سنگینی سایه رکود بر بازار لوازم‌یدکی خودرو

سنگینی سایه رکود بر بازار لوازم‌یدکی خودرو   سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران رکود و بلاتکلیفی موجود در بازار قطعات یدکی را نیازمند نظارت جدی دولت بر نرخ ارز و بازار دانست. سیدمهدی کاظمی ‌در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: تورم نرخ‌ها در صنف لوازم‌یدکی بستگی به ارز دارد به نحوی که تورم […]

سنگینی سایه رکود بر بازار لوازم‌یدکی خودرو

 

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران رکود و بلاتکلیفی موجود در بازار قطعات یدکی را نیازمند نظارت جدی دولت بر نرخ ارز و بازار دانست.

سیدمهدی کاظمی ‌در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: تورم نرخ‌ها در صنف لوازم‌یدکی بستگی به ارز دارد به نحوی که تورم نرخ ارز موجب افزایش قیمت‌ قطعات و کاهش آن از قیمت لوازم‌یدکی موجود در بازار خواهد کاست.

وی با بیان اینکه برخی اقلام لوازم‌یدکی افزایش ۲۰درصدی یا بیشتر از این میزان را تجربه کرده است، گفت: افزایش قیمت لوازم‌یدکی بروز رکود در این صنف را به همراه داشته به این معنا که تورم ارز، رکود را نیز ایجاد کرده است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، افزود: رشد تورم علاوه بر اینکه موجبات نارضایتی مصرف‌کننده و فروشندگان را توأماً فراهم نموده آسیب فراوانی به اصناف از جمله صنف لوازم‌یدکی که تولید داخلی یا واردات آن وابسته به ارز است، وارد کرده که رکود بازار یکی از نمودهای آن است.

کاظمی‌ ادامه داد: در حوزه تولید داخلی شاید نیازمندی به ارز محدودتر باشد اما تولیدکنندگان مواد اولیه قطعات یدکی نیز، محصولات خود را متأثر از نرخ ارز تولید و به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه رشد نرخ ارز و نوسانات آن موجب بروز بلاتکلیفی در بازار لوازم‌یدکی و بهای قطعات شده است، بیان کرد: واردات و صادرات در ایران و سایر کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده و کشورهای ثالث نظیر امارات نیز به‌عنوان واسطه و جایگاه نقل‌وانتقالات کالا از جمله به ایران ممنوعیت‌هایی را در واردات و صادرات برقرار کرده است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، گفت: دست‌اندرکاران واردات قطعات طی هفته گذشته آماده‌سازی مقدمات واردات محموله‌های لوازم‌یدکی توسط تعدادی از لنج‌های اماراتی را مطرح کردند که تاکنون ملموس نبوده اما به هر حال انجام خواهد شد.

کاظمی رشد شیوع ویروس کرونا در ایران طی هفته‌های اخیر را موجب نگرانی کشورهای همجوار و اعمال محدودیت‌های بیشتر در حوزه صادرات کالا به داخل دانست و افزود: البته خوشبختانه واردات قطعات از مبدأ این کشورها با دشواری‌های کمتری در مقایسه با صادرات از ایران همراه است.

وی درخصوص کیفیت قطعات ساخت داخل تأکید کرد: کیفیت قطعات داخلی در مقایسه با مشابه خارجی آن از کیفیت مناسبی برخوردار است و حتی در برخی قطعات شاهد کیفیت بیشتر قطعات داخلی هستیم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران درخصوص تأثیر افزایش نرخ ارز بر کیفیت قطعات داخلی گفت: رشد نرخ ارز بر کیفیت قطعات تأثیری نداشته اما تولیدکنندگان لوازم‌یدکی در مواجهه با کمبود مواد اولیه هر چند به منظور پرهیز از تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران، قادر به تأمین مواد از داخل به هر نحوی هستند اما این امر در مقایسه با ماه‌های اخیر با قیمت بالاتری صورت می‌گیرد.

کاظمی ‌با بیان اینکه نرخ ارز علاوه بر افزایش هزینه تولید قطعات بر نرخ مواد اولیه نیز تأثیرگذار بوده و نمی‌توان فروشندگان مواد اولیه را در این خصوص مقصر دانست، گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه نیز زمانی که با محدودیت ناشی از رشد قیمت ارز مواجه می‌شوند در راستای تداوم واردات و فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان قطعات و همچنین پرهیز از زیان و عدم مواجهه صنایع کشور با فقدان مواد اولیه در آینده ناچار از افزایش قیمت‌ها هستند.

وی ضمن تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی دولت درخصوص نابه‌سامانی و بلاتکلیفی موجود در بازار قطعات یدکی گفت: سهم پنج درصدی تولیدکنندگان مواد اولیه در گرانی و افت کیفیت قطعات قابل پذیرش است اما دولت را در این میان به‌دلیل عدم نظارت کافی مقصر اصلی می‌دانیم.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران درخصوص فروش آنلاین در صنف لوازم‌یدکی و آثار ناشی از آن در حوزه قیمت و کیفیت قطعات گفت: تا زمانی که رقابت و فراوانی قطعات نباشد، فضای مجازی، فروشگاه‌های اینترنتی و فروش آنلاین تأثیری بر کنترل قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه موجب ورود خسارت نیز خواهد شد.

کاظمی ‌ادامه داد: اخیراً جلسات و همایش‌هایی با حضور اتاق اصناف و سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت درخصوص فروش از طریق فضای مجازی، برگزار شد اما حتی فروش رقابتی قطعات و کاهش قیمت آن از طریق فروشگاه‌های معین لوازم‌یدکی با وجود برخورداری از مجوز فروش تا زمانی که میزان تولید و عرضه قطعات افزایش نیابد، امکان‌پذیر نخواهد بود. حال آنکه فروشگاه‌های اینترنتی با فعالیت در منازل یا به صورت سیار چگونه می‌‌توانند در کاهش قیمت قطعات یا افزایش تولید و عرضه مؤثر باشند.

وی درخصوص فروش حواله‌ای لوازم‌یدکی گفت: در زمان جنگ تحمیلی واردات لوازم‌یدکی با دشواری همراه بود اما کنترل بازار و قیمت‌ها سهل‌تر و با کمبود قطعات مواجه نبودیم هر چند تعداد جمعیت و دارندگان خودرو نیز کمتر از حال‌حاضر بود.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، افزود: فروش حواله‌ای تایرهای داخلی در حال‌حاضر ضمن ارائه سند خودرو امکان‌پذیر است اما در حوزه سایر لوازم‌یدکی تنها شاهد فروش حواله‌ای قطعاتی نظیر دیسکصفحه با ارز دولتی و با قیمت بسیار مناسب ۳۸۰ هزار تومان بوده‌ایم در صورتی که در بازار آزاد با قیمتی معادل ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و در اختیار تاکسیرانی قرار گرفت.