مرگ کارگردان جاودانه سینمای ایران طعم تلخ گیلاس! خبر درگذشت ناگهانی عباسکیارستمی نه تنها برای علاقمندانش در ایران یک شوک بزرگ بود بلکه جهان را در غمی عمیق فرو برد و به واکنش واداشت.عباسکیارستمی که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش درگذشت.به گزارش […]
مرگ کارگردان جاودانه سینمای ایران
طعم تلخ گیلاس!
خبر درگذشت ناگهانی عباسکیارستمی نه تنها برای علاقمندانش در ایران یک شوک بزرگ بود بلکه جهان را در غمی عمیق فرو برد و به واکنش واداشت.عباسکیارستمی که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش درگذشت.به گزارش مهر، در واکنش به درگذشت عباسکیارستمی سینماگر بزرگ ایرانی، به فاصله چند دقیقه موجی از واکنشهای پر از دریغ در جهان به راه افتاد.بیبیسی به نقل از ژانلوکگدار نوشت: این کارگردان فرانسوی-سوئیسی زمانی گفته بود: سینما با گریفیث شروع شد و با عباسکیارستمی خاتمه یافت.او اولین کارگردان ایرانی بود که نخل طلای کن را تصاحب کرد. هر چند که فیلم «۱۰» نیز نامزد دریافت این جایزه شده بود.
مجله سینمایی نیویورکی «فیلم استیج» در توئیتی نوشت: جهان شاید بزرگترین فیلمسازش را از دست داد.رابیکالین منتقد فیلم نشریه «تلگراف» ازکیارستمی به عنوان «معجزهسازی که جادوی کلوزآپ را محقق کرد» یاد کرد.
«دویچهوله» از این کارگردان فقید به عنوان «درخشانترین ستاره سینمای ایران» یاد کرد که بخشی از آنچه را موج نوی سینمای ایران خوانده میشود در دهه ۱۹۶۰ شکل داد.
متسینگر منتقد «اسکرین کراش» نوشت: عباسکیارستمی، غول سینمای بینالمللی در ۷۶ سالگی درگذشت. او با استناد به خبری که گاردین منتشر کرد، نوشت: یکی از بزرگترین فیملسازان دوران زندگی من، یا زندگی هر فرد دیگری، از دنیا رفت. او با اشاره به سخنان فرهادی با گاردین افزود: او درست میگوید؛کیارستمی یکی از مهمترین شمایلهای تاریخ سینمای ایران بود، اما او بازیکنی بود که تأثیری بزرگ بر تاریخ سینمای جهان گذاشت. درگذشت غمبار او در روز استقلال آمریکا اتفاق افتاد؛ جایی که به نظر من فیلمسازان بزرگی که واقعاً مستقل هستند، کار میکنند و فیلمهایی میسازند که گاه در شرایط دشوار شکل میگیرند و تنها به جنبههای هنری کارشان توجه دارند. همیشه به عباسکیارستمی فکر خواهم کرد. جای او عمیقاً خالی خواهد بود.
نورمن ویلنر از «ناوتورنتو» نوشت: بهترین فیملساز ایرانی که همین پاییز گذشته از تورنتو دیدار کرده بود و میتوانست کاملاً بین شما و شخصیتهایش در موقعیتهای ابزورد ایجاد پیوند کند، درگذشت… اگر سینمای جهان را دنبال کنید درک میکنید که درگذشت او یک فقدان ویرانگر است. فیلمهای او همان ایدهال افلاطونی از سینما بودند.
نیکنیومان منتقد «فیلم اسیتج» نوشت: در سالی که ممکن است برای درگذشت شماری از مطرحترین هنرمندان جهان به یادماندنی باشد، یکی از بزرگترین فقدانها اتفاق افتاد: عباسکیارستمی مردی که درک بسیاری از تماشاگران غربی را از کشور زادگاهش با شاهکارهایی چون «کلوزآپ»، «طعم گیلاس»، «سهگانه کوکر»، «مثل یک عاشق»، «کپی برابر اصل» و «باد ما را خواهد برد» تغییر داد، درگذشت.
وی نوشته است: چند هنرمند غیرغربی به چنین سطحی از عشق از سوی همه جهان پس از درگذشتش روبهرو شده است؟ مسلماً هیچ… وی سخنش را چنین به پایان میبرد: در حالی که هنوز حرف زیادی برای گفتن هست- همیشه حرف بیشتری برای گفتن هست- اکنون بهترین کلمات این است:کیارستمی، متشکریم.
پیتر بردشاو در گاردین نیز از عباسکیارستمی به عنوان ارباب خونسرد شعر سینمایی یاد کرد و نوشت: عباسکیارستمی یک افسانهنویس مرموز و ظریف از طبیعت انسان و روابط انسانی بود، فیلمسازی که داستانهایش به نحوی از دنیای واقعی نبودند، بلکه درون دنیای واقعی بودند. فیلمهایش معنیشان را به راحتی آشکار نمیکردند؛ آنها لبریز از آرامش بودند و غم متفکرانه و در عین حال نارضایتی و یک نوع طنز بازیگوشانه مدل خودش.
وی افزود:کیارستمی یک سینمای تمثیلی رئالیست خلق کرد، اغلب درباره دنیای معصوم کودکان… اما این به معنای آن نبود که او از سیاست دوری میکرد. فیلم به شدت مینیمالیست او «۱۰» محصول ۲۰۰۲ فیلمی بود که با دو دوربین ثابت در یک ماشین ضبط شد و زنی را نشان میدهد که در شهر رانندگی میکند و فقط با کسانی که آنها را سوار میکند صحبت میکند. مسافران او اغلب زنانی هستند که مورد بدرفتاری مردان واقع شدهاند. این فیلم روی فیلم جدید جعفر پناهی یعنی «تاکسی» تأثیر گذاشت، اما در حقیقت از آن شجاعتر است. تصویر ساده زنی پشت فرمان ماشین در خاورمیانه یک بیانیه سیاسی است، جایی که رانندگی زنان از نظر خیلیها گناه است.
منتقد گاردین اینگونه نوشت: علاوه بر این، چیزی به شدت پیچیده و خودآگاه درباره عمل فیلمسازی و یک فیلمساز و چهره عمومی بودن پشت سادگی ظاهری کیارستمی قرار داشت. یک ۳گانه اولیه از فیلمهای او که بعضی مواقع به عنوان ۳گانه کوکر شناخته میشود چون داستانش در دهکده کوکر اتفاق میافتاد، «خانه دوست کجاست؟» سال ۱۹۸۷، «زندگی و دیگر هیچ…» سال ۱۹۹۲ و «زیر درختان زیتون» سال ۱۹۹۴ نام دارد؛ در فیلم اول، پسری جوان از کوکر به یک دهکده دیگر سفر میکند تا یک کتاب درسی را پس بدهد؛ در فیلم دوم، کارگردان آن فیلم سعی میکند بفهمد دو پسری که در کارهای اولیهاش بازی داده بود از زلزله نابودکننده سال ۱۹۹۰ جان سالم به در بردهاند یا خیر و در فیلم سوم، یک کارگردان خیالی دیگر یک صحنه به ظاهر کوتاه را در فیلم دوم بررسی میکند و اهمیت آن را بالا میبرد. حقیقت و تزویر مدام مورد پرسش قرار میگیرند و از طریق خودانتقادی خلاقانه باز میشوند…
رویترز نیز نقل قولی از مارتین اسکورسیزی را یادآوری کرده که دربارهکیارستمی گفته بود:کیارستمی بالاترین سطح هنری را در سینما ارایه کرد.
با درگذشت فیلمساز ایرانی موج ابراز تأسف در توئیتر به راه افتاد
پیامهای توئیتری به درگذشت فیلمساز مطرح ایرانی بیشمار بود. شماری از آنها چنین است:
مؤسسه فیلم بریتانیا توئیت کرد: غمگینترین خبر…
ژولیتبینوش، بازیگر معروف فرانسوی و از دوستان نزدیک کیارستمی در توئیتی ضمن اعلام خبر فوت او برای او طلب آرامش کرد.
جیدوپلاس، کارگردان و بازیگر آمریکایی نوشت: روحش قرین رحمت. «کلوزآپ» شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. یک فیلم هنری برمبنای زندگی واقعی غمخوارانه که چشم و دل را باز میکند.
جاشوآ اوپنهایمر، کارگردان بریتانیایی که دو بار نامزد اسکار بوده نوشت: تأسف بسیار از درگذشت عباسکیارستمی کارگردان «کلوزآپ» که یکی از محبوبترین فیلمهای من است…
جفاندر،و نویسنده و منتقد سینما از بریتانیا نوشت: یک هنرمند واقعی بزرگ و دوستی عزیز درگذشت.
اسکاتتوبیاس، منتقد فیلم نوشت: ایده کیارستمی که مخاطب کاملکننده کار اوست، مانند همه فیلمهایش همیشه با من خواهد بود.
ریچاردبرودی، نویسنده و منتقد سینما در نشریه نیویورکر در توئیتی ضمن ابراز تأسف درباره مرگکیارستمی او را سینماگری «دورانساز، نمادگرا و نکتهپرداز» خواند که «به سبک خودش به دنیا مفهوم بخشید.»
دیویدارلیش، منتقد سینما و تلویزیون: تأثر بسیار از شنیدن خبر درگذشت عباسکیارستمی. «کلوزآپ» بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده، اما تنها فیلم او نیست که زندگی مرا برای همیشه و کاملاً تغییر داد.
بیلگهابیری، فیلمساز و منتقد سینمایی آمریکایی: اوه نه. روحش شاد. یک فقدان بزرگ برای سینما. شاید مهمترین فیلمساز چندین دهه اخیر.
تامریسلافلی، منتقد فیلم:کیارستمی استاد قصهگویی بود. او صدایی خاص به دنیای درونی خصوصی ما بخشید و اصول انسانی ناقص بودن را درک کرد؛ خدایش بیامرزاد…
برنامه سازمان ملل متحد در ایران نیز در حساب توئیت خود نوشت: خانواده ملل متحد در ایران عمیقاً از مرگ عباسکیارستمی فیلمساز سرشناس غمگین است.
تسلیت توئیتی روحانی برای کیارستمی
رییسجمهور کشورمان در صفحه توئیتر خود به در گذشت عباسکیارستمی کارگردان معروف و محبوب کشورمان واکنش نشان داد.
حجت الاسلاموالمسلین حسن روحانی در توئیت خود در این ارتباط نوشت : «نگاه متفاوت و عمیق عباس #کیارستمی به زندگی و دعوت انسانها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.»
نام و خاطره کیارستمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار است
محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در پیامی درگذشت عباسکیارستمی را تسلیت گفت.
متن پیام به این شرح است: «خبر از دست دادن یکی از سرمایههای ارزشمند و فرهیخته سینمای ایران و جامعه هنری کشورمان جناب آقای عباسکیارستمی بسیار تلخ و باعث تأثر و تألم اینجانب شد.
افتخارآفرینیهای متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنههای بینالمللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ماتم به خانواده محترم جناب آقایکیارستمی و جامعه هنری کشورمان و عموم علاقمندان ایشان، از خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم آمرزش و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت دارم.»
وزیر ارشاد درگذشتکیارستمی را تسلیت گفت
علی جنتی نیز در پیامی درگذشت «عباسکیارستمی» را تسلیت گفت.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام علی جنتی آمده است: «درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان، عباسکیارستمی را به مردم ایران، سینماگران، جامعه هنری و همه دوستداران هنر متعالی سینمای انسانی و اخلاقی و خانواده آن مرحوم تسلیت میگویم.
عباسکیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسانگرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع، نوگرایانه و زیبا، سینما را تعریف تازهای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباسکیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربهگرایی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید. از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و اجر خواهانم. روانش شاد باد.»
ادای احترام رییسجمهور فرانسه بهکیارستمی
فرانسوا اولاند، رییسجمهور فرانسه در پیامی که در توئیتر کاخ «الیزه» منتشر شده، درگذشت «عباسکیارستمی» را تسلیت گفت.
در این یادداشت آمده است: عباسکیارستمی، هنرمند بزرگ ایرانی بود که سینمایش جهانی حرف میزد و فکر میکرد. او جایگاه والایی در تاریخ سینما دارد.
«اولاند» در ادامه نوشت: او یک فیلمساز بود و همچنین یک شاعر و عکاس. عباسکیارستمی در آثار ادبی خود به مسایل ریز و روزمره بُعدی خاص و جهانی میبخشید.
این سیاستمدار فرانسوی در پایان توئیتش به «رابطه نزدیک هنری و دوستانه» این فیلمساز ایرانی با کشور فرانسه اشاره کرد.
او هست و خواهد بود
حسینعلیزاده به مناسبت درگذشت عباسکیارستمی کارگردان بینالمللی سینمای ایرانی پیام کوتاهی در اختیار رسانهها گذاشت.
حسینعلیزاده نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان پیشکسوت کشورمان به مناسبت درگذشت عباسکیارستمی کارگردان بینالمللی سینمای ایرانی پیامی را منتشر کرد.
در متن پیام حسین علیزاده آمده است:
«با یار دیرین مان، عباسکیارستمی
لحظه تلخی است
از اینکه ما هستیم….
اما او نیز هست و خواهد بود.
عباسکیارستمی،
مشقِ شبِ هر شب.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.