استارت‌آپ‌ها در دام کمپین‌های پوشالی واینرها!

استارت‌آپ‌ها در دام کمپین‌های پوشالی واینرها! عده‌ای در فضای مجازی با ترتیب دادن قرعه‌کشی با پیش‌شرط فالو کردن ده‌ها پیج (صفحه مجازی)، برای خود کاسبی چند میلیارد تومانی به‌راه انداخته‌اند؛ در این میان، فقط یک پولی به جیب آژانس‌های نوظهور دیجیتال، اینفلوئنسرها و برخی از سلبریتی‌ها می‌رود، اما هیچ سودی عاید کسب‌وکارهای نوپا نمی‌شود. به […]

استارت‌آپ‌ها در دام کمپین‌های پوشالی واینرها!

عده‌ای در فضای مجازی با ترتیب دادن قرعه‌کشی با پیششرط فالو کردن ده‌ها پیج (صفحه مجازی)، برای خود کاسبی چند میلیارد تومانی به‌راه انداخته‌اند؛ در این میان، فقط یک پولی به جیب آژانس‌های نوظهور دیجیتال، اینفلوئنسرها و برخی از سلبریتی‌ها می‌رود، اما هیچ سودی عاید کسب‌وکارهای نوپا نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، پس از اینکه سال گذشته، مقامات ارشد کشور و نهادهای نظارتی بر مقابله با ایجاد روحیه «انتظار برای ثروت بادآورده» و جلوگیری از ترویج روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی تأکید کردند، مسابقاتی شبیه به بخت‌آزمایی و ایجاد پول بادآورده از شبکه‌های تلویزیونی رخت بر بست، اما این تب‌وتاب همچنان در فضای مجازی تداوم دارد.

کسب‌وکار چند میلیاردتومانی

این توضیحات مقدمه‌ای است برای ورود به کسب‌وکاری چند میلیارد تومانی که اخیراً در فضای مجازی شکل‌گرفته است. کسب‌وکاری که برای عده‌ای نان‌وآب دارد و برای عده‌ای بی‌اعتمادی و از دست دادن سرمایه‌ای که شاید جز آن چیزی نداشته باشند. این شغل مجازی، بیش از هر چیزی به کسب‌وکارهای نوپا و اعتماد کاربران در فضای مجازی ضربه زده است.

چرخه‌ای که در فضای مجازی شکل‌گرفته است چند بازیگر مهم دارد و چرخه‌اش به این شکل کار می‌کند که آژانس‌های تبلیغاتی تازه شکل‌گرفته لیستی از واینرها (کمدین‌های دنیای مجازی)، اینفلوئنسرها یا همان واینر‌ها (تأثیرگذاران فضای مجازی) و سلبریتی‌های اینستاگرامی‌را دارند که با پرداخت هزینه‌های حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیونی، از آن‌ها می‌خواهند در یک روز مشخص که افتتاحیه کمپین تبلیغاتی است، چند ۱۰پیج را در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ کنند.

کمپین‌های پوشالی

کسب‌وکارهای نوپا و افرادی که به هر دلیلی دنبال مطرح‌شدن خود و کارشان هستند، پس از دیدن کمپین‌های تبلیغاتی که این آژانس‌ها راه انداخته‌اند و اغلب با ویترین بازیگران و سلبریتی‌ها بزک شده‌اند، وسوسه می‌شوند تا آن‌ها هم سفارش خرید فالوئر بدهند. فالوئرهایی که صرفاً به تب جایزه‌بگیری مبتلا هستند و بس.

این آژانس‌ها که سعی می‌کنند با اسم و عکس بازیگران و واینرهای اینستاگرامی‌در تبلیغات خود بازار خود را داغ نگه‌دارند، زمان اجرای کمپین به لیست خود فرمان آتش می‌دهند تا تبلیغات را آغاز کنند.

شیوه کار به این شکل است که افراد لیست که هرکدام قبل از اجرایی شدن کمپین، دستمزد خود را گرفته‌اند، صفحاتی را اعلام می‌کنند تا فالوئرهای‌شان با فالو کردن آن‌ها، در قرعه‌کشی شرکت داده شوند. پس‌از آن کاربران فضای مجازی به صفحه‌های اعلام‌شده می‌روند و با فالو کردن‌شان به صاحبان صفحاتی که درخواست تبلیغ و جذب فالوئر داشتند، این ذهنیت را می‌دهند که توانسته‌اند در عرض چند ساعت هزاران فالوئر واقعی به‌حساب کاربری‌شان اضافه شود. با این کار سیل کاربرانی که در چشم برهم‌زدنی از بین می‌روند، به صفحاتی که عضو کمپین هستند سرازیر می‌شوند.

مرگ تدریجی یک رویا

صاحب صفحه مجازی که فالوئرهایش در عرض چند ساعت هزاران نفر افزایش پیدا کرده است، در رویای رونق کسب‌وکارش سیر می‌کند اما کافی است قرعه‌کشی به پایان برسد و آن شخص یا کسب‌وکار بخواهد پستی درباره کسب‌وکارش منتشر کند، آن زمان است که هزاران فالوئری که در عرض چند ساعت به تعداد دنبال‌کنندگان اضافه شده بودند، در عرض چند دقیقه مانند حباب از بین بروند.

نکته مهم این است، پول‌ها بی‌حساب و کتابی که از کسب‌وکارها گرفته شده چطور در این چرخه تقسیم می‌شود؟ گزارشی که از مشاهدات و تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد پول‌های هنگفتی به صورت بی‌حساب و کتاب، در این میان ردوبدل می‌شود.

شیوه کار به این شکل است که ۵۰ کسب‌وکار برای دریافت خدمات تبلیغی در یک کمپین عضو می‌شوند؛ کسانی که هرکدام برای رویای بالا رفتن فالوئرهای اینستاگرامشان، ۲۰- ۳۰ میلیون تومان به آژانس‌های تبلیغاتی پرداخت کرده‌اند.

آژانس‌ هم به ۲۰ نفر از واینرهایی که در لیست تبلیغش وجود دارد، حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند و کمپین را استارت می‌زند. در واقع در این میان، چیزی حدود یک تا یکونیم میلیارد تومان از کسب‌وکارها دریافت می‌شود که از این مبلغ نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان به واینرها و اینفلوئنسرها می‌رسد و مابقی به جیب آژانس‌ها می‌رود. البته گاهی اوقات این تقسیم غنائم شکل و شمایل دیگری هم دارد که پرداختن به آن خودش نیاز به یک گزارش جداگانه دارد.

آژانس و صفحات مجازی تبلیغ‌کننده در عرض چند روز فعالیت واینرها و کاربران فضای مجازی، سود میلیاردی‌شان را می‌برند اما این وسط مردمی‌می‌مانند که بی‌خبر راه به دست آوردن این سرمایه هنگفت را هموار کرده‌اند و کسب‌وکارهایی که سرمایه خود را با یک خیال واهی از دست داده‌اند.