توسعه همه‌جانبه صنعت خودرو در گروی استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها

توسعه همه‌جانبه صنعت خودرو در گروی استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها گروه خودرو- چند وقتی است كه همكاری صنعت خودرو با دانش‌بنیان‌ها رنگ‌وبو دیگری به خود گرفته است، قطعاتی كه تا ماه‌های پیش واردات آن صورت می‌گرفت قرار است با همت مجموعه‌های دانش‌بنیان ساخته شود و این به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكایی است. محمدرضا […]

توسعه همه‌جانبه صنعت خودرو در گروی استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها

گروه خودرو- چند وقتی است كه همكاری صنعت خودرو با دانش‌بنیان‌ها رنگ‌وبو دیگری به خود گرفته است، قطعاتی كه تا ماه‌های پیش واردات آن صورت می‌گرفت قرار است با همت مجموعه‌های دانش‌بنیان ساخته شود و این به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكایی است.

محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره ضرورت استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در شركت‌های خودروسازی گفت این روندی است كه در تمام دنیا طی شده است و صنعت خودروی ایران مستثنی از چنین مقوله‌ای نیست. زمانی كه دانش شركت‌های خودروسازی و دانش‌بنیان در كنار هم قرار گیرد به هم‌افزایی می‌رسد كه نتیجه آن توسعه همه‌جانبه صنعت خودرو است.

نجفی‌منش ادامه داد: صنعت خودرو با در اختیار گذاشتن امكانات خود به مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌تواند شرایطی را فراهم كند كه شركت‌های دانش‌بنیان با سرعت بیشتری به تولید علم در صنعت خودرو دست پیدا كنند.

وی افزود زمانی كه در صنعت خودرو دانش روز مورد استفاده قرار گیرد، دیگر نبود قطعه و یا پایین بودن كیفیت خودرو توجیه پیدا نمی‌كند چرا که شركت‌های دانش‌بنیان به عنوان یك بازوی قدرتمند می‌توانند در كنار شركت‌های خودروسازی قرار گیرند و این اتفاق در نهایت به نفع مصرف‌كننده نهایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همكاری‌های گسترده‌ای میان خودروسازان و شركت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته صورت گرفته اما برای آنكه نتیجهبخشی آن بهتر باشد بایستی همكاری‌ها مستمر و پیوسته باشد تصریح کرد: در خیلی از قطعات خودرو به دانش فنی نیاز داریم لذا چاره‌ای جز بهره‌گیری از توان مجموعه‌های دانش‌بنیان نیست. قطعه‌سازان هم از این قاعده جدا نیستند، آنها باید به این سمت حركت كنند. لذا پیشنهاد می‌كنم كه مثلث همكاری‌ها بین خودروسازان، قطعه‌سازان و دانشگاه‌ها (دانش‌بنیان‌ها) شكل گیرد.

نجفی‌منش با بیان اینکه شركت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان در حال همكاری مشترك هستند، افزود: در گذشته به جهت آنكه كمبود منابع ارزی و تحریم نبود، خودروسازان و قطعه‌سازان مجدانه همكاری با دانش‌بنیان‌ها را دنبال نمی‌كردند ولی در مقطع فعلی تمام بخش‌های صنعت مصمم شدند تا از توان نخبگان، دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها استفاده كنند. بروز چنین اتفاق‌های است كه تحریم را به یك فرصت تبدیل می‌كند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی برای اینكه همكاری‌ها مستمر و هدفمند شود تأکید کرد: وزارت صنعت،معدن‌وتجارت می‌تواند نقش‌آفرین خوبی باشد. وزارت صمت با برگزاری جلسات و اعلام نیازهای طرفین می‌تواند همكاری‌ها را ساماندهی كند. سایپا و ایران‌خودرو به قطعاتی نیاز دارند كه ساخت آن با همت مجموعه‌های دانش‌بنیان خواهد بود. لذا تعریف پروژه‌های مشترك می‌تواند كمبود برخی از قطعات را به صفر برساند.

وی با بیان اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان در همكاری‌های خود جدی هستند اما برای آنكه در این بخش پیشرفت‌ها هماهنگ شود، توصیه می‌كنم پارك علم و فناوری در تولید قطعات استراتژیك خودرو ایجاد شود. زمانی كه ارز، قیمت پایینی داشت قطعه‌سازان هر قطعه‌ای را كه تولید می‌كردند امكان رقابت با قطعات مشابه خارجی را نداشت و همین امر باعث می‌شد خودروسازان برای حفظ قیمت محصولات خود سراغ قطعات خارجی بروند، ولی با افزایش قیمت ارز، تولید در كشور سودده شده است. بدین جهت سرمایهگذاری در تولید انواع قطعات مطلوب و اقتصادی است.

نجفی‌منش برای استفاده بیشتر از توان دانش‌بنیان‌ها در این صنعت گفت: سه اقدام در این بخش می‌توان انجام داد. اول اینكه دانش جدید را خودمان به وجود آوریم؛ دوم آنكه از متخصصان بازنشسته ایرانی خارج از كشور استفاده كنیم و سوم ماشینآلات دست‌دوم خارجی وارد كنیم تا قطعات مورد نیاز با سرعت بیشتری تأمین و ساخته شود.

وی در پایان افزود: شیوع ویروس كرونا به سیاستگذاران ثابت كرد كه بدون بروكراسی‌های اداری و تشریفات می‌توان تولید را چند برابر كرد، لذا اطمینان بین طرفین مهم‌ترین ركن است. از آنجا كه در شرایط خاص هستیم امیدواریم كه دولت برخی از محدودیت‌ها را حذف كند تا تولید برخی از قطعات وارداتی میسر شود.