تهدید هند برای بستن مسیر واردات نفت چین تهدید مسدود شدن مسیرهای حمل نفت برای بازار نفت جدید نیست اما تاکنون این تهدید از سوی یکی از مصرفکنندگان بزرگ جهان یعنی هند برای بستن مسیر واردات چین که یک مصرفکننده بزرگ دیگر است، صورت نگرفته بود. به گزارش ایسنا، واردات نفت چین یکی از […]
تهدید هند برای بستن مسیر واردات نفت چین
تهدید مسدود شدن مسیرهای حمل نفت برای بازار نفت جدید نیست اما تاکنون این تهدید از سوی یکی از مصرفکنندگان بزرگ جهان یعنی هند برای بستن مسیر واردات چین که یک مصرفکننده بزرگ دیگر است، صورت نگرفته بود.
به گزارش ایسنا، واردات نفت چین یکی از عواملی است که در شرایط رکود فعلی از بهبود قیمتها در بازار نفت حمایت کرده است.
خصومت اخیر میان هند و چین که دو واردکننده بزرگ نفت در جهان و دو خریدار بزرگ آسیایی هستند، ممکن است تهدیدهای امنیتی در تنگه مالاکا که دومین گلوگاه نفتی مهم جهان است را افزایش دهد.
تنگه مالاکا اقیانوس هند را به اقیانوس آرام وصل میکند و کوتاهترین مسیر حمل نفت از سوی صادرکنندگان خاورمیانه به بازارهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کرهجنوبی است. طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این آبراه گلوگاه نفتی مهمیدر آسیاست و در سالهای اخیر بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بیش از ۱۶میلیون بشکه در روز تجارت سالانه نفت از طریق آن انجام شده است.
روابط میان هند و چین همواره پرتنش بوده اما شعله ور شدن اخیر تنشها در مرزهای میان دو کشور، خشونتبارترین تنش میان دهلینو و پکن پس از گذشت ۵۰ سال از زمانی بوده که بر سر مشخص شدن مرزهای دو کشور میان آنها جنگ درگرفت. هر دو کشور قدرتهای هستهای هستند که باعث نگرانی سازمان ملل متحد شده و از آنها خواسته است تا حد امکان خویشتنداری کنند.
طی چند روز اخیر دو کشور تلاش کردهاند به کاهش تنشها بپردازند اما تنشها همچنان به قوت خود باقی است.
یک کارشناس نیروی دریایی در مقالهای در فوربس نوشت: موقعیت هند در اقیانوس آرام و تحکیم مواضع نیروی دریایی این کشور در جزایر آندامان و نیکوبار که بسیار نزدیک به تنگه مالاکا هستند، از نظر تئوری به هند اجازه میدهد این تنگه را که بین اندونزی و مالزی قرار دارد مسدود کند. مسدود شدن احتمالی تنگه مالاکا در صورت بروز تنش، بحران یا جنگ، میتواند به هند اجازه دهد مسیر حمل نفت به چین را که بزرگترین واردکننده نفت جهان است و نفت زیادی از خاورمیانه وارد میکند، مسدود کند.
بنبست اخیر میان هند و چین در سایر بخشهای تجارت منعکسشده و طبق اعلام سازمانهای تجاری، واردات چین در بنادر هند بدون هشدار برای بررسی متوقف مانده است.
اما مسدود شدن تنگه مالاکا فعلاً احتمال بعیدی محسوب میشود. اگر قرار باشد هند این مسیر را مسدود کند، جریان نفت به قدرتهای شمال آسیا مانند کرهجنوبی که مورد حمایت آمریکا قرار دارند هم قطع خواهد شد و تجارت کل منطقه آسیا از جمله خود هند در شرایطی که ویروسکرونا در سراسر جهان همهگیر شده است، آسیب میبیند.
چین دو پروژه برای کاهش وابستگی به تنگه مالاما در تجارت از جمله تجارت نفت دارد. یکی از آنها، بندر گوادار پاکستان تحت پروژه «کمربند و جاده» و طرح انتقال نفت از این بندر به داخل سرزمین چین و طرح دیگر «مسیر دریای شمالی» در قطب است. طبق برنامه سیاست قطب شمال چین که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد، چین قصد دارد یک «جاده ابریشمقطبی» بسازد و اتصالپذیری و توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار قطب شمال را تسهیل کند.
اما تکمیل این برنامهها چند سال طول خواهد کشید و حتی زمانی که تکمیل شوند، وابستگی چین به تنگه مالاکا برای تجارت نفت را به طور کامل برطرف نخواهند کرد.
واردات نفت چین یک عامل کلیدی در حمایت از قیمت نفت در بحبوحه شیوع پاندمی ویروسکرونا بوده است. واردات نفت چین در مارس و آوریل تقریباً ثابت ماند و از تقاضای جهانی برای نفت در شرایطی که کشورها دیگر در قرنطینه بهسر میبردند، حمایت کرد. سپس چین در ماه مه رکورد ۱۱٫۳۴ میلیون بشکه در روز واردات نفتخام داشت. بخشی از این واردات بالا به دلیل سرعت گرفتن فعالیت اقتصادی و بخش دیگر ناشی از قیمتهای فوقالعاده پایین در آوریل بود که چین را به ذخیرهسازی نفت تشویق کرد.
مختل شدن واردات نفت چین به معنای مختل شدن احیای قیمت نفت خواهد بود. تحلیلگر شرکت اویلایکس ریسرچ، نشان میدهد که واردات نفت چین در ژوئن به رکورد ۱۱٫۹۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد که ۸۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح مه افزایش داده است. این افزایش واردات به ازسرگیری فعالیت اقتصادی در چین و قیمت مناسب نفت نسبت داده شده است.
براساس گزارش اویل پرایس، در شرایطی که گفته میشود مخازن نفت چین به ظرفیت کامل رسیدهاند و گنجایش بیشتری ندارند، معلوم نیست بزرگترین واردکننده نفت جهان در ماههای آینده چه میزان نفت خریداری خواهد کرد به خصوص که اکنون قیمتها نسبت به آوریل دو برابر شدهاند.
اگر تنگه مالاکا مسدود شود، ممکن است قیمت نفت صعود کند و یکبار دیگر عوامل بنیادین تأثیرگذار در قیمتها تغییر کند و روند احیای تقاضای جهانی برای نفت پس از بحران کووید۱۹ تأخیر بیشتری پیدا کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.