مسیرهای ترانزیتی ایران رقابتی می‌شود

  مدیرکل دفتر ترانزیت ‌و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کشور گفت: مسیرهای ترانزیتی ایران در راهگذرهای بین‌المللی به سمت اروپا متنوع و رقابتی می‌شود. محمدجواد عطرچیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار ‌داشت: یکی از مسیرهای سنتی ترانزیتی از خاک ایران؛ مسیر ترکیه است که به دلیل تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه […]

 

مدیرکل دفتر ترانزیت ‌و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کشور گفت: مسیرهای ترانزیتی ایران در راهگذرهای بین‌المللی به سمت اروپا متنوع و رقابتی می‌شود.

محمدجواد عطرچیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار ‌داشت: یکی از مسیرهای سنتی ترانزیتی از خاک ایران؛ مسیر ترکیه است که به دلیل تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه و حضور تروریست‌‌ها در کشورهای منطقه این مسیر گاهی با محدودیت جدی مواجه می‌شود.

 وی افزود: ترکیه هم در مواردی همکاری لازم را انجام نمی‌دهد و این موضوع هزینه اداری و زمانی ترانزیت را افزایش می‌دهد.

عطرچیان تصریح ‌کرد: در دوره اجرای برجام و افزایش تعاملات ایران با کشورهای اروپایی نیاز است که مسیر‌های موازی هم مطالعه و ارزیابی شود که مسیر خلیج‌فارس‌- ایران- ارمنستان- گرجستان- دریای سیاهـ شرق اروپا و همچنین مسیر ایران- آذربایجان- روسیه و اروپای مرکزی از این گزینه‌هاست.

وی گفت: با همکاری شرکت‌های بین‌المللی و حمل‌و نقل این مسیر‌ها در دست مطالعه است که پس از نهایی شدن مطالعات و اطمینان از صرفه اقتصادی آن می‌توانیم در مقابل مسیر ترکیه از این مسیر‌ها نیز استفاده کنیم و تحقق آن حتماً به رقابتی شدن کشورهای منطقه در جذب بار ترانزیتی از خاک ایران کمک خواهد کرد و آن‌‌ها نیز هزینه‌های خود را کاهش خواهند داد.

 

عطرچیان افزود: ظرفیت ترانزیت از خاک ایران تا ۵۰ میلیون تن هم قابل افزایش است و در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون تن ترانزیت شد و باید با مطالعه‌ و شناسایی مسیرهای متنوع ترانزیتی اجازه ندهیم این مزیت با رفتار یک کشور منطقه‌ای محدود و کم‌رنگ شود