تغییر سیاست‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی با تغییر وزیر

تغییر سیاست‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی با تغییر وزیر عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ضمن تأکید بر لزوم جهت‌گیری وزارت صمت در تولید برند ملی در صنعت موتورسیکلت گفت متأسفانه با تغییر وزیر سیاست‌ها و رویه‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی نیز تغییر پیدا می‌کند. ابوالفضل حجازی در گفت‌‌وگو با خبرخودرو، افزود: تمامی‌ صنایع در کشور از جمله تولیدکنندگان موتورسیکلت […]

تغییر سیاست‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی با تغییر وزیر

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ضمن تأکید بر لزوم جهت‌گیری وزارت صمت در تولید برند ملی در صنعت موتورسیکلت گفت متأسفانه با تغییر وزیر سیاست‌ها و رویه‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی نیز تغییر پیدا می‌کند.

ابوالفضل حجازی در گفت‌‌وگو با خبرخودرو، افزود: تمامی‌ صنایع در کشور از جمله تولیدکنندگان موتورسیکلت در تأمین مواد اولیه با چالش‌هایی مواجه هستند که بخشی از آن ناشی از شیوع ویروس کرونا و بروز وقفه در ارتباطات پولی و صادرات مواد اولیه است.

وی ضمن تأکید بر لزوم جهت‌گیری این صنعت به سمت تولید برند ملی که از وظایف وزارت صمت است، افزود: شیوع کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد و صنعت یک مسأله جهانی است اما در ایران به دلیل قرارگیری در شرایط تحریم و مشکلات موجود در شبکه بانکی، بیش از سایر کشورها نمود داشته است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم با اشاره به اینکه تأمین ارز برای صنعت موتورسیکلت با دشواری همراه است، گفت: تیراژ موتورسیکلت در حال‌حاضر کاهش یافته و همین امر بر مشکلات افزوده به نحوی که قیمت قطعات داخلی به‌ویژه مواد اولیه ورق‌‌آلات و مواد فلزی تقریباً طی دو سال اخیر حداقل شش تا هفت برابر شده است.

حجازی همچنین با بیان اینکه قدرت گردش مالی قطعه‌سازان داخلی کاهش یافته است، ادامه داد: تولید برخی از موتورسیکلت‌ها با تیراژی حدود پنج تا ۱۰ هزار دستگاه در سال، برای قطعه‌سازان داخلی توجیه اقتصادی ندارد.

وی ضمن اشاره به درخواست تولیدکنندگان موتورسیکلت از سرپرست وزارت صمت مبنی بر برقراری نشستی با حضور تمامی‌تولیدکنندگان این صنعت در شرایط تحریم ظالمانه علیه ایران گفت: انتظار ما این است که صنعت موتورسیکلت همانند صنایع دیگر به سمت تولید ملی البته نه با حرف و شعار حرکت نماید.

حجازی با بیان اینکه تعداد تولیدکنندگان موتور در حال‌حاضر به کمتر از ۱۰مورد رسیده است، گفت: برقراری اینگونه جلسات با وزیر منشأ بروز رانت و ارتباطات است و می‌بایست از پیشکسوتان واقعی در این جلسات استفاده شود.

وی ضمن انتقاد از عدم استفاده از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از تحریم‌‌ها بیان کرد: حدود ۸۰ درصد کالاهای مصرفی در داخل تولید می‌شود و علاوه بر آن با صادرات نیز همراه است و بخشی دیگر نیز که جزو مواد اولیه و وارداتی است، می‌بایست با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی با توجه به توان تولید داخلی، داخلی‌سازی شود.

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درخصوص تولید موتور برقی در داخل گفت: طی هشت سال گذشته با وجود تصویب مصوباتی درخصوص صنعت موتورسیکلت و طرح تولید موتور برقی، توجه جدی به صنعت موتورسیکلت و عملیاتی شدن طرحها در دستور کار قرار نگرفته است.

حجازی ادامه داد: سیاست‌ها در حال‌حاضر مبتنی بر تولید موتور برقی نیست و بنده به عنوان نخستین واردکننده موتور برقی در ۱۴ سال گذشته به این نتیجه رسیده‌ام که در مقاطع مواجهه با خلأ و فقدان از جمله مواقع آلودگی هوا، افزایش تصادفات و افزایش آمار سرقت و کیفقاپی، موضوع موتور برقی در حد شعار از سوی دولت‌ها مطرح می‌شود و برنامه‌ای در این خصوص از سوی هیچ سازمانی وجود ندارد.

وی درخصوص عمق داخلی‌سازی ۶۰ درصدی در صنعت موتورسیکلت و انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری در آینده در راستای تولید موتور برقی گفت: این عمق داخلی‌سازی در حد حرف است و شهرداری نیز بودجه تأمین زیرساخت‌ها را ندارد و ما به عنوان تولیدکننده، راهکارهایی اجرایی بدون لزوم ورود شهرداری و دولت به این عرصه، طی پنج سال گذشته ارائه داده‌ایم که تاکنون مورد توجه وزرای صمت قرار نگرفته است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت قم با بیان اینکه وزرای صمت همواره به دنبال پیاده‌سازی سیاست‌های شخصی هستند نه سیاست‌های ملی، تصریح کرد: صنعت چه گناهی کرده است که با تغییر وزیر، سیاست‌ها و رویه‌ها نیز می‌بایست مطابق با سیاست‌های وزیر جدید تغییر نمایند.

حجازی گفت: این مواضع، موجب ورشکستگی چندین تولیدکننده موتورسیکلت که عمر خود را برای این صنعت گذاشته بودند، گردید به نحوی که تغییر وزیر، معاون یا مدیر کل، منجر به تعطیلی یک کارخانه و رونق کارخانجات مرتبط با وزیر می‌شد.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌سازی در ایران بیشتر وارداتی است تا تولید داخل، گفت: ۶۰ درصد قطعات موتور در ۱۰ سال گذشته در داخل تولید می‌گردید اما امروزه این میزان به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم اذعان داشت: طرح‌ها همانند تحریم‌ها توسط تولیدکنندگان از روی ناچاری دوره زده می‌شود و این امر ناشی از سیاست‌های اشتباه وزارت صمت به عنوان مثال در بخش اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است.

حجازی ضمن انتقاد از مصوبات غیرکارشناسی از جمله اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت به ازای تولید یک دستگاه گفت: مگر موتورسیکلت‌سازان، تعمیرکار یا اوراقچی هستند و علاوه بر آن در نهایت مصرف‌کنندگان هستند که متحمل افزایش هزینه‌های تولید خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به توسعه و هموارسازی واردات موتورسیکلت و عدم ارائه گزارشات صادقانه گفت: این وضعیت منجر به کناره‌گیری تولیدکننده از صنعت خواهد شد. نیروهای انقلابی و جهادی در بسیاری از بخش‌ها حضور ندارند و غرب‌نشینان و افراد برخوردار از دو پاسپورت نیز دلسوز کشور نیستند.

حجازی تأکید کرد: صنعت موتورسیکلت در شرایط فعلی می‌بایست همانند کشورهایی نظیر ژاپن و اروپا به سمتی برود که تمامی ‌تولیدکنندگان با ادغام زیر یک پرچم فعالیت نمایند و شرایط در کشور به‌گونه‌ای است که در صنعت خودرو نیز منفک از دو خودروساز بزرگ ملی با تولید سالانه بیش از یکمیلیون به دلیل وسعت امکانات و گردش مالی وسیع که در صورت مدیریت درست کاهش هزینه تمام شده نیز محقق خواهد شد، سایر خودروسازان از سهم اندکی در بازار برخوردار هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پایان درخصوص راهکارها خاطرنشان کرد: این صنعت می‌بایست رها شود و اجازه بدهند تولیدکنندگان راه خود را در راستای خدمت به کشور پیدا نمایند