نابه‌سامانی بازار لاستیک خودرو چگونه پایان می‌یابد؟

نابه‌سامانی بازار لاستیک خودرو چگونه پایان می‌یابد؟ قیمت تایر سواری در ماه‌های اخیر با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو بوده است؛ به طوری‌که در بعضی از سایز‌های پرمصرف مثل تایر پرایدی و پژو ۴۰۵ با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه هستیم. حتی طرح فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانسته دردی از […]

نابه‌سامانی بازار لاستیک خودرو چگونه پایان می‌یابد؟

قیمت تایر سواری در ماه‌های اخیر با افزایش غیرمنطقی روبه‌رو بوده است؛ به طوری‌که در بعضی از سایز‌های پرمصرف مثل تایر پرایدی و پژو ۴۰۵ با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه هستیم. حتی طرح فروش تایر دولتی توسط تولیدکنندگان نیز نتوانسته دردی از وضعیت بازار تایر دوا کند، چرا که طرح فروش اینترنتی تولیدکنندگان با مشکلات عجیبی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه بوده و فروش حضوری تایر دولتی نیز به علت محدودیت نمایندگان فروش و همچنین تعداد کم تایر‌های تخصیص یافته، باعث ایجاد صف‌های طولانی و فرآیندی زمان‌بر شده، که در نتیجه بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف کرده است.

به گزارش تسنیم، براساس اظهارات سید محمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران، به دلیل کاهش واردات لاستیک‌های سواری و افزایش ۷۰ درصدی قیمت لاستیک‌های تولید داخل، بازار تایر سواری در رکود شدیدی به‌سر می‌برد و این امر نشان‌دهنده عدم تعادل عرضه و تقاضاست؛ به گفته وی، تصمیماتی که دولت با حذف ارز دولتی و نیمایی برای واردات در نظر گرفته به این موضوع دامن زده است.

اما به گفته مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، اکثر مشکلات مرتبط به قیمت تایر مربوط به بازار این کالا می‌شود؛ چرا که تایرهای رایج سواری مانند پراید، پژو و سمند به اندازه کل مصرف کشور تولید شده و واردکنندگان نیز فعالیت خود را ادامه داده‌اند‌ و در مجموع مشکلی از نظر تولید وجود ندارد.

براساس اظهارات داوود سعادتی‌نژاد؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر، تا اسفندماه سال گذشته وضعیت مناسبی در بازار تایر حاکم بود، اما با توجه به افزایش قیمت ۳۰ درصدی در فروردینماه سال۹۹، توزیع لاستیک با مشکل مواجه شد و تنها دو شرکت نسبت به عرضه لاستیک اقدام کرده و بازار تایر سواری با کمبود شدید مواجه شد.

با وجود اینکه تولیدکنندگان تایر سواری اظهار می‌کنند که به اندازه نیاز بازار تولید کافی صورت گرفته است، این پرسش مطرح می‌شود که علت اصلی کمبود و گرانی تایر چیست؟ این لاستیک‌های تولید شده در کدام انبار‌های مخفی شده‌اند و چرا دستگاه‌های نظارتی از کشف آن‌ها ناتوان هستند.

به گفته سعادتی‌نژاد، تولیدکنندگان می‌بایست قیمت‌ها و اطلاعات تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت کنند اما مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و این تکلیف قانونی به درستی انجام نشده است، بنابر اظهارت وی باید از تولیدکنندگان پرسید که لاستیک‌های مازاد به کجا می‌رود.

علاوه بر این، براساس اظهارات رسول جمشیدی؛ کارشناس صنعت تایر، ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است، اما تاکنون حتی یک اظهار‌نامه هم در سامانه ثبت نشده و این عدم اظهار بحث احتکار و افزایش قیمت‌ها رابه وجود آورده است. به گفته وی، نظارت میدانی اثربخشی لازم را ندارد و نظارت باید در عرصه سامانه هوشمند پیگیری شود.

مسأله عدم ثبت اطلاعات تولید و فروش تایر سواری توسط تولیدکنندگان به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت نابه‌سامان بازار تایر توسط سید یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات نیز مورد تأیید قرار گفته است، به گفته وی اگر واردکنندگان و تولیدکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد می‌کردند، با احتکار کالا مواجه نمی‌شدیم.