نیاز واقعی بازار خودرو کمتر از یک‌میلیون دستگاه است

قائم‌مقام مدیرعامل سایپا مطرح کرد نیاز واقعی بازار خودرو کمتر از یک‌میلیون دستگاه است مهدی قره‌داغلی – قائم مقام مدیرعامل سایپا در امر فروش از کاهش تعهدات شرکت به کمتر از ۵۰هزار دستگاه خبر داد و گفت: تا پایان شهریورماه فقط در دو محصول از ۲۰محصول سایپا تعهد معوق خواهیم داشت. مجید باقری امروز در […]

قائم‌مقام مدیرعامل سایپا مطرح کرد

نیاز واقعی بازار خودرو کمتر از یکمیلیون دستگاه است

مهدی قره‌داغلی – قائم مقام مدیرعامل سایپا در امر فروش از کاهش تعهدات شرکت به کمتر از ۵۰هزار دستگاه خبر داد و گفت: تا پایان شهریورماه فقط در دو محصول از ۲۰محصول سایپا تعهد معوق خواهیم داشت.

مجید باقری امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به رشد تولید شرکت سایپا با وجود مشکلات تحریمی ‌و شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: به‌رغم تمام مشکلات، خوشبختانه شب گذشته موفق شدیم صدهزارمین خودروی سایپا را در سال۹۹ تولید کنیم که به این ترتیب تولید شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵درصد رشد کرده است.

وی ادامه داد: تعداد خودروی تولیدشده ۱۰برابر میزان خودرویی است که در فروش فوق‌العاده داشتیم، به همین خاطر مردم خیالشان راحت باشد که تولید ادامه دارد.

وی درباره علت التهاب بازار خودرو توضیح داد: طبق برآوردهای دقیقی که انجام شده، نیاز واقعی بازار خودرو سالانه بیش از یک‌میلیون دستگاه نیست بنابراین آن چیزی که باعث التهاب بازار خودرو شده نیازهای کاذب است.

به گفته باقری، سایپا امسال وارد جراحی بزرگی می‌شود و قرار است سبد محصولات خود را تغییر دهد؛ در این راستا دو‌مدل پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ را از مدار تولید خارج کردیم که این اقدام جسارت بزرگی بود که سایپا در شرایط کرونایی انجام داد چراکه پراید ۵۵درصد تیراژ شرکت را در بر داشت.

قائممقام مدیرعامل سایپا در امر فروش خاطرنشان کرد: اولین هدف ما از حذف این محصول، جایگزین کردن محصولات بهتر بود که در این راستا سبد محصولات خود را ارتقاء دادیم و استقبال خوبی هم شد به طوری‌که در پیش‌فروش اخیر حدود ۶۰هزار نفر برای خرید شاهین ثبت‌نام کردند.

باقری با بیان اینکه پراید جایگزین ندارد بلکه ما ظرفیت تولید سایر محصولاتمان را افزایش خواهیم داد، گفت: البته از ابتدای سال ۳۰هزار خودروی پراید تولید و با قیمت ۳۸میلیون تومان عرضه کرده‌ایم و ۲۰هزار دستگاه دیگر از این محصول تولید و با همین قیمت عرضه خواهیم کرد؛ ضمن اینکه ما در پراید ۱۳۲ همچنان تعهد داریم اما این خودرو هم تا پایان تیرماه از چرخه تولید سایپا خارج خواهد شد.

این مقام مسؤول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات پیش آمده در فروش شرکت اشاره کرد و افزود: به‌رغم فشار تحریم و افت تولید از دوهزار به ۷۰۰دستگاه، ۱۲۰هزار تعهد از طرف طرح اتوخدمت سایپا به ما تحمیل شد اما خوشبختانه موفق شدیم این موضوع را ساماندهی کنیم و ۹۰درصد متقاضیان اتوخدمت در طرح خودروهای پیشنهادی سایپا شرکت کردند و برخی خودرویشان را تحویل گرفتند.

وی اضافه کرد: مشکل بعدی بدعهدی شرکای خارجی ما بود که به این طریق ۴۹ هزار تعهد به تعهدات قبلی شرکت اضافه شد که باید با سه خودروی تبدیلی این تعهدات را پاسخ می‌دادیم، یعنی در واقع ۱۵۰هزار دستکاه به ۱۲۰هزار تعهد قبلی اضافه شد که حدود ۶۰درصد آناز نوع تبدیلی رنو و برلیانس بودند که خوشبختانه بسیاری از متقاضیان همکاری کردند و خودروی خود را تحویل گرفتند.

باقری در پایان از کاهش مجموع تعهدات معوق سایپا به کمتر از ۵۰هزار خودرو خبر داد و تأکید کرد: در این راستا تا پایان شهریورماه فقط در دو محصول از ۲۰محصول سایپا تعهد معوق خواهیم داشت که امیدواریم این خودروها نیز تا مهرماه ساماندهی شود.

محصولات تیبا، ساینا و کوییک بیشترین سهم از تولیدات سایپا در سال‌جاری را به خود اختصاص خواهند داد.