نظارت میدانی اثرچندانی بر بازار لاستیک خودرو ندارد

 نظارت میدانی اثرچندانی بر بازار لاستیک خودرو ندارد رئیس اتحادیه لاستیک گفت: برای مقابله با گران‌فروشی و احتکار باید قیمت لاستیک تک‌نرخی و نظارت بر بازار بیشتر شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، داوود سعادتی‌نژاد، در یک برنامه خبری درخصوص وضعیت لاستیک و کشف هشت‌هزار تایر احتکار شده گفت: تا اسفندماه سال پیش وضعیت خوبی در این […]

 نظارت میدانی اثرچندانی بر بازار لاستیک خودرو ندارد

رئیس اتحادیه لاستیک گفت: برای مقابله با گران‌فروشی و احتکار باید قیمت لاستیک تک‌نرخی و نظارت بر بازار بیشتر شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، داوود سعادتی‌نژاد، در یک برنامه خبری درخصوص وضعیت لاستیک و کشف هشت‌هزار تایر احتکار شده گفت: تا اسفندماه سال پیش وضعیت خوبی در این بازار داشتیم اما با توجه به افزایش قیمت ۳۰درصدی در فروردینماه سال۹۹  توزیع لاستیک با مشکل مواجه شد. تنها یکی، دو شرکت نسبت به عرضه لاستیک اقدام کرده‌اند و اکنون در بازار کمبود شدیدی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات توزیع لاستیک افزود: باید قیمت‌ها و اطلاعات در سامانه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت از سوی تولیدکنندگان ثبت شود اما برخی به آن سامانه وارد نیستند و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

سعادتی‌نژاد تصریح کرد: لاستیک سنگین، وارداتی است که قیمت آن با توجه به شرایط ارزی کنونی افزایش دو برابری دارد.

وی تأکید کرد: برای مقابله با گران‌فروشی و احتکار باید قیمت لاستیک در بازار تک‌نرخی و نظارت بر بازار بیشتر شود.

 سعادتی‌نژاد بیان کرد: هم‌اکنون هر حلقه لاستیک با قیمت ۴۵۰ هزار تومان در بازار با سند و کارت ملی افراد عرضه می‌شود.

در ادامه جمشیدی؛ کارشناس صنعت تایر تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرد اما حتی یک اظهارنامه هم در سامانه ثبت نشد و این عدم اظهار بحث احتکار و افزایش قیمت‌ها را به‌وجود آورده است.

وی افزود: هر حلقه لاستیک باید به قیمت ۴۵۰ هزار تومان به فروش برسد اما شاهد هستیم در بازار آزاد با دو برابر قیمت به فروش می‌رود.

این کارشناس صنعت تایر گفت: نظارت میدانی اثربخشی ندارد و کار باید در عرصه سامانه هوشمند پیگیری شود.

رحیمی؛ ‌یک توزیعکننده لاستیک در ادامه، گفت: وزارت صمت و مسؤولان ذی‌ربط باید با مدیریت مناسب لاستیک‌های مانده در انبار را بین کامیونداران توزیع کنند تا مشکل کمبود لاستیک سنگین در بازار و همچنین مشکلات مالی توزیعکنندگان حل شود.

یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات درخصوص کمبود لاستیک در بازار و برخورد با گران‌فروشی تصریح کرد: به‌دنبال افزایش گشت‌های مشترک در کنار اولویت‌های تنظیم بازار از هفته قبل رصد انبارهای لاستیک هم در دستور کار ما قرار گرفت که با همکاری اتحادیه‌ها و سازمان‌های صمت در حال انجام است.

وی افزود: مردم می‌توانند موارد احتکار و اخلال در بازار را به ما اعلام کنند. ما موارد را پیگیری کنیم و اقلام کشف شده را به بازار عرضه می‌کنیم.

رایگانی تصریح کرد: اگر واردکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد می‌کردند این اتفاق‌ها نمی‌افتد و وزارت صمت حتماً باید این موضوع را پیگیری کند.

وی ادامه داد: ساماندهی بازار نظارت بیشتری از سازمان حمایت می‌طلبد و آماده‌ایم گشت‌های مشترک را افزایش دهیم.