کسب‌وکارهای اینترنتی درگیر نبود، قوانین بیمه‌ای!

کسب‌وکارهای اینترنتی درگیر نبود، قوانین بیمه‌ای! از سال ۱۳۹۱ وارد شدن به فضای اینترنتی تبدیل به الزام شده است، اما بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی در برابر آن مقاومت کردند ولی حالا که ویروس کرونا به کشور وارد و بحث دورکاری مطرح شده است، توسعه آن جدی‌تر دنبال می‌شود، این در حالی است که به اعتقاد […]

کسب‌وکارهای اینترنتی درگیر نبود، قوانین بیمه‌ای!

از سال ۱۳۹۱ وارد شدن به فضای اینترنتی تبدیل به الزام شده است، اما بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی در برابر آن مقاومت کردند ولی حالا که ویروس کرونا به کشور وارد و بحث دورکاری مطرح شده است، توسعه آن جدی‌تر دنبال می‌شود، این در حالی است که به اعتقاد متخصصان کسب‌وکارهای اینترنتی ما در این زمینه در حال تمرین هستیم، ضمن آنکه با چالش‌های متعددی مواجهیم که مهم‌ترین آن نبود قوانین کافی در زمینه دورکاری و بیمه است.

عادل طالبی؛ دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، با تأکید بر اینکه ایران در این حوزه عقب مانده است، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود تقریباً پنج درصد از گردش مالی در این حوزه به خرید و فروش و معاملات خرد مربوط می‌شود که این عدد باید به بالغ بر ۱۵درصد برسد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا با همه تأسف‌های ناشی از ازدست دادن هموطنان، مصائب و دشواری‌هایی که ایجاد کرد، ولی سیگنال مهمی ‌برای کسب‌وکارهای سنتی داشت.

طالبی در این باره خاطر نشان کرد: سال‌هاست که حضور در فضای مجازی از یک «انتخاب» به یک «الزام» تبدیل شده بود و شاید در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ یک انتخاب داشتیم که در فضای مجازی حضور داشته باشیم یا خیر؛ ولی از سال ۱۳۹۱ به بعد حضور در فضای مجازی تبدیل به «الزام» شد و البته کسب‌وکارهای سنتی به این سمت حرکت نکردند و تمایلی به حضور در فضای مجازی نداشتند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران دلیل بی‌رغبتی کسب‌وکارهای سنتی به حضور در فضای مجازی را هزینه‌های بالای راه‌اندازی کسب‌وکارها در فضای مجازی دانست و یادآور شد: ولی شیوع ویروس کرونا به آنها نشان داد که مجبورند تغییر را بپذیرند و وارد فاز تغییر شوند.

وی اضافه کرد: متأسفانه اگر چه کروناویروس وارد کشور شد، اما به‌عنوان کاتالیزوری برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی عمل کرد و می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۰ اثرات این تغییرات را ببینیم و با محرکی که ایجاد شده، شاهد رشد خوبی خواهیم بود.

به گفته وی، بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حداقل پنج سال طول می‌کشد که رشد گردش مالی در حوزه معاملات اینترنتی از پنج درصد به ۱۵ درصد برسد، همان‌طور که دو تا سه سال طول کشید که این میزان از سه‌درصد به پنج‌درصد برسد.

وی یادآور شد: ولی با شرایط موجود ظرف دو سال آینده به راحتی به گردش مالی ۱۵ درصد در کسب‌وکارهای اینترنتی خواهیم رسید.

چالش‌های دورکاری

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران به بیان چالش‌های موجود در دورکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها پرداخت و یادآور شد: خود من به عنوان کسی که از سال ۱۳۷۲ برنامه‌نویس بودم و از سال ۱۳۷۸ در زمینه کسب‌وکار آنلاین شرکتی راه‌اندازی کرده و صاحب چندین اثر در زمینه کسب‌وکارهای آنلاین هستم، تاکنون نتوانستم موضوع دورکاری را مدیریت کنم که دلیل آن وجود چالش‌های متعدد در حوزه‌های مختلف است.

وی تأکید کرد: ما نیاز به آموزش و یادگیری داریم چون در گذشته نه آموزش دیدیم و نه تمرین کردیم و این عدم تمرین و تداوم برنامه‌ها، ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

طالبی با تأکید بر اینکه این چالش‌های دورکاری مختص ایران نیست٫ بلکه تمام دنیا با آن مشکل دارد، گفت: ولی می‌توانیم با این تمرین‌ها به تدریج یاد بگیریم که چگونه به سمت آنلاین بودن و دورکاری حرکت کنیم.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای آنلاین درباره مشکلات موجود در زمینه دورکاری و توسعه کسب‌وکارها بر فضای اینترنتی، توضیح داد: این چالش‌ها شامل جنبه‌های اخلاق حرفه‌ای، مسؤولیتپذیری، کنترل و بهره‌برداری قانونی می‌شود.

طالبی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را در حوزه بیمه و تأمین‌اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از این مشکلات این است که ما در زمینه دورکاری و بیمه قوانین نداریم. سه ماه است که بازرس بیمه به سراغ ما نیامده است، ولی در شرکت من هنوز از ۲۰ کارمند، سه کارمند به دلیل مشکلاتی که دارند دورکار هستند و اگر بازرس بیمه به شرکت بیاید و این وضعیت را ببیند و شرکت را جریمه کند، چه کار می‌توان انجام داد.

وی اضافه کرد: همه این مشکلات را به کناری بگذاریم خودمان هم در اجرای دورکاری مناسب مشکل داریم.

غلوهایی که در دورکاری صورت می‌گیرد

طالبی با بیان اینکه در زمینه دورکاری غلو می‌شود، توضیح داد: الزاماً همه مشاغل مانند نانوایی، کشاورزی، تعمیرکار خودرو، اپراتور پمپ بنزین مشمول دورکاری نمی‌شوند. دورکاری حد و حدودی دارد و در این زمینه غلو می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست همه دورکار شوند، تأکید کرد: قرار است برای همه کسب‌وکارهایی که امکان انجام آن‌ها از راه دور وجود دارد، دورکاری اجرایی شود؛ ولی ما در تعریف این حد و حدود مشکل داریم.