دلیل عدم دسترسی خودروسازان به کاتالیست چیست؟ دبیر انجمن کاتالیست ایران از مازاد تولید کاتالیست خودرو در کشور خبر داد. سیدعلی میرمحمدی در گفتوگو با خبرخودرو، بیان کرد: نهتنها کمبود کاتالیست خودرو در کشور وجود ندارد بلکه با مازاد تولید کاتالیست مواجهه هستیم که به دلیل عدم خرید کاتالیست توسط خودروسازان در حالحاضر کارخانجات با […]
دلیل عدم دسترسی خودروسازان به کاتالیست چیست؟
دبیر انجمن کاتالیست ایران از مازاد تولید کاتالیست خودرو در کشور خبر داد.
سیدعلی میرمحمدی در گفتوگو با خبرخودرو، بیان کرد: نهتنها کمبود کاتالیست خودرو در کشور وجود ندارد بلکه با مازاد تولید کاتالیست مواجهه هستیم که به دلیل عدم خرید کاتالیست توسط خودروسازان در حالحاضر کارخانجات با ظرفیت کمتری فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: دلیل عدم دسترسی خودروسازان به کاتالیست کمبود آن نیست چراکه سالهاست خودروسازان از کاتالیستهای تولید داخل استفاده میکنند اما ممکن است خودروسازان به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به تولیدکنندگان کاتالیست در خرید آن با موانعی روبهرو شده باشند. ضمن اینکه انجمن کاتالیست ایران طی جلساتی که با وزارت صمت داشته برای تولید کاتالیست خودرو به میزان نیاز در کشور اعلام آمادگی کرده است و حتی قادر هستیم کاتالیست خودروهایی که در معاینه فنی نیازمند تعویض هستند را تأمین کنیم.
دبیر انجمن کاتالیست ایران اظهار داشت: طبق قانون، واردات کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، ممنوع است اما خودروسازان همچنان تمایل به استفاده از کاتالیستهای وارداتی دارند. این در حالی است که کاتالیستهای تولید داخل به کشورهای دیگر صادر میشود و جای تعجب است که خودروسازان مدعی کمبود کاتالیست در کشور بوده و تصمیم به مصرف کاتالیستهای وارداتی داشته باشند.
میرمحمدی با بیان اینکه باید کشور به سوی بومیسازی قطعات خودرو حرکت کند، گفت: شایسته نیست در کشوری که سالهاست در صنعت خودرو فعالیت میکند همچنان خودروسازان آن بهدنبال واردات قطعات باشند و میبایست تاکنون جهش خوبی در این زمینه صورت میگرفت. بنابراین دولت میبایست زمینه بومیسازی قطعات خودرو را فراهم کند تا در صنعت خودرو به جایگاه مناسبی نائل آییم.
وی درخصوص کیفیت کاتالیستهای داخلی خاطرنشان کرد: کاتالیستهای تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار است و انجمن کاتالیست ایران علاوه بر تولید کاتالیست خودرو در زمینه تولید کاتالیست در صنعت نفتوگاز، روغننباتی، فولاد و… فعالیت میکند و این نشان میدهد که کاتالیست خودرو در مقابل کاتالیست صنایع دیگر با سهولت بیشتری تولید میشود.
دبیر انجمن کاتالیست ایران ضمن انتقاد از خودروسازان تصریح کرد: اگر خودروسازان با تولیدکنندگان کاتالیست همکاری کرده بودند تاکنون تمامی قطعات کاتالیست در داخل تولید شده بود اما علیرغم تلاش یکساله انجمن در زمینه بومیسازی قطعه مونولیت در کشور به دلیل مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد مانند عدم پرداخت مطالبات کاتالیستسازان تاکنون موفق به داخلیسازی مونولیت نشدهایم.
میرمحمدی در پایان با اشاره به پیشرفت صنعت کاتالیست در سالهای اخیر تشریح کرد: به طور معمول سالانه حدود سه نوع کاتالیست به تولیدات ما افزوده میشود و در حالحاضر بیش از ۱۰۰ نوع کاتالیست با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال در کشور تولید میشود و در زمینه خودرو سالانه بیش از دومیلیون ظرفیت تولید کاتالیست در کشور وجود دارد. بنابراین از دولت محترم انتظار داریم که با تأمین نقدینگی و ایجاد فرصتی برای صادرات کاتالیست زمینه رشد بیشتری را برای صنعت کاتالیست کشور فراهم آورد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.