تولید بی‌مانع‌، مانع تولید!

تولید بی‌مانع‌، مانع تولید!             یک عده هستند که کارشان فقط غُر زدن و ایراد گرفتن و بهانه تراشی است‌، فی‌المثل همین جماعت تولید‌کننده را ببینید‌، از صبح تا شب حواسشان در پی حاشیه است‌، از هیچ کاری هم رویگردان نیستند.      یک روز می‌گویند سرمایه در گردش ندارند‌، روز دیگر به حقوق مصوب کارگر […]

تولید بی‌مانع‌، مانع تولید!

            یک عده هستند که کارشان فقط غُر زدن و ایراد گرفتن و بهانه تراشی است‌، فی‌المثل همین جماعت تولید‌کننده را ببینید‌، از صبح تا شب حواسشان در پی حاشیه است‌، از هیچ کاری هم رویگردان نیستند.

     یک روز می‌گویند سرمایه در گردش ندارند‌، روز دیگر به حقوق مصوب کارگر و مالیات بردرآمد و نبود و گرانی متریال و بازار آشفته گیر می‌دهند. فردا روز از واردات کالاهای مشابه و بن‌بست بودن راه صادرات و این‌جور چیزها گله و شکایت می‌کنند. شاه‌بیت همیشگی این‌جنابان چیزی نیست جز وجود قانون و مقررات!

     یکی نیست به این عزیزان بفرماید که برادر من! می‌خواهی تولید کنی خب برو به تولید و کار و کَسبت برس. این ایرادات بنی‌اسرائیلی چیست. مگر مملکت بی‌قانون می‌شود‌، ببین بقیه چه می‌کنند تو هم همین کار را بکن‌، مگر کم تولیدکننده داریم که بدون اینکه صدایشان را کسی بشنود چسبیده‌اند به کار و تولید و خدمت‌، آن هم در چند هزار کیلومتر دورتر و در حدفاصل امواج خروشان دریای چین و برهوت مغولستان و سیبری!

      ممکن است بر سر راه چند مانع کوچک باشد‌، اینها هم طبیعی است‌، سرمایه در گردش نداری‌، خب به گردش و تفریح نرو! حقوق و بیمه کارگر زیاد است و کمرشکن‌، اولاً ورزش را فراموش نکن تا عضلات کمر سفت و محکم شود و زیر هر باری فرتی عیب نکند‌، ثانیاً ببین بقیه چه می‌کنند تو هم همین کار را بکن‌، کمی‌آب در کار و تولید ببند و وزن و کیفیت را پایین و قیمت را بالا بکش‌، این مشکل هم حل می‌شود.

      واردات کالاهای مشابه کار دستت داده تو هم همت کن و سفری به دور دست‌ها برو و کالاهای ساخت ایران و با نام و نشان خودت‌، بیاور و بازار تشنه را سیراب کن! 

      نظر هوشنگ‌خانی ما این است که این عزیزان تولیدکننده به‌خاطر سال‌های زیادی که بدون دغدغه و مشکل‌، تولید کرده‌اند و پول درآورده و خوششان بوده است! کمی‌نازپرورده تشریف دارند. بازار مواد اولیه و قیمت دلار بی‌دروپیکر است و بازار برای خودش رها شده و فقط مالیات و عوارض است که سفت و محکم سر جایش چسبیده است و واردات پدر صاحاب بچه را درآورده است و هر چند وقت یک بار با قانون و مقرراتی نو همه چیز به هم می‌ریزد و هفته‌ای نیست که به جای مانع‌، مین بر سر راه تولیدکننده بینوا کاشته نشود‌، همه اینها بهانه‌تراشی و از زیر کار در رفتن است. اگر کسی کارکن باشد زیر باران سنگ هم کارش را می‌کند!  

      البته اگر دولتیان محترم در کنار همه نوع خدمتی که به تولیدکننده کرده‌اند‌، منت را تمام کرده و در و دکان تولید را زکل تخته می‌کردند و این عزیزان را از این محنت و مصیبت نجات می‌دادند. هم خودشان‌، هم جماعت تولیدکننده و هم مردم بینوا نفسی به راحتی می‌کشیدند.

     چیزی که فراوان است دلال و واسطه و تاجر از چین برگشته و برچسب و مارک تقلبی‌، تولیدکننده محترم هم برود کنار دست این حضرات‌، هم خیلی زود کار را یاد گرفته و حساب دستش می‌آید‌، هم پول پارو می‌کند و  از اینکه یک عمر زحمت بی‌حاصل کشیده است حسرت می‌خورد.

نگران کارگر و کارشناس و متخصص حقوق بگیر تولیدکننده هم نباشید‌، سرشان بی‌کلاه نمی‌ماند‌، خدا پدر یارانه سرماه و بسته حمایتی و بیمه بیکاری و اعانه و خیریه و کمیته امداد و… را بیامرزد. همه را به نان و نوایی می‌رسانند!  

                                                                        هوشنگ‌خان