رتبهبندی ۲۰۲۰ تایمز منتشر شد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاههای جوان دنیا نظام رتبهبندی آموزشعالی تایمز جدیدترین رتبهبندی دانشگاههای جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. براساس این رتبهبندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند. به گزارش مهر، نظام رتبهبندی آموزشعالی تایمز برای رتبهبندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ از همان روشی که […]
رتبهبندی ۲۰۲۰ تایمز منتشر شد
۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاههای جوان دنیا
نظام رتبهبندی آموزشعالی تایمز جدیدترین رتبهبندی دانشگاههای جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. براساس این رتبهبندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند.
به گزارش مهر، نظام رتبهبندی آموزشعالی تایمز برای رتبهبندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ از همان روشی که دانشگاههای جهان را ارزیابی میکند استفاده میکند و مأموریتهای اصلی دانشگاهها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشمانداز بینالمللی» را مورد ارزیابی قرار میدهد اما در این رتبهبندی خاص، دانشگاههایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند.
دانشگاههای ایرانی نیز در این رتبهبندی حضور دارند. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبهبندی ۲۰۲۰ تایمز تعداد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
۲۰ دانشگاه برتر ایرانی در جمع دانشگاههای جوان دنیا
ردیف
رتبه جهانی ۲۰۲۰
نام دانشگاه
۱
۷۴
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۲
۱۰۱–۱۵۰
دانشگاه کاشان
۳
دانشگاه یاسوج
۴
۱۵۱–۲۰۰
دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)
۵
دانشگاه علوم پزشکی ایران
۶
دانشگاه صنعتی اصفهان
۷
دانشگاه صنعتی شیراز
۸
۲۰۱–۲۵۰
دانشگاه مازندران
۹
۲۵۱–۳۰۰
دانشگاه بوعلیسینا
۱۰
دانشگاه گیلان
۱۱
دانشگاه کردستان
۱۲
دانشگاه سمنان
۱۳
۳۰۱–۳۵۰
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
۱۴
دانشگاه شهرکرد
۱۵
دانشگاه صنعتی شاهرود
۱۶
دانشگاه زنجان
۱۷
۳۵۱–۴۰۰
دانشگاه شاهد
۱۸
دانشگاه شهیدباهنر کرمان
۱۹
دانشگاه یزد
۲۰
۴۰۱+
دانشگاه بیرجند
شاخصهای عملکرد به پنج حوزه تقسیم میشوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشمانداز بینالمللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).
تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبهبندی را به خود اختصاص میدهد که از این میان ۱۰درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ششدرصد نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو، سهدرصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، هشتدرصد نسبت اعضای هیأت علمی دارای درجه دکتری و سهدرصد درآمد سازمانی دانشگاه است.
این رتبهبندی امسال بین نوامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاهها در رشتهها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. دادههای سال ۲۰۱۹ با نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ ترکیب شده و بیش از ۲۱ هزار مورد پاسخ جمعآوری شدهاند.
تحقیقات نیز ۳۰ درصد وزن دیگر این رتبهبندی را به خود اختصاص میدهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات ۱۲ درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات ۹ درصد و بهرهوری تحقیق نیز ۹درصد در این شاخص سهم دارند. برجستهترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.
برای سنجش میزان بهرهوری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنالهای دانشگاهی نمایه شده از پایگاههای اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاسبندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شدهاند.
استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبهبندی ۳۰درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاهها در گسترش دانش و ایدههای جدید پرداخته شده است.
تایمز برای بررسی این موضوع دادههای استنادات و کتابشناختی ۷۷٫۴ میلیون استناد به بیش از ۱۲٫۸ میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شدهاست، را بررسی کردهاند. این دادهها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاههای اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شدهاند.
چشمانداز بینالمللی نیز ۷٫۵ درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بینالمللی ۲٫۵ درصد، نسبت اعضای هیأت علمیبینالمللی ۲٫۵ درصد و همکاری بینالمللی ۲٫۵ درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمیاز سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب میشود.
در همکاری بینالمللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بینالمللی مدنظر بوده است.
شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبهبندی ۲٫۵درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاههای دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزندهی به دانشگاهها به میزان درآمد دانشگاهها از صنعت و اعضای هیأت علمی مؤثر در صنعت و میزان فعالیتهای انتقال دانش نگریسته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.