گروه فنآوری اطلاعات-ابوالحسن فیروزآبادی گفت: ۳ حوزه رایانامه بومی، موتور جستجوی بومی و شبکههای پیامرسان بومی امروز نیاز پرکاربرد فضای مجازی ایرانیها است که باید با کمک مردم و اندیشمندان به سرعت عملیاتی و عقبماندگیهای گذشته جبران شود. به گزارش مناقصهمزایده، دبیر شورای عالی فضای مجازی در نخستین همایش ملی جویشگر بومی (موتور جستجو) […]
گروه فنآوری اطلاعات-ابوالحسن فیروزآبادی گفت: ۳ حوزه رایانامه بومی، موتور جستجوی بومی و شبکههای پیامرسان بومی امروز نیاز پرکاربرد فضای مجازی ایرانیها است که باید با کمک مردم و اندیشمندان به سرعت عملیاتی و عقبماندگیهای گذشته جبران شود.
به گزارش مناقصهمزایده، دبیر شورای عالی فضای مجازی در نخستین همایش ملی جویشگر بومی (موتور جستجو) اظهار داشت: تحریمهای شدید را در سالهای گذشته پشت سر گذاشتهایم که البته این تحریمها هنوز تمام نشده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه به گفته مسؤولان آمریکایی این تحریمها از جمله هوشمندانهترین تحریمها بودهاند، گفت: تحریمهایی از جمله منع سوخترسانی به هواپیماهای مسافربری ایران و منع تردد نفتکشها بسیار حساب شده بوده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این تحریمهای هوشمند این سؤال که چرا پیامرسانها و موتور جستجوی آنها بدون محدودیت در اختیار کاربران ایرانی قرار داشت بسیار اساسی است.
فیروزآبادی اضافه کرد: این در حالی است که حتی برخی رشته از جمله رشتههای علوم فیزیک برای دانشجوهای ایرانی خارج از ایران منع میشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: مجموع این شواهد نشان میدهد که این رفتار از آن جهت است که در این حوزهها ناکارآمدی از خود نشان دادیم و به واقع جامعه ICT باعث این ناکارآمدی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه شبکه ملی اطلاعات توضیح داد در این باره جلسات فشردهای برای پیادهسازی این پروژه ملی با وزارت ارتباطات داشتهایم. این پروژه ملی خواسته رهبری است و به هیچ عنوان از آن کوتاه نمیآییم.
فیروزآبادی تصریح کرد: البته این شبکه باید مطابق ویژگیهای حکومتی سرزمین ما ایجاد شود و در آن ۳ اولویت رایانامه بومی، جویشگر بومی و پیامرسان بومی را جبران کنیم.
وی با تأکید بر اینکه رایانامه بومی، جویشگر بومی و پیامرسان بومی باید با کمک مردم و اندیشمندان عملیاتی شوند و مورد استفاده قرار گیرد، گفت: راهاندازی این ۳پروژه کار حکومت نیست و حکومت نه میخواهد و نه میتواند این کار را انجام دهد.
وی گفت: این ۳ حوزه پرکاربرد باید با کمک مردم و اندیشمندان عملیاتی و عقبماندگیهای گذشته جبران شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در این حوزه بحث جدی که دولت (وزارت ارتباطات) باید دنبال کند و بخش خصوصی کمککننده باشد این است که چه کنیم بخش خصوصی برای شکلگیری جویشگر بومی رغبت داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا ۷ یا ۸ کشور جویشگر بومی دارند که یکی از بخشهای اصلی جویشگرها تولید محتواست. اکنون این سؤال مطرح است که چه کنیم تولیدکننده محتوا علاقهمند به تولید محتوا باشد.
وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات ایران اگر میخواهد در زمینه تحقیقات به نتیجه برسد باید پژوهشهای بنیادی انجام دهد و یکی از این موارد پژوهشی رسیدن به پاسخ این سؤالها است.
فیروزآبادی گفت: باید ببینیم چطور میتوان ایرانیها را علاقهمند به استفاده از جویشگر بومی کرد برای مثال ژاپنیها به بازی بسیار علاقهمند هستند، ایرانیها نیز به جوک، موسیقی و شعر علاقه دارند همچنان که عمده کانالهای موفق در تلگرام شامل بحثهای سرگرمی و طنز است.
فیروزآبادی با بیان اینکه همان اندازه که به دنبال مسایل پیچیده فنی هستیم باید به دنبال سیاستگذاری نیز باشیم، گفت: برای مثال هم اکنون موتور جستجویهای بزرگ جهانی ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار کارمند دارند آیا اصلاً این رقم در کشور ما قابل تصور است؟ در حوزه ICT بیشترین میزان کارمند حداکثر هزار نفر است.
وی نکته ضروری دیگر را نوآوری خواند و گفت: عمده موتورهای جستجوی موفق برای مثال در چین و کره ویژگیهای خاصی دارند که باعث میشوند مردم از گوگل صرفنظر و به این موتور جستجوهای بومی مراجعه کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نکته ضروری دیگر طراحی موتور جستجوی منطبق بر وب ۳ است. باید توجه داشته باشیم که موتور جستجوی وب ۲ ننویسیم زیرا یکی از نکات منفی وب ۲ پیدا کردن انبوهی از اطلاعات مفید و غیرمفید است اما در وب ۳ این موضوع هوشمند میشود.
وی اضافه کرد: تجربههایی مانند تولید سیستم ترجمه آنلاین نشان میدهد که آمادگی پرداختن به موتور جستجوی وب ۳ در کشور وجود دارد.
فیرزوآبادی خاطر نشان کرد: درنهایت پیشنهاد میکنم اگر واقعاً میخواهید یک کار بنیادی و در حد لیاقت مردم ایران انجام دهید یک موتور جستجوی وب ۳ بنویسید.
ارتباط مناسبی با تجمیعکنندگان دادههای دنیا برقرار نکردهایم
رییس مرکز تحقیقات مخابرات گفت: هنوز کشور ما ارتباط مناسبی با تجمیعکنندگان دادههای دنیا برقرار نکرده و فقدان تجمیعکنندگان داده حس میشود.
خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات در افتتاحیه اولین همایش ملی جویشگر بومی، گفت: در برنامههای دولت تدبیر و امید، افزایش پهنای باند داخلی و پهنای باند بینالمللی یا توسعه شبکه ملی اطلاعات، برنامه کلیدی بود که موضوع اصلی آن، ارایه خدمات در شبکه اطلاعات است.
وی افزود: مهمترین خدمات در شبکه اطلاعات، خدمات محتوایی مورد استفاده مردم است و این نگاشتی است که از فضای فیزیکی به مجازی باید در حوزه خدمات، بازیها، آموزشها، خدمات مکان محوری شکل بگیرد.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران افزود: در این ماجرا موضوع جویشگرها و موتور جستجو، موضوعی کلیدی و ابزار ارتباطی مردم و محتوای تولید شده فاخر ایرانی-اسلامی مطرح است که علاوه بر عرضه به مردم، آرمانهای امام خمینی (ره) در ۳۰ سال گذشته را محقق میکند.
خوانساری افزود: در یک نگاه کلانتر، امام خمینی (ره) موضوع صادر کردن انقلاب را مطرح کردند که قاعدتاً در فضای جدید بازطراحی تولید محتوای فاخر ایرانی-اسلامی که خوراک فکری تمام مردم جهان است، برای ما فرصتی به وجود آورده است تا از طریق این ارزشها بتوانیم آرمانهای انقلاب و دستاوردهای نظام را در اختیار مردم قرار دهیم.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات با بیان اینکه صنعت محتوا با رسانه مجموعه فعالیتهای اقتصادی است، گفت: جویشگر بومی درگاهی را فراهم میکند که محتواهای مورد نیاز مردم را در اختیار افراد قرار دهد.
وی افزود: قاعدتاً یک زنجیره ارزشی در اکوسیستم حوزه جویشگر باید وجود داشته باشد که این اکوسیستم از تجمیعکنندگان داده و محتوا شروع میشود و به جویشگر میرسد تا در نهایت اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه در این زنجیره عناصر مختلفی وجود دارد، گفت: هنوز کارکردهای این زیستبوم گره نخورده و عملکردی صددرصدی از خود نشان نداده است؛ یعنی میتوان گفت هنوز این زنجیره کامل نیست یا اگر هم بخشهایی از این ارتباطات شکل گرفته، اقتصادی نیستند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات عنوان کرد: باید برای اقتصادی شدن زنجیره، نهادهای سیاستگذار و قانونگذار به صورت هوشمند و بدون برهم زدن آرامش بازار، جهتگیریهایی را ترسیم کنند.
خوانساری با بیان اینکه هنوز کشور ما ارتباط مناسبی با تجمیعکنندگان دادههای دنیا برقرار نکرده، گفت: مجتمع کنندگان داده شاید در حوزه مسایل دادهای، اپراتورها و پیامکها با توجه به روشن بودن زنجیره اقتصادی شکل نگرفتهاند؛ اپراتورهای ما در حوزه مسایل دادهای اقتصادی نیستند که این چالش در کشور ما به شمار میرود.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران افزود: مهمترین مراکز در کشور حوزههای علمیه، طلاب هستند که میتوانند موتور محرکهای برای تولید محتوا در این حوزه باشند. چرا که در دنیا نظیری ندارند.
وی با تأکید بر اینکه هنوز فقدان تجمیعکنندگان داده حس میشود، گفت: جویشگرهای ما در این زنجیره علیرغم تلاشهای فراوان هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند تا بتوانند خدمات محتوایی مناسبی به مخاطبان عرضه کنند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات افزود: از سوی دیگر دیتاسنترها، مراکز داده، موتور محرک یا کارخانههای تولید محتوا هستند که اینها باید در کشور اقتصادی باشند و قوانین کشور در مسایل ارتباطی، تولید و مصرف داده برای دیتاسنترها ضروری است که اقتصادی شوند.
وی ادامه داد: تا وقتی این حوزهها نتوانند اقتصادی شوند و اقتصادی عمل کنند، بخشی از زنجیره عرضه محتوا در کشور ناقص میماند.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه همچنین از سوی دیگر باید اقدامات اساسی در دولت در حوزه فضای مجازی دنبال شود، گفت: ما باید در کشور قانون دسترسی به اطلاعات را در ابعاد مختلف تبیین کنیم و الزامات اجرای آن را به وجود آوریم. به این ترتیب دیتا باید مورد توجه قرار گیرد.
خوانساری افزود: در لایه دیگر، باید از حق مالکیت معنوی سازمانهای مختلفی همچون مراکز علمی-پژوهشی، شهرداریها، ۱۱۸ در عمل حمایت شود تا در آنها ایجاد انگیزشی برای عرضه اطلاعات شکل بگیرد.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات با بیان اینکه در کشورهای توسعه، شرکتها با یکدیگر مشارکت میکنند، گفت: اوپنسورسی یا بازکردن محتوا ابزاری است که باعث ایجاد خلاقیت میشود که باید در این طرح در نظر گرفته شود.
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران افزود: در حوزه مترجم ماشینی که یکی از فعالیتهای پژوهشگاه است طرح جویشگر بومی توانسته آن را به ثمر رساند. این زیرساختها و پروژهها در یک سال و نیم اخیر در ۳ زاویه در حال استفاده است که اوپنپلتفرم یا دیدگاهی که به بسترسازی خدمات منجر شده نیز در این طرح شکل گرفته است.
خوانساری با بیان اینکه جویشگر فارسی جو به شکل API در حال استفاده است، گفت: از موارد مهمی که قاعدتاً در حوزه جویشگر باید مورد توجه قرار گیرد، زنجیره ارزشی محتوا است که باید این موضوع در شورای راهبردی و چنین همایشهایی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت سیاستها و راهبردها شناسایی شوند تا در نهایت به مرحله اجرا برسند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.