باید قطعه‌سازی را متناسب با خودروسازی گسترش دهیم

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو مطرح کرد باید قطعه‌سازی را متناسب با خودروسازی گسترش دهیم مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با اشاره به پیشرفت صنعت خودرو کشور گفت: ۵۱ قطعه و مجموعه خودرو که در گذشته وارداتی بود اکنون به تولید داخلی رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی ‌در نشست بررسی مسائل ایران‌خودروی کرمانشاه که در استانداری برگزار […]

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو مطرح کرد

باید قطعه‌سازی را متناسب با خودروسازی گسترش دهیم

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با اشاره به پیشرفت صنعت خودرو کشور گفت: ۵۱ قطعه و مجموعه خودرو که در گذشته وارداتی بود اکنون به تولید داخلی رسیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، فرشاد مقیمی ‌در نشست بررسی مسائل ایران‌خودروی کرمانشاه که در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال گذشته آهنگ تولید روبه رشد بوده است، اظهار داشت: در پنج ماه پایانی سال گذشته رکورد تولید ماهانه، روزانه و هفتگی شکسته شد و این روند در سال ۹۹ نیز ادامه دارد.

مقیمی‌گفت: تولید مکانیکی در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱هزار بود که اکنون با ۳۳ درصد افزایش به ۱۵۰هزار خودرو رسیده است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو از کاهش ۷۱ درصد تعهدات معوق خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته ۱۸۰هزار مورد خودرو معوق باید تحویل متقاضی می‌شد که اکنون به ۵۰ هزار خودرو رسیده و تا چند ماه دیگر به صفر می‌رسد.

مقیمی‌ با بیان اینکه تعهدات معوق خودروی ۴۰۵ بنزینی به صفر رسیده و در آینده نزدیک تولید آن قطع می‌شود، گفت: رشد تولید در استان کرمانشاه بالاتر از سطح کشور است و دلیل آن توجه بیشتر به مجموعه ایران‌خودرو کرمانشاه است زیرا این پروژه از مصوبات سفر مقام‌معظم‌رهبری است.

وی با اشاره به اینکه باید چالش‌های پیشروی صنعت قطعه‌سازی شناسایی شود، افزود: ایران‌خودرو در سنوات گذشته دوهزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهی داشت که این مبلغ هم‌اکنون نصف شده است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با اشاره به اینکه صنعت قطعه‌سازی در استان باید متناسب با خودروسازی باشد، بیان داشت: در استان کرمانشاه تنها پنج قطعه‌سازی با خودروسازی کار می‌کنند و ۱۰ واحد دیگر نیز وجود دارند که ظرفیت تولید دارند و برای توسعه باید به آن‌ها کمک شود.

وی با بیان اینکه ایران‌خودرو می‌تواند تولید این واحد‌های قطعه‌سازی را تا پنح سال تضمین کند، گفت: با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این واحدها تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

مقیمی ‌با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ قطعه و مجموعه که وارداتی بود اکنون به تولید داخلی رسیده که بیش از ۱۰۰هزار نفر اشتغالزایی داشته، اظهارکرد: تفاهم‌نامه‌ای با قطعه‌سازان استان برای خرید تضمینی منعقد می‌شود و این تفاهم‌نامه می‌تواند ضمانت‌نامه‌ای برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها باشد.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی ۱۰ تا ۱۲ قطعه‌سازی استان از سرمایه‌گذاران داخل و خارج از استان استفاده شود، عنوان کرد: مرزها از دیگر ظرفیت‌های استان کرمانشاه است که می‌توان از این فرصت برای تسخیر بازار عراق در زمینه خودرو استفاده کرد.

مقیمی ‌با اشاره به اینکه شهرک صنعتی که ایران‌خودرو در آن قرار دارد باید جزء شهرک‌های کمتر توسعه‌یافته باشد، گفت: اکنون که به‌عنوان توسعه‌یافته معرفی شده امکان اصلاح و افزایش معافیت مالیاتی وجود دارد.

وی عنوان کرد: اکنون روزانه ۱۲۰ دستگاه در ایران‌خودرو کرمانشاه تولید می‌شود که بنابر برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌شود در پایان تیرماه به ۱۳۰دستگاه، مردادماه به ۱۶۵دستگاه برسد و این آهنگ تا ۱۷۵دستگاه در روز افزایش یابد.

مقیمی ‌افزود: با توجه به اینکه ظرفیت اسمی ‌این شرکت ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است می‌توان طرحی بلندمدت برای دستیابی به ظرفیت تا شهریور ۱۴۰۰ تدوین کرد.

در ادامه این نشست هوشنگ بازوند؛ استاندار کرمانشاه تصریح کرد: ‌طرح توسعه، تکمیل و اجرای مصوبه این پروژه می‌تواند به استان کرمانشاه در زمینه اشتغال کمک کند. در حال‌حاضر تولید سالانه ایران‌خودرو کرمانشاه ۳۰هزار دستگاه است که با مساعدت ایران‌خودرو مقرر شد به ۶۳ هزار دستگاه افزایش یافته و در شهریورماه سال آینده به سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد.

وی بر تأمین منابع مالی از محل مشارکت بانک‌ها برای رسیدن به اهداف پروژه و تحقق ظرفیت اسمی ‌در سال «جهش‌تولید» تأکید کرد و گفت:‌ با تشکیل کنسرسیوم و با حمایت وزیر اقتصاد می‌توانیم منابع مورد نیاز صنعت ایران‌خودرو کرمانشاه که سه هزار میلیارد تومان است را تأمین کنیم. با توجه به اهمیت این پروژه ۱۱ میلیارد تومان از ۵۰ میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری استان را به آن اختصاص داده‌ایم.