پیش‌فروش ندارها!

پیش‌فروش ندارها!       قبلاً رسم بود چهارتا دیوار و یک سقفی می‌زدند و بعد شروع به پیش‌فروش ساختمان‌ها می‌کردند و یا لااقل کلنگی می‌زدند‌، گودبرداری می‌کردند و بعد بیلبورد پیش‌فروش را بالا می‌بردند. البته این‌ها مربوط به قدیم و آن زمانی است که کارها حساب‌وکتاب داشت و بی‌دروپیکری از سر و روی شهر و دیارمان […]

پیش‌فروش ندارها!

      قبلاً رسم بود چهارتا دیوار و یک سقفی می‌زدند و بعد شروع به پیش‌فروش ساختمان‌ها می‌کردند و یا لااقل کلنگی می‌زدند‌، گودبرداری می‌کردند و بعد بیلبورد پیش‌فروش را بالا می‌بردند.

البته این‌ها مربوط به قدیم و آن زمانی است که کارها حساب‌وکتاب داشت و بی‌دروپیکری از سر و روی شهر و دیارمان بالا نمی‌رفت‌!

      یادمان می‌آید که خودروساز محترم پس از ارائه یک گزارش درست‌درمان از میزان تولید و تعداد خودروی انبار شده و حُسن‌انجام تعهدات قبلی و آمار رضایت خلق‌ا…‌، آخر کار با کلی آپشن سود مشارکت و خدمات بیشتر و تخفیف افزون‌تر‌، پیش‌فروش خودرو را اعلام می‌کرد و البته کلی هم برای دیرکرد‌، جریمه تأخیر می‌گذاشت و می‌دانست که باید حساب پس دهد و این‌طوری نیست که پول‌ها را بگیرد و حاجی‌حاجی‌، مکه!

      کلاً یک جوری شده است که انگار خیلی جورها شده! و تولید‌کننده و واسطه و توزیع‌کننده و سازنده و انبوه‌ساز و دلال و ملاک‌، از یک چیزهایی خبر دارند که خلق‌ا… سر درگریبان مشکلات و به‌دنبال یک لقمه نان حلال‌، از همه‌جا بی‌خبر هستند و آنهایی که باید بدانند‌، خوب می‌دانند که حساب پس دادن و مو از ماست کشیدن و حرف درست و درمان و وفای به‌عهد و اجرای تعهدات و بازرسی و تعزیر و حقوق مشتری و خلق‌ا… چیزی است در حد کشک و هرکسی می‌تواند هر آتشی که دوست دارد بسوزاند‌، فقط باید مراقب باشد که آتش دامان مردم کوچه و بازار را بگیرد و جرقه‌ای هم سمت بزرگان و مسؤولان و مدیران و از مابهتران و خاص‌ها و لاکچری‌ها نرسد‌، وگرنه دودمان دود به پا کن را به باد می‌دهند!

      کرورکرور تعهد بر زمین مانده خودروساز یک طرف برای خودش دپو شده است و سرنخ قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب بازار یک رشته‌اش به همین تأخیرهای چند ماهه و چند ساله وصل است‌، باز می‌بینیم که هزارهزار ثبت‌نام جدید بازارشکن! راه می‌اندازند تا مشت محکمی ‌باشند بر دهان آنهایی که خودروساز را مسبب گرانی می‌دانند!

     البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم‌، از اتفاق همین روش جدید پیش‌فروش‌، اصولی‌تر و منطقی‌تر است. اگر خودروساز و انبوه‌ساز محترم، خودرو و آپارتمان داشتند که قرار بر پیش‌فروش نمی‌گذاشتند و درجا به پول نقد نزدیکش می‌کردند‌، بنابراین پیش‌پیش می‌فروشند تا بعداً تحویل دهند و قاعدتاً پیش‌فروش نباید چیزی غیر از این باشد‌، ولی اینکه چندین و چندمرتبه پیش‌فروش قبلی همچنان استندبای است و مردم کارشان از روزشماری به ماه و سال‌شماری افتاده است و راه به راه تعهد جدید است که اضافه می‌شود ولی همچنان ثبت‌نام می‌کنند و قرعه می‌کشند و نوبت می‌دهند و به آخر پاییز حواله می‌دهند و عزیزدردانه‌هایی چون پراید و پژو رکورد می‌زنند و نجومی ‌می‌شوند ….

      

                                                هوشنگ‌خان