اظهارات موافقان و مخالفان کلیات طرح تخصیص قیر رایگان در شرایطی کلیات اختصاص یکمیلیون تن قیر رایگان برای آسفالت راههای روستایی و طرحهای شهری به تصویب رسید که مخالفان معتقد بودند این طرح فسادآور است و رانت ایجاد میکند. در مقابل تأکید موافقان این بود که با این کار میتوان وضعیت روستاها را بهبود بخشید، […]
اظهارات موافقان و مخالفان کلیات طرح تخصیص قیر رایگان
در شرایطی کلیات اختصاص یکمیلیون تن قیر رایگان برای آسفالت راههای روستایی و طرحهای شهری به تصویب رسید که مخالفان معتقد بودند این طرح فسادآور است و رانت ایجاد میکند. در مقابل تأکید موافقان این بود که با این کار میتوان وضعیت روستاها را بهبود بخشید، وظیفه مقابله با فساد هم با دستگاههای نظارتی است.
به گزارش ایسنا، در جلسه علنی ديروز چهارشنبه کلیات طرح الحاق یک بند به تبصره۱ قانون بودجه ۹۹ به تصویب رسید.
رضا نیکبین؛ نماینده کاشمر به عنوان اولین مخالف کلیات، گفت: این نوع توزیع قیر فسادآور است کما اینکه در گذشته هم نهادهای نظارتی نسبت به آن واکنش نشان داده و مخالفت کرده بودند. این رویکرد باعث ایجاد فساد در مدیران دولتی و از بین رفتن ارز میشود و حتی در بورس هم اختلال ایجاد میکند. سال گذشته ۵۰۰ هزار تن قاچاق قیر داشتیم که تأسفآور است.
وی افزود: خیلی جای تأسف است که در کشوری که ما روی نفت هستیم قیر اینقدر گران باشد. بسیاری از روستاها زیرساختهای آسفالت ایجاد کردند اما به خاطر عدم برنامهریزی صحیح قیرپاشی انجام نمیشود.
محسن زنگنه؛ نماینده تربتحیدریه به عنوان اولین موافق کلیات این طرح گفت: ما بهدنبال رفع دغدغه محرومان هستیم. روستاها و راههای فرعی آن با مشکلاتی مواجه هستند. تخصیص یکمیلیون تن قیر مقدار کمی نیست. نباید با ترس از بروز فساد اقدامات خود را در راستای حل مشکلات مردم انجام ندهیم.
به گفته وی نظارت بر توزیع قیر بسیار مهم است. لذا در این طرح آمده که باید از محل تملک دارایی سرمایه دولت تأمین اعتبار شود که نباید آن را محل فساد دانست.
مهدی طغیانی؛ نماینده اصفهان در مخالفت با این طرح گفت: این طرح مشکلات عدیده راههای روستایی را حل نمیکند چرا مجلس باید موضوعی را تصویب کند که سازمانهای نظارتی نسبت به آن هشدار داده بودند و مجلس دهم هم به خاطر همین هشدارها این بند را از بودجه سالانه حذف کرد. کما اینکه بیشترین انحرافات در گزارش تفریغ بودجه هم مربوط به همین بند بوده که فسادزاست.
به گفته وی این طرح رانتی برای تولیدکنندگان قیر ایجاد میکند و باعث عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات قیر و تبانی بین مدیران و تولیدکنندگان قیر میشود. رانت و فساد و توزیع حواله قیر باعث ایجاد بسیاری از فسادها از محل همین موضوع شده است. توزیع حواله قیر باعث نمیشود که قیمتها در بازار کار مشخص شود بلکه نرخ در بازار سیاه معلوم میشود. ما به ارز حاصل از صادرات قیر نیاز داریم. باید دولت را موظف به احداث و توسعه راههای روستایی با روش غیر از توزیع حواله قیر کنیم.
محمد علیپور؛ نماینده ماکو نیز به عنوان موافق دیگر کلیات این طرح گفت: هر اقدام عمرانی صورت گرفته در روستاها در سایه قیری بوده که دولت به دستگاهها داده است. بسیاری از روستاها هنوز دارای راههای خاکی هستند و دولت باید قیر را همچون سایر امکانات به صورت عادلانه توزیع کند.
وی تأکید کرد: باید منابع کشور برای عمران و آبادانی صرف شود، نه اینکه تنها عدهای از آن بهره برده و روستاییان از آن محروم بمانند. ما از دستگاههای نظارتی هم میخواهیم که اجازه ندهند بیتالمال هدر رود.
احسان خاندوزی؛ نماینده تهران به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات این طرح گفت: امروز شاهد وجود بسیاری از مشکلات در حوزه توزیع قیر هستیم. باید شیوه و روش حمایت از مناطق محروم و راههای روستایی تغییر کند تا در نهایت به نفع اقتصاد باشد. این نوع روش توزیع قیر مخرب تولید کشور است.
وی افزود: مجلس قبل با هشدارهای دستگاههای نظارتی و نهایتاً با ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع قیر را حذف کرد اما مجدداً در این طرح بر توزیع یکمیلیون تن قیر تأکید شده است. مجلس باید روش حمایت را اصلاح کند، صادرات بخشی از قیر قید شده در این طرح هم بدون نفع مردم در مناطق محروم است. تأکید ما هم اجرای پروژههای عمرانی در روستاها و مناطق محروم بوده اما باید روابط مالی بین پالایشگاهها، تولیدکنندگان و شبکه توزیع قیر به درستی و به دور از هرگونه فساد تعیین شود.
کمال علیپور؛ نماینده قائمشهر بهعنوان سومین و آخرین موافق کلیات این طرح گفت: ما باید از منابع خدادادی در پروژههای عمرانی استفاده کنیم. اگر صحبت از فساد در بحث قیر است باید دستگاههای نظارتی پیگیری کنند که یکی از آنان دیوان محاسبات است که گزارش تفریغ را یک یا دو سال بعد میدهند. باید دیوان محاسبات بهروز و مؤثر باشد.
وی همچنین گفت: مخالفت تعدادی از نمایندگان هم به این دلیل است که میزان قیر باید به صورت ریالی باشد که این هم شدنی نیست چون قیمت ارز دائماً در حال تغییر است. امروز شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به قیر نیاز دارند و مجلس باید این مشکل را حل کند.
کاظم دلخوش؛ نماینده صومعهسرا نیز در تذکری گفت: پیشنهاد اولیه ما این بود که دولت نفت را به پالایشگاهها داده و پالایشگاهها قیر تولید شده را به پیمانکاران برای توزیع كنند. قرار نبود از منابع تملک دارایی سرمایهای برای تأمین قیر برداشت شود. کما اینکه در جلسات هم دولتیها به ما وعده دادند که بودجه این کار را تأمین میکنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.