.
به گفته فعالان بازار خودرو بازگشت دوباره قیمت خودروها به وضعیت پُراز تشویش روزهای پیشین و برهم خوردن آرامش بازار بیش از تبعات تلاطمات ارزی، متأثر از کمبود عرضه در بازار است و با افزایش تولید و عرضه در کنار نظارت جدی نهادهای مرتبط میتوان در جهت ثبات قیمت در بازار حرکت کرد.
تأکید بر لزوم نظارت بر فروش در شرایطی به عنوان یکی از راهکارهای کنترل قیمت از سوی فعالان بازار مطرح میشود که یک ماه پیش وزارت صمت پس از برگزاری جلسات مختلف تصمیماتی را برای کنترل بازار خودرو اتخاذ کرد که مهمترین آنها فروش خودرو در بازار حداکثر ۱۰درصد بالاتر از نرخ کارخانه بود؛ تصمیمی که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تنها در حد حرف باقی ماند در حالی که اجرای بخشنامه سقف قانونی معاملات در بازار و تعیین قیمت از سوی دارندگان خودرو میتوانست تا حدودی مانع از شیب صعودی قیمتها در بازار شود.
اگر چه با عدم اجرای مصوبه سقف قانونی معاملات این طرح عملاً اجرایی نشد اما وزارت صمت در جریان این تصمیمات و به منظور جلوگیری از افزایش واسطهگری و خروج دلالان از بازار خودرو اقدام به برگزاری طرح پیشفروش بر مبنای قرعهکشی کرد. اقدامیکه نهتنها بازار خودرو را کنترل نکرد و بلکه با تحریک بخشی از تقاضای کاذب در بازار موج جدید افزایش قیمتها پس از انجام قرعهکشیها در بازار را رقم زد به طوری که پس از آن فروش حواله خودروها در فضای مجازی آغاز شد اقدامیکه موجب هشدار خودروسازان و پلیس شد.
در همین رابطه سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو ضمن اشاره به خبر مجدد قیمتها در بازار خودرو، گفت: معاملات دوباره به صفر رسیده و به دلیل نوسان بالای قیمت تقاضایی هم برای خرید وجود ندارد، از طرفی فروشندگان هم قیمتهای دلخواهی اعلام میکنند که اغلب به شدت بالاتر از نرخ واقعی خودرو است.
وی تنها راه کنترل بازار را افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار میداند و معتقد است که برای حفظ آرامش در بازار باید عرضه خودروسازان به بازار افزایش یابد، در غیر این صورت بازار همچنان ملتهب خواهد ماند.
همچنین علیاکبر کریمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش قرعهکشی در طرحهای فروش خودروسازان تصریح کرد: شکاف قیمتی موجب شده تا حجم انبوه متقاضیان به صف خرید متقاضیان خودرو بپیوندند و روش قرعهکشی اگرچه روش نسبتاً عادلانه است و فرصت برابری به تمام متقاضیان در آزمایش شانس خود برای تحصیل خودرو و برخورداری از امتیاز کسب رانت حاصل از مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار میدهد اما به هر حال متقاضیان واقعی خودرو که به این کالا نیاز دارند، میبایست همچنان با قیمتی گران آن را خریداری نمایند.
عضو کمیسیون اقتصادی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولیدکننده خودرو نیز از قیمت بالای بازار منتفع نمیگردد بلکه دلالان و بورس بازان هستند که همواره از شرایط حاکم بر بازار منتفع میشوند و این بار نفع حاصله، در طرحهای فروش فعلی، میان تمامی مقاضیان منتخب توزیع شده است. این روشها منطقی نیست و راهکارهای منطقی و مناسبتری میبایست در این صنعت در راستای عرضه خودرو داشته باشیم.
کریمی در پایان درخصوص راهکارهای منطقی برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو خاطرنشان کرد: اولویتبندی متقاضیان، اصلاح قیمتها، اخذ مابهالتفاوت از فروش خودرو توسط دولت همانند روشهای موجود طی سالهای گذشته و در نهایت ساماندهی تقاضای موجود در بازار یک اصل بسیار مهم است که میبایست مورد توجه قرار بگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.