اما و اگرهای بیانیه ایرانسل

رامین شاهی اپراتور ایرانسل در روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه در خصوص افشای اطلاعات خصوصی مشترکانش بیانیه‌ای داد. بیانیه‌ای دیر هنگام و متناقض با واقعیت‌ها. در یکی از بندهای این بیانیه آمده است: «حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان جزو اصول اولیه و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه ‌تنها […]

رامین شاهی

اپراتور ایرانسل در روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه در خصوص افشای اطلاعات خصوصی مشترکانش بیانیه‌ای داد. بیانیه‌ای دیر هنگام و متناقض با واقعیت‌ها.

در یکی از بندهای این بیانیه آمده است: «حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان جزو اصول اولیه و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه ‌تنها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار غیرقرار نداده، بلکه برخلاف برخی از اپراتور‌‌ها با چشم‌پوشی از درآمد قابل ملاحظه، حتی از ارایه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است.»

این فرار رو به جلو با متهم کردن دیگر اپراتور‌‌ها به فروش اطلاعات برای کسب درآمد در حالی‌که شاهد ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکان ایرانسل در محدوده جغرافی هستیم، کم‌لطفی می‌باشد. چرا که ارسال این پیام‌های تبلیغاتی به مشترکان یا همان بحث فروش اطلاعات است که این اپراتور نیز انجام می‌دهد و یا این‌که واقعاً هکرهای ناجوانمرد به اطلاعات مشترکان دسترسی پیدا کرده‌اند و در حالی‌که این اطلاعاتی که باید محرمانه بماند.

لذا‌ای کاش در این بیانیه قبل از هر چیز اشتباه خود را می‌پذیرفتیم و به جای متهم کردن رقبا و دیگر اپراتور‌‌ها متعهد می‌شدیم که تلاش نماییم دیگر چنین مشکلاتی در سیستم اپراتوری ما به وجود نیاید.

قطعا گرداندن انگشت اتهام به سوی دیگران و بدنام کردن آن‌‌‌ها بیش از آن‌که ما را مبرا نماید در مظان اتهام قرار می‌دهد که برای فرار رو به جلو به دنبال شریک جرم می‌گردیم تا کسی را با خود همراه نماییم.

این‌که شماره مشترکان از طریق اپراتور‌‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی فروخته شود امر شایسته‌ای نیست. اما باید ببینم آیا در این خصوص قانونی وجود دارد که اپراتور را از این کار بازدارد و در صورت اجرا اپراتور را متهم و محاکمه نمود. اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد، وظیفه‌ای است که بر عهده وکلای ملت در بهارستان می‌باشد که در این خصوص قانونی تصویب و بعد از تأییدات نهایی ابلاغ نمایند. اما اگر قانونی وجود ندارد بنابراین جرمی صورت نگرفته و ما نمی‌توانیم کسی را متهم کنیم.

همچنین در ادامه بیانیه اپراتور ایرانسل آمده است «در آستانه بهره‌برداری از پروژه ملی ترابردپذیری شماره‌ها، که براساس آن مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود از اپراتوری به اپراتور دیگر مهاجرت کنند و با پیش‌بینی سیل عظیم مشترکان که به دلیل استفاده از خدمات و سرویس‌های پیشرفته چون نسل چهارم اینترنت، آماده مهاجرت به ایرانسل هستند، دامن زدن به این سناریوی تکراری امری محتمل بود.» این یعنی در لفافه رقبا و دیگر اپراتور‌‌ها را متهم به شیطنت کردن است، که در پی ناتوانی رقابت سالم دست به تخریب زده‌اند، اگر این‌گونه است به جاست که مسؤولان ایرانسل با طرح شکایت در مراجع قضایی و ارایه مستند خود نه تنها رقیب ناجوانمرد را تنبیه کنند بلکه به مشترکانشان که به قول خودشان بزرگ‌‌‌ترین سرمایه‌شان است را مطمئن نمایند که این یک شیطنت ناجوانمردانه از سوی رقبای ناجوانمرد بود.

با توجه به دستگیری متهم این سرقت اطلاعات باید گفت هنوز زود است در این خصوص قضاوت کنیم، لذا باید منتظر بمانیم و ببینیم متهم در روند بازجویی پرونده تشکیل شده به چه چیزهای اعتراف می‌کند و دادسرای جرایم یارانه‌ای کشور در خصوص این هک و هکر چه تصمیمی می‌گیرد. تا در آینده بتوان در خصوص این افشای اطلاعات کاربران نظرات تخصصی‌تر داد.