معاینه فنی را می‌توان ملاک تعیین خودرو‌های فرسوده قرار داد

  کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان معاینه فنی را می‌توان ملاک تعیین خودرو‌های فرسوده قرار داد کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به نظر شورای نگهبان درخصوص تعیین سن ۲۰ سال برای فرسودگی خودروها، گفت: چندی قبل حسب شکایتی که در دیوان‌عدالت اداری درخصوص مغایرت یکی از آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران درخصوص تعیین سن فرسودگی خودرو […]

 

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان

معاینه فنی را می‌توان ملاک تعیین خودرو‌های فرسوده قرار داد

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به نظر شورای نگهبان درخصوص تعیین سن ۲۰ سال برای فرسودگی خودروها، گفت: چندی قبل حسب شکایتی که در دیوانعدالت اداری درخصوص مغایرت یکی از آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران درخصوص تعیین سن فرسودگی خودرو با موازین شرعی انجام شده بود، موضوع براساس قانون، جهت بررسی برای فقهای شورای‌نگهبان ارسال شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن ابوالحسنی افزود: مصوبه مورد شکایت که در راستای قانون هوای پاک به تصویب رسیده بود، اقدام به تعیین سن ۲۰ سال برای فرسوده‌شدن خودرو‌ها می‌کرده و بر این مبنا پس از این سن، استفاده از خودرو‌های مذکور به هر عنوان ممنوع اعلام شده بود. در مقابل، ادعای شاکی این بود که تعیین فرسودگی خودرو موضوعی برآمده از وضعیت فنی آن می‌باشد و نمی‌توان بدون درنظر گرفتن شرایط فنی وسیلهنقلیه و صرفاً به محض گذشت چند سال از زمان تولید، آن را فرسوده اعلام کرد.

کارشناس پژوهشکده شورای‌نگهبان تصریح کرد: فارغ از اینکه خودرو در زمره کالا‌های سرمایه‌ای به حساب می‌آید نه کالا‌های مصرفی، لذا قطعات آن قابلیت تعویض و نوسازی دارد و از اینرو می‌توان به جای تعیین «سن خاص» برای اعلام فرسودگی خودروها، «معاینه فنی» را ملاک تعیین خودرو‌های فرسوده قرار داد.

ابوالحسنی اضافه کرد: همین موضوع در شورای‌نگهبان مطرح و بررسی شده و در نهایت فقهای شورای نگهبان اطلاق مصوبه را خلاف موازین شرع اعلام کردند. اما برخلاف آنچه که بعضاً از روی ناآگاهی یا دلایل دیگر مطرح می‌شود، ایراد فقهای شورای نگهبان به این مصوبه اصلاً و به هیچعنوان ناظر به ممنوعیت اعلام فرسودگی خودرو‌ها و در نتیجه به معنای مخالفت با راه‌های عقلانی مبارزه با آلودگی هوا به‌عنوان یکی از مشکلات جدی جامعه نیست.

وی با بیان اینکه برای اثبات این ادعا باید متن نظر فقهای شورا را با دقت بررسی کرد، اظهار داشت: در متن نظر فقهای معظم شورای نگهبان آمده است که، «با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری جهت احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودرو‌ها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودرو‌ها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکین، به نظر فقهای معظم شورای‌نگهبان خلاف‌شرع شناخته شد.»

کارشناس پژوهشکده شورای‌نگهبان تصریح کرد: دقیقاً برخلاف آنچه که بعضی ادعا کرده‌اند، باید این سؤال دقیق را مطرح کرد که با این نظر فقهای شورای نگهبان، مقابله با آلودگی هوا بیشتر اتفاق می‌افتد یا با صرف خارج کردن خودرو‌ها از رده به دلیل رسیدن به سن خاص؟ فقها در نظر خود اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه در حال‌حاضر با توجه به پیشرفت فناوری، امکان بررسی شرایط ادامه فعالیت خودرو‌ها و آلاینده نبودن آن‌ها وجود دارد، پس ملاک سن، ملاک دقیقی نیست چرا که چه بسا خودرویی با سن بسیار کمتر آلاینده باشد و باید از رده خارج شود و از سوی دیگر خودرویی سن مربوطه را نیز رد کرده باشد، ولی به دلایل مختلف اعم از کیفیت بالای خودرو یا تعمیر مناسب قطعات آن یا عدم استفاده در طول سالیان گذشته یا …، درصد آلایندگی بسیار کمتری داشته و در نتیجه قابل استفاده باشد.

ابوالحسنی همچنین گفت: طبیعتاً عقل سلیم و به‌دور از غرض‌ورزی‌های سیاسی، می‌پذیرد که چنانچه خودرویی ولو با سن بالا درصد آلایندگی پایینی داشته باشد، خارج کردن آن از رده استفاده نه گامی ‌در راستای مقابله با آلودگی هواست و نه منطق اقتصادی و حقوق مالکانه افراد اجازه چنین امری را می‌دهد.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد نه‌تنها فقهای شورای‌نگهبان با این نظر خود گام دقیق‌تری در جهت مبارزه با آلودگی هوا برداشته‌اند بلکه علاوه بر آن، در جهت احقاق حقوق مردم و حمایت از منافع اقتصادی آن‌ها نیز اقدام کرده‌اند هرچند که بعضی افراد معلوم‌الحال بخواهند برای سرپوش گذاشتن برای اتهامات خود با تابلو‌های حمایت از محیطزیست، در پی اهداف دیگری باشند و به نظر می‌رسد سرمنشأ مشکلات آلودگی هوا را در جای دیگری باید دنبال کرد.