طراحی و ساخت K132 اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو

طراحی و ساخت K132 اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو پروژه خودروی پژو۳۰۱ قرار بود با همکاری فرانسوی‌ها راهی جاده‌ها و خیابان‌های ایران شود که تحریم‌های آمریکا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساخت‌های فراهم شده توانستند پروژه پژو ۳۰۱ را به K132 ایرانی تبدیل کرده و آن را به نتیجه برسانند. به […]

طراحی و ساخت K132 اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو

پروژه خودروی پژو۳۰۱ قرار بود با همکاری فرانسوی‌ها راهی جاده‌ها و خیابان‌های ایران شود که تحریم‌های آمریکا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساخت‌های فراهم شده توانستند پروژه پژو ۳۰۱ را به K132 ایرانی تبدیل کرده و آن را به نتیجه برسانند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفت: طراحی و تولید محصول پروژه K132 اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو است.

امیر بیات در نشست همگرایی برای تولید محصول جدید ایران‌خودرو افزود: در اقتصاد مقاومتی موضوعات درون‌زا و برون‌نگرا مطرح می‌شود و بحث درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی، نوآوری و خلاقیت و نیز بحث برون‌نگرا بودن آن، تولید در مقیاس جهانی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ذخیره انرژی از موضوعات مهم در شرکت‌هاست، گفت: موضوع ذخیره انرژی و کاهش مصرف، از موضوعات اساسی در بخش بهره‌وری است که باید به آن توجه شود.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به حداقل رساندن جابه‌جایی در بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، تصریح کرد: هرچه حمل‌ونقل و هزینه لجستیک کاهش یابد، دیگر هزینه‌ها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده و در نتیجه کاهش می‌یابد. ما باید در حوزه تولید به این نکات توجه کنیم.

وی همچنین کاهش ضایعات یا خطاناپذیری را از موضوعات بسیار مهم در تولید خودرو و قطعات برشمرد و گفت: همه فرآیند تولید باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هیچ ضایعاتی تولیدی به همراه نداشته باشد.

بیات با اشاره به اینکه باید قطعه‌سازان را براساس مهارت و توانمندی‌ها آن‌ها تقسیمبندی کرد، افزود: بر این اساس قطعه‌ساز می‌تواند به درستی به خودروساز کمک کرده و موجب کاهش هزینه‌های تولید شود.

سرپرست سازمات گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ایجاد فرهنگ مشارکت در قطعه‌سازی کشور، اضافه کرد: خودروساز و قطعه‌سازان باید بدانند که سود هر یک در گروی سود دیگری است و در صورت ضرر هر یکی، دیگری زمین خواهد خورد و این موجب فروپاشی خودروساز و قطعه‌ساز و متعاقب آن زنجیره تأمین خواهد شد.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در حال‌حاضر کمتر از ۱۰درصد از قطعات پروژهK132 ایران‌خودرو وارد می‌شود که آن هم به دلیل نبود مواد اولیه است و ما در حال رایزنی با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که به‌زودی این قطعات را هم داخلی‌سازی کنیم.

بیات افزود: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش گروه صنعتی ایران‌خودرو امروز شاهد معرفی نسخه نهایی این خودرو بودیم که این نشان‌دهنده زحمات شش‌ماهه شبانه‌روزی است که مهندسین ایران‌خودرو برای تولید این پروژه انجام دادهاند.

وی گفت: در حال‌حاضر به همت قطعه‌سازان ۹۲درصد قطعات این خودرو در داخل کشور تولید می‌شود که من از همین جا از تمامی ‌زحمات‌ دوستان تشکر می‌کنم.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، افزود: قطعات باقیمانده پروژه K132 که در حال‌حاضر باید وارد شوند، قطعاتی هستند که در آینده نزدیک با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید خواهند شد و ما به‌زودی تمامی‌این قطعات را داخلی‌سازی خواهیم کرد.

همچنین فرشاد مقیمی؛ ‌مدیرعامل‌ ایران‌خودرو گفت: محصول پروژهK132 قرار بود با داخلی‌سازی کم‌تری تولید شود، اما امروز به بیش از ۹۲درصد رسیده که در زمان تولید انبوه میزان داخلی‌سازی بیشتر خواهد شد. در تاریخ صنعت خودرو، داخلی‌سازی تا این میزان در محصول جدید بی‌سابقه است.

وی افزود: افزایش ۲۵درصدی در تعداد تولید، افزایش ۳۷درصدی در عملکرد فروش، افزایش ۵۵ درصدی تحویل و کاهش ۵۰ درصدی خودروهای دارای کسری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مصادیق جهش‌تولید به حساب می‌آید.

مقیمی ‌از کاهش ۷۰درصدی تعهدات معوقه محصولات خبر داد و‌ گفت: تعهدات تعدادی از محصولات به صفر رسیده و با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بخشی از تعهدات تا پایان تیرماه و فقط چند مدل محصول باقیمانده تا شهریورماه به‌روز خواهد شد.

مقیمی‌از اجرای راهبردهای متنوع برای تولید محصول کم‌مصرف خبر داد و گفت: سبک‌سازی خودرو، تغییر آیرودینامیک، کم‌مصرف کردن موتور، تولید گیربکس شش سرعته و برقی‌سازی خودرو از جمله پروژه‌هایی است که برای کاهش مصرف سوخت دنبال می‌کنیم.

وی از همکاری و مشارکت ۱۳۹ سازنده داخلی در فرآیند طراحی و تولید محصول جدید خبر داد و گفت: ۱۴ شرکت دانش‌بنیان نیز در توسعه محصول جدید ایران‌خودرو سهیم هستند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از همه شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کرد تا در داخلی‌سازی قطعات باقی‌مانده این خودرو مشارکت کنند تا در هیچ قطعه‌ای وابستگی نداشته باشیم.

در پایان این نشست، میثاق‌نامه تولید هزار دستگاه محصول پروژه K132 با بیش از ۹۲ درصد ساخت داخل، به امضای بیش از ۱۵۰ سازنده رسید.