برآیند توسعه صنعت خودرو، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری

برآیند توسعه صنعت خودرو، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری گروه خودرو – از آنجا که یکی از بهترین و کوتاه‌ترین مسیرها برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی‌ و شرکت‌های دانش‌بنیان است، مدتی است که مقوله همکاری این صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر شده است. به طوری‌که […]

برآیند توسعه صنعت خودرو، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری

گروه خودرو – از آنجا که یکی از بهترین و کوتاه‌ترین مسیرها برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی‌ و شرکت‌های دانش‌بنیان است، مدتی است که مقوله همکاری این صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر شده است. به طوری‌که در این زمینه کارشناسان و فعالان هر دو حوزه به ضرورت ایجاد همکاری‌های اینچنینی برای بی‌نیازی از شرکای خارجی و واردات قطعات اذعان می‌کنند. در همین راستا ساخت قطعاتی که پیش از این وارداتی بوده اکنون قرار است که با همت مجموعه‌های دانش‌بنیان ساخته و در اختیار خودروسازان قرار بگیرد.

در این رابطه علی جدی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان برای همکاری با یکدیگر به جهت مصمم شدن خودروسازان به همکاری‌های مشترک، بایستی اعتماد هم را جلب کنند. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولید و صنعت خودرو می‌تواند بسیار مفید باشد. کشور نیروهای متخصص در حوزه صنعت خودرو کم ندارد. با وجود ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد با برنامه‌ریزی مطلوب می‌توان در مسیری حرکت کرد که صنعت خودرو به رشد و اهدافی که برای آن ترسیم شده، برسد.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که صنعت خودرو می‌تواند از آن بهره‌مند شود، مجموعه‌های دانش‌بنیان است؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد انگیزه در درون این مجموعه‌ها می‌تواند موجب پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی‌و فنی صنعت خودرو شود. خودروسازان باید بتوانند با ایجاد انگیزه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌ها را در راستای نیل به اهداف درازمدت صنعت خودرو و قطعه‌سازی سوق دهند و بهترین بهره‌برداری را از شرایط داشته باشند؛ چرا که توسعه صنعت خودرو منجر به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس، تأکید کرد: با استفاده از دانش‌بنیان‌ها ضمن قطع وابستگی به دانش و توان مهندسی شرکت‌های خارجی شاهد رونق تولیدات داخلی خواهیم بود و دیگر صنعت خودروسازی به خاطر تحریم و سایر سیاست‌ها کشورها، زمین‌گیر نمی‌شود و در مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه نیاز صنعت می‌توانند دانش خود را به‌روز و حتی به سمت ارتقای آن حرکت کنند.

فرزین فردیس؛ نائب‌رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران درباره استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت خودرو، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در تمام صنایع شاهد آن هستیم و محدود به صنعت خودرو نیست، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در صنایع با ارزش‌افزوده بالاست

نائب اول کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: شرکت‌های خودروسازی با توجه به تیراژی که دارند می‌توانند برای تولید انبوه برخی از قطعات خاص با همکاری دانش‌بنیان‌ها برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید سراغ دانش‌بنیان‌های واقعی برود نه افرادی که شعار می‌دهند و دکان دانش‌بنیانی باز کرده‌اند، افزود: حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها باید همراه با عضویت در زنجیره جهانی باشد بدینجهت ضرورت دارد که جهت‌گیری و سرمایه‌گذاری در دانش‌بنیان‌ها با آینده‌نگری همراه باشد؛ ما نباید سراغ بخش‌هایی برویم که سایر کشورها از آن عبور کردند.

فردیس خاطرنشان‌کرد: اگر قرار است صنعت خودرو با کمک دانش‌بنیان‌ها توسعه پیدا کند، همگام بودن با سایر کشورها یک الزام است؛ خیلی از کشورها در حال فاصله گرفتن از موتورهای انژکتوری و بنزینی هستند، از این‌رو توسعه در چنین بخش‌هایی قطعاً به منزله هدر دادن سرمایه و وقت است.

 نائب‌رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت خودرو به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است؛ اگر می‌خواهیم از توان دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم، فعالیت مبتنی بر دانش روز گره‌گشای مشکلات این حوزه است.

وی افزود: برای اینکه در این بخش به یک برنامه عملیاتی برسیم، توصیه می‌کنم که خودروسازان با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان سبد فعالیت فناوری مشخص کنند و با علم به آینده برنامه‌ریزی کنند.