شوخی‌های دستوری !

شوخی‌های دستوری !       یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و حتی علمی‌، این است که مدیر و مسؤول محترم با آگاهی کامل از حوزه مسؤولیت خطیر خود و اطلاعات کافی از باید‌ها و نبایدها و چرا و چگونه‌ها‌، بتواند در موقع لزوم و شرایط خاص‌، مشکلات و معضلات پیش آمده را با […]

شوخی‌های دستوری !

      یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و حتی علمی‌، این است که مدیر و مسؤول محترم با آگاهی کامل از حوزه مسؤولیت خطیر خود و اطلاعات کافی از باید‌ها و نبایدها و چرا و چگونه‌ها‌، بتواند در موقع لزوم و شرایط خاص‌، مشکلات و معضلات پیش آمده را با سرانگشت تدبیر خود‌، حل‌وفصل نماید.

      البته اینکه گفتیم‌، روی کاغذ است و ارزش چندانی ندارد! و واقعیت این است که سرانگشت و اقدام به‌موقع و برنامه‌ریزی و این قسم افعال‌، اساساً محلی از اعراب ندارد و اگر مدیر‌، مدیر باشد و مسؤول‌، دلسوز و فهیم باشد. بهترین راه‌حل همه مشکلات جامعه در هر زمینه‌ای که شما به فکر مبارکتان می‌رسد، روش‌های لسانی و یا بهتر بگویم زبانی است!

     گفتار درمانی مهم‌ترین روشی است که تاکنون توسط متخصصان‌، کشف و اختراع شده است‌، این روش بدون اینکه هیچگونه ضرر و زیانی را متوجه شخص مدیر و مسؤول نماید‌، نتایج کاملاً محسوس و مشهودی دارد. یا اینکه با اجرای عملیات گفتار درمانی مشکلات حل می‌شود و هرکسی به سر زندگی و کاروبار خود می‌رود و یا اینکه مشکلات حل نمی‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد و خسارت جدید و گره بر گره‌ای هم نمی‌افتد که مدعی و طلبکار جدیدی درست شود !

     البته درست است که گفتار درمانی مهم‌ترین روش و البته پرکاربردترین آنها می‌باشد‌، اما نباید جانب انصاف را رها کنیم و از مؤثرترین و به‌روزترین روش حل مشکلات و معضلات نام نبریم.

     دستور درمانی! در حال‌حاضر مؤثرترین و کارآمدترین روشی است که برخی مدیران و مسؤولان هم‌ چیزدان با به‌کارگیری آن‌، ریشه بسیاری از مشکلات را خشکانده و نفس معضلات را به شماره انداخته‌اند.

     البته پُرواضح است که وقتی که کفگیر تدبیر و سیاست و برنامه‌ریزی و مسؤولیت‌پذیری و حل مسأله و مشاوره از متخصصان و به‌کارگیری صاحبان علم و دانش و این جور چیزها‌، به ته‌دیگ خورد و صدای دلخراش خُرد شدن آن مقوله مورد نظر به گوش فلک رسید‌، نوبت به استفاده از این روش نوین و فوق‌العاده مؤثر می‌افتد.

     طبق شواهد و قرائن و آنچه تاکنون تجربه شده است و به ادعای تمامی‌ مسؤولان و مدیرانی که از این روش ابتکاری استفاده نموده‌اند‌، درصد خطا و اشتباه و یا عدم موفقیت این روش چیزی در حد صفر است!

     وقتی دستور بیاید‌، کار تمام است‌، دستور می‌دهند خودرو ارزان شود‌، بلافاصله شاهد سقوط آزاد این ارابه‌های مرگ وطنی و مرکب‌های رهوار اجنبی‌، هستیم. دستور می‌رسد که دلار و طلا باید برگردند به همان سنه ۹۶ و یا حتی قبل‌تر از آن‌، دلار و دیگر ارزهای رایج‌، چنان عقبگرد می‌روند که اگر دیر بجنبی و جلو گوش به فرمانی آنها را نگیری‌، تقاضای جابه‌جایی نرخ برابری خود با ریال را می‌دهند!

     به هرحال این فقره دستور درمانی پدیده‌ای است برای خودش‌، البته تا یادمان نرفته است بگوییم که این روش بدیع و منحصربه‌فرد فقط در این مرزوبوم جواب داده و نتیجه‌بخش است‌، که البته باید اذعان کنیم همه آن را مرهون و مدیون مسؤولان و مدیرانی هستیم که بلد هستند چگونه و چطور دستور دهند! و دوره‌های فشرده و سختی را برای رسیدن به این حد از توان اجرایی سپری کرده‌اند.

      یکی از آخرین فرمان‌های صادر شده توسط عزیزان دلسوز و هنرمند بالانشین‌، تعیین سقف افزایش قیمت برای اجاره خانه‌هاست! البته نمی‌خواهم پیش از موفقیت این طرح از آن تعریف و تمجیدی کرده باشم. اما به ضرس قاطع باید بگویم که این فرمان صادر شده فصل جدیدی را در روش دستور درمانی رقم زده است و در آینده از نتایج و نعمات و برکات آن بیشتر مستفیض خواهیم شد!

ما گفتیم‌، اما شما باور نکنید…  

                                                                                                            هوشنگ