سهم ۹۵ درصدی تجهیزات و خدمات ایران در طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک

تلاش پیمانکاران ایرانی در یک طرح ملی سهم ۹۵ درصدی تجهیزات و خدمات ایران در طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک  گروه انرژی- معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران سهم خدمات و تجهیزات ایرانی در طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک را بیش از ۹۵ درصدی اعلام کرد و گفت: با ضرباهنگ فعلی، […]

تلاش پیمانکاران ایرانی در یک طرح ملی

سهم ۹۵ درصدی تجهیزات و خدمات ایران در طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک

 گروه انرژی- معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران سهم خدمات و تجهیزات ایرانی در طرح انتقال نفت‌خام گوره به جاسک را بیش از ۹۵ درصدی اعلام کرد و گفت: با ضرباهنگ فعلی، امیدواریم در اسفندماه امسال شاهد بهره‌برداری از خط لوله این طرح باشیم.

 رضا دهقان در آیین آغاز به کار رسمی‌عملیات احداث خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک به ارائه گزارش مختصری از روند پیشرفت کار پرداخت و گفت: همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تأکید داشتند، این طرح به نوعی استراتژیک‌ترین کار دولت به شمار می‌رود و به همین دلیل به ویژه طی چندماه اخیر، با راهبری شخص وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دنبال شده است.

وی پیشرفت فیزیکی طرح را در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۸درصد عنوان کرد و با اشاره به مجموع پیشرفت ۴۰درصدی طرح، گفت: انتظار داریم تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک باشیم.

دهقان با بیان اینکه تمام شرکت‌های پیمانکار و مشاور این طرح ایرانی هستند و بخش عمده کالاها نیز به سازندگان داخلی واگذار شده است، به ورق، لوله و پمپ‌های مورد نیاز طرح به عنوان مصادیق بارز واگذاری ساخت تجهیزات به سازندگان داخلی اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد خدمات و تجهیزات این طرح ایرانی است که از حیث برون‌سپاری و استفاده از توان داخلی در بین طرح‌های کلان شرکت ملی نفت ایران بی‌نظیر است.

به گفته وی، در بخش اجراء و ساخت این طرح، شش گستره خط لوله، پنج تلمبه‌خانه، سه ایستگاه توپکرانی بین‌راهی و پایانی، ۱۰پست برق، ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نیرو، سه‌گوی شناور، ۴۰ کیلومتر خطوط لوله زیردریایی و ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی نفت‌خام تعریف شده است که به‌صورت کامل به دست پیمانکاران و مشاوران ایرانی در حال ساخت است.

دهقان گفت: در حال‌حاضر بیش از ۸۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و پنج‌هزار نفر نیروی مستقل کاری در سرتاسر گستره‌کاری این طرح مشغول فعالیت هستند و کارها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دنبال می‌شود.

در ادامه فریدون همتی نیز بیان داشت: این طرح استراتژیک و ملی با هدف انتقال یک‌میلیون بشکه نفت‌خام سبک و سنگین صادراتی در روز، ایجاد ظرفیت انتقال یکمیلیون بشکه نفت‌خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت‌خام و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک احداث تکمیل می‌شود.

وی افزود: خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه‌خانه بینراهی و دوایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر آغاز به کار کرد.

به گفته همتی، این طرح شامل پایانه دریافت نفت ،‌۲۰مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰میلیون بشکه و تأسیسات جانبی شامل سه‌عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

استاندار هرمزگان هزینه اتمام خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک را ۱٫۵ میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: این طرح هم‌اکنون ۳۹درصد پیشرفت داشته که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی ،‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه و ۲۶۰ کیلومتر نیز عملیات جوشکاری است.

وی از دیگر هدف‌گذاری احداث این طرح به تضمین استمرار صادرات نفت‌خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی کشور و متنوع‌سازی آن و همچنین توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اشاره کرد.

همتی از دیگر مشخصات این طرح به بخش‌های تأمین یکهزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت‌خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یکهزار کیلومتر، احداث پنج تلمبه‌خانه، احداث سه ایستگاه دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: احداث ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و احداث ۱۰پست برق، احداث ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی به ظرفیت کلی ۱۰میلیون بشکه در منطقه جاسک با سرمایه‌گذاری ۲۱۷ میلیون یورو توسط بخش‌خصوصی و احداث تأسیسات دریایی شامل سه‌گوی شناور(SMP)، خطوط لوله زیردریایی، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران از دیگر بخش‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت‌خام گوره به جاسک است.

همتی تصریح کرد: طرح انتقال نفت‌خام از گوره به جاسک با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در استان هرمزگان و استان‌های همجوار آن شامل کرمان، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و فارس، بازار کار مناسبی را برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت‌وگاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: همه پیمانکاران و مشاوران این طرح ملی و راهبردی ایرانی بوده و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز توسط سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی از داخل کشور تأمین می‌شود، براین اساس افزون بر ۹۵درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای این طرح نیز ایرانی است.