جلوگیری از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی

جلوگیری از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی  پهلوگیر سکوی B3 اسکله نفتی لاوان با موفقیت تعمیر و بازسازی و از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی جلوگیری شد. به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، این عملیات دشوار با همت و تلاش کارشناسان واحدهای تعمیرات زیرآب، نوسازی و تعمیرات مکانیک، عملیات دریایی، همچنین واحد […]

جلوگیری از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی

 پهلوگیر سکوی B3 اسکله نفتی لاوان با موفقیت تعمیر و بازسازی و از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی جلوگیری شد.

به گزارش مناقصه‌مزايده به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، این عملیات دشوار با همت و تلاش کارشناسان واحدهای تعمیرات زیرآب، نوسازی و تعمیرات مکانیک، عملیات دریایی، همچنین واحد تعمیرات دریایی و برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد، انجام شد.

رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان در این زمینه گفت: در اثر نیروی وارد شده به پهلوگیر شش عدد پایه آن از داخل پایل‌های کوبیده شده در بستر دریا جدا و از راستای عمود خارج شده و پهلوگیر در حالت معلق قرار گرفته بود. صرف نظر از خطر سقوط این سازه عظیم با وزن ۵۷ تن که منجر به برخورد با سازه زیرآب و خسارت اساسی به آن می‌شد، قطع صدور فرآورده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و تبعات بسیاری را درپی داشت.

امیرعباس نوید افزود: با توجه به حساسیت موضوع تلاش‌های فراوانی برای هم محور کردن شش رشته پایل که از عمق چهارمتری تا بستر دریا در عمق ۲۲متر امتداد یافته‌اند انجام شد، تا بتوان به طور همزمان شش‌عدد پایه ۱۴اینچ متصل به پهلوگیر را که ۳۰ سانتی‌متر انتهایی آنها به قطر ۱۲ و سه‌چهارم اینچ کاهش یافته بود، در عمق چهارمتری به درون پایل‌ها هدایت کرد. ولی به دلیل اختلاف بسیار ناچیز قطر داخلی و خارجی قسمت‌هایی که باید درون هم قفل می‌شدند، همچنین با توجه به ضرورت انجام همزمان این روند برای هر شش پایه، این تلاش‌ها با چالش‌های خاصی همراه شد. وی گفت: روز دوشنبه (دوم‌تیرماه) پس از بازنگری در روند اجرای کار و ارائه طرح کلمپ قیف مانند توسط تعمیرات زیرآب تلاش جدیدی برای اجرای این پروژه آغاز شد و در نهایت پس از ساخت و نصب شش‌دستگاه GUIDE FUNNEL CLAMP در روز جمعه (ششم‌تیرماه)، پایه‌ها با استفاده از جرثقیل، وینچ، تجهیزات ریگری کشنده و نیروی وزن عظیم خود پهلوگیر به درون پایل‌ها هدایت و در محل خود محکم شد.

گفتنی است؛ این عملیات موفقیت‌آمیز با صرف ۳۰۰ نفر ساعت کار غواصی و ۷۰۰ نفر ساعت کار جوشکاری و برشکاری و در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن اجراء شد. در این عملیات پیچیده، تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همه کارکنان واحدهای عملیاتی منطقه و پشتیبانی واحد برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد مثال‌زدنی است.