برخورد غیرمنطقی با منطق برخورد!

 برخورد غیرمنطقی با منطق برخورد!       وزارت کریمه صمت فرمایش کرده‌اند که دولت با هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی برخورد می‌کند! باتوجه به اینکه در این فرمایش، طنازی و هنرمندی خاصی به چشم می‌خورد‌، دلمان نیامد واو به واو آن را نقل نکنیم‌، چون جفایی به گوینده بود و ظلمی ‌به تارک بلند هنر طنز ! […]

 برخورد غیرمنطقی با منطق برخورد!

      وزارت کریمه صمت فرمایش کرده‌اند که دولت با هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی برخورد می‌کند!

باتوجه به اینکه در این فرمایش، طنازی و هنرمندی خاصی به چشم می‌خورد‌، دلمان نیامد واو به واو آن را نقل نکنیم‌، چون جفایی به گوینده بود و ظلمی ‌به تارک بلند هنر طنز !

     اما قبل از هرچیز لازم است در معنای «برخورد» کمی‌ فکر کنیم شاید اصل مشکل در اشتباه جمیع ما ملت فهیم است و ما معنای این عبارت را آن‌طور که شاید و باید نفهمیده‌ایم و قصه چیز دیگری است!

 برخورد از دو کلمه بر و خورد تشکیل شده‌، بر به معنی ببر است و خورد هم که مشخص است یعنی‌، بخور!  بنابراین وقتی می‌گوییم برخورد یعنی: بردار و ببر و بخور‌، البته یک نوش‌جان هم در آن مستتر است که به قرینه معنوی حذف گردیده است.

      با این حساب وقتی مسؤول و مدیری بلندبالا می‌گویند برخورد می‌کنیم شاید منظور آن است که قرار نیست که فقط جناب گران‌فروش محترم ببرد و بخورد و نوش‌جان کند ما هم همین کار را می‌کنیم و هرجا که دیدیم چیزی گران شده و یا کالایی در محلی انبار شده که گران فروخته شود. می‌گوییم تا اینجای کار هرچه بردید که بردید ولی از اینجا به بعد ما مصادره می‌کنیم و جریمه می‌کنیم و خودمان فعل خوردن را صرف می‌کنیم !

 نمی‌دانم شاید هوشنگ‌خان اشتباه می‌کند‌، ممکن است معنی برخورد این باشد که خدای‌ناخواسته اگر گرانی و متورم شدنی در جایی دیدیم‌، احساسات لطیف‌مان جریحه‌دار شده و به جناب‌مان برمی‌خورد و چون دچار احساس برخورندگی شده‌ایم! کمی‌تا قسمتی افسرده شده و تا مدتی در خود فرورفته و دست و دلمان به کاری نمی‌رود!  

     به هرحال آنچه تاکنون از برخورد دیده‌ایم همین دو فقره بوده یا آنکه انبارها و کالاها ضبط شده و جریمه‌ها اخذ می‌شود و خلق‌ا… را وعده سرخرمن می‌دهیم که آن کالاها را توزیع و آن پول‌ها را صرف رونق اقتصاد می‌کنیم و یا اینکه با مشاهده گرانی و تورم غیرمنطقی ناراحت شده‌، افسرده و بدحال کنج عزلت گرفته و قدم از قدم بر نمی‌داریم.  

     البته از آنجا که هوشنگ‌خان آدم منصف و کار درستی است! باید بگوییم که این جمله جدید حضرات مسؤول‌، یک عبارت «غیر منطقی» هم در خود دارد و همین عبارت آدمی ‌را به فکر فرو می‌برد که شاید این بار قضیه فرق می‌کند و قرار است با هر نوع گرانی غیرمنطقی برخورد شود و یا شاید هم قرار بر این است که با هر گرانی‌، غیرمنطقی برخورد شود. به هرحال هرچه هست این بار حتماً قرار است اتفاق جدیدی بیفتد و آن تفسیر عبارت غیرمنطقی است که باید بنشینیم و منتظر باشیم تا عقلای قوم صمت آن را برای ما تشریح کنند و تا آن موقع‌، بهتر است دوستان و زحمت‌کشان دلال و واسطه و گران و کم‌فروش و باندی و رانتی‌، با موضوع‌، غیرمنطقی برخورد نکنند و با منطق بازار کالاها را بخرند و هرچه زورشان رسید به خلق‌ا… بفروشند تا خدای‌ناخواسته فعل غیرمنطقی از ایشان سر نزده باشد وگرنه باز به مسؤولین و ناظران و ضابطان برمی‌خورد و دچار پریشان احوالی شده و ملتی را داغدار غم و غصه خود خواهند نمود!