مکانیزم‌های مختلف صنعت خودرو جهت همکاری با دانشگاه‌ها

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم مکانیزم‌های مختلف صنعت خودرو جهت همکاری با دانشگاه‌ها مهدی قره‌داغلی – مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها برای همکاری با شرکت ایران‌خودرو در زمینه رفع نیازمندی‌های این شرکت منتظر انعقاد قرارداد نباشند، اجرای کارآموزی و فرصت مطالعاتی اساتید را از […]

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم

مکانیزم‌های مختلف صنعت خودرو جهت همکاری با دانشگاه‌ها

مهدی قره‌داغلی – مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها برای همکاری با شرکت ایران‌خودرو در زمینه رفع نیازمندی‌های این شرکت منتظر انعقاد قرارداد نباشند، اجرای کارآموزی و فرصت مطالعاتی اساتید را از جمله مکانیزم‌های همکاری دانشگاه‌ها با این شرکت نام برد.

محمدسعید سیف در نشست آنلاین ارائه نیازهای ایران‌خودرو با اشاره به توسعه محصولات شرکت ایران‌خودرو گفت: در صورتی که اشکالاتی در این محصولات مشاهده می‌شود مربوط به فناوری‌های مورد نیاز این شرکت است. از اینرو از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی درخواست می‌شود که با راه‌حل‌های فناورانه خود گامی‌ در جهت حل مشکلات پیچیده این شرکت بردارند.

وی با تأکید بر اینکه همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند با شرکت ایران‌خودرو در زمینه توسعه فناوری‌ها همکاری داشته باشند، تأکید کرد: دانشگاهیان از جمله اساتید دانشگاه‌ها و یا اشخاص حقوقی از سوی دانشگاه‌ها وارد همکاری با شرکت ایران‌خودرو در زمینه رفع نیازهای این شرکت شوند.

سیف، ادامه داد: در این همکاری‌ها دانشگاه‌ها منتظر انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها نباشند، بلکه ما روش‌ها و مکانیزم‌های متعدد گوناگونی داریم که آنها می‌توانند با این شرکت همکاری کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارآموزی، فرصت مطالعاتی اساتید، پایاننامه‌ها و قرارداد انتقال فناوری را از جمله مکانیزم‌های همکاری دانشگاه‌ها با شرکت ایران‌خودرو دانست.

تولید خودروهای ارزان‌قیمت تا ۶ ماه آینده

در ادامه این نشست مجتبی استاد رحیمی؛ ‌مدیر پیش توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو در نشست آنلاین نیازهای ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌ همکاری‌های شرکت ایران‌خودرو با بخش‌های علمی ‌و تحقیقاتی کشور، گفت: ما تفاهم‌نامه‌های مختلفی با بخش‌های هوافضای سپاه، جهاددانشگاهی، سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علم‌وصنعت و سازمان صنایع دفاعی برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز این شرکت منعقد کردیم.

وی توسعه موتورهای کم‌مصرف، گیربکس، تولید باتری‌های برقی موتورسیکلت و خودروهای برقی و تست و مهندسی شامل ساخت تونل باد را از زمینه‌های همکاری شرکت ایران‌خودرو با سازمان هوافضا سپاه نام برد و اظهار کرد: با جهاد دانشگاهی در زمینه‌های طراحی و توسعه خودرو متصل، ساخت کاتالیست، مواد پلیمری، تجهیزات و ماشینآلات تولید و خودروهای برقی و باتری تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسیده است.

استاد رحیمی‌ یادآور شد: برخی از این تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد شده و وارد فاز عملیاتی شده است.

مدیر پیش توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو با اشاره به زمینه‌های همکاری با معاونت علمی ‌و فناوری ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با این معاونت منعقد کردیم، مقرر شد در زمینه طراحی و تولید خودروهای ارزان‌قیمت همکاری‌های مشترکی صورت گیرد که در این راستا کمیته مشترکی میان این شرکت و معاونت علمی ‌تشکیل شده است.

استادرحیمی ‌از تولید اولین نمونه خودرو ارزان‌قیمت با همکاری شرکت ایران‌خودرو با معاونت علمی ‌طی شش‌ماه آینده تولید خواهد شد.

وی احیای پلتفرم L۹۰ با محوریت سازمان گسترش و نوسازی و توسعه فناوری‌های خودرویی را از زمینه‌های همکاری شرکت ایران‌خودرو با دانشگاه علم‌وصنعت نام برد.

استادرحیمی ‌ادامه داد: ما برای توسعه محصولات خود اقدام به طراحی و تدوین نقشه‌راه‌هایی درحوزه موتور، گیربکس، سوخت‌های جایگزین برقی و هیبریدی کردیم. بر این اساس طراحی و ساخت موتورهای کم‌مصرف در راستای کاهش مصرف سوخت را در دستور کار داریم.

وی حداکثر بهره‌برداری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع دفاعی و نظامی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را از رویکردهای شرکت ایران‌خودرو در اجرای اهداف این شرکت نام برد و یادآور شد: در این راستا تولید خودرو K۱۳۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ و K۱۲۵ تا پایان سال۱۴۰۰ را در دستور کار داریم و عمق ساخت داخل قطعات این خودروها ۹۰درصد است.

استادرحیمی ‌سطح استاندارد این دو خودرو را یورو۵ اعلام کرد و خاطر نشان کرد: در ساخت پلتفرم‌های جدید خودروهای تولید شرکت ایران‌خودرو مشخصه‌هایی چون قیمت تمام شده، عمق ساخت داخل، قابلیت برقی‌سازی و قابلیت پوشش سوخت‌های جایگزین مدنظر قرار گرفته است.

مدیر پیش توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو ، تولید گیربکس‌های شش‌دنده را از دیگر برنامه‌های این شرکت نام برد و اضافه کرد: تا انتهای سال ۱۳۹۹ این نوع گیربکس‌ها وارد چرخه تولید و از آنها در خودروهای دنا و دناپلاس استفاده می‌شود.

وی همچنین به تلاش این شرکت در زمینه تولید خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: براساس مطالعاتی که بر بازار جهانی خودروهای برقی داشتیم برنامه زمان‌بندی ما در این عرضه تدوین شد که بر این اساس در سال ۲۰۲۵ میران تولید خودروهای برقی هفت‌درصد و تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱۲ تا ۱۴درصد خواهد رسید.