گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: ۶۱٫۲۶۱.۲ درصد از کشتههای موتورسواران در سال گذشته ۱۸ تا ۴۹ساله بودهاند، این آمار بیانگر حجم بالای تلفات تصادف موتورسیکلتها در سنین جوانی است. به گزارش مناقصهمزایده، گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها […]
گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: ۶۱٫۲۶۱.۲ درصد از کشتههای موتورسواران در سال گذشته ۱۸ تا ۴۹ساله بودهاند، این آمار بیانگر حجم بالای تلفات تصادف موتورسیکلتها در سنین جوانی است.
به گزارش مناقصهمزایده، گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها در برمیگیرد و پس از آن تفکیک سنی سایر گروهها عبارت استاز: کمتر از ۱۰ سال دودرصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱٫۲درصد،۵۰ تا ۵۹ سال ۹٫۹درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵٫۶درصد.
رده سنی دو دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.
در سال گذشته سه هزار و ۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد سه هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.
آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (۱۳۹۸) نسبت به سال قبل از آن، ۱۱٫۸ درصد کمتر شده است. در سال ۱۳۹۷ آمار تلفات موتورسیکلتسواران سه هزار و ۷۴۵ نفر گزارش شده بود.
براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۲۱، خراسانرضوی با ۲۷۴ و اصفهان با ۲۶۹ نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۵ و کهگیلویهوبویراحمد و اردبیل هر کدام با ۲۰ فوتی بوده است.
در این مدت استانهای فارس (۷۲ نفر)، تهران (۶۵ نفر) و گلستان (۵۲ نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال ۹۷ داشتهاند.
در سال گذشته به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، چهار موتورسوار در کشور جان خود را از دست دادهاند. استانهای بوشهر (۸٫۶)، یزد (۶٫۷) و کرمان (۶٫۶) بالاترین و استانهای البرز (۰٫۹)، اردبیل (۱٫۵) و کرمانشاه (۱٫۷) پایینترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای ۱۰۰هزار نفر جمعیت کشور را داشته اند.
به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلتسواران در کشور ۱۹٫۵ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است.
مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استانهای گلستان، هرمزگان وگیلان رقمی قابلتوجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۳۲٫۸ درصد، در استان هرمزگان ۲۹٫۷ و در گیلان ۲۹٫۴ درصد بوده است.
در مقابل استانهای کرمانشاه (۶٫۹ درصد)، ایلام (۹٫۲ درصد) و اردبیل (۹٫۶ درصد) پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی را داشتهاند.
آمارها نشان میدهد، بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل بهتنهایی ۴۶٫۹ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته بهدنبال داشته است که یکهزار و ۵۵۰ نفر از کل تلفات را دربر میگیرد که بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.
بیشترین آمار تلفات موتورسواران براساس محل فوت مربوط به جادههای برونشهری است که ۴۶٫۵درصد از کل تلفات را در برمیگیرد.
شغل ۴۰٫۶ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمیبرابر با یکهزار و ۳۴۳ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر میگیرد.
مشاغلی همچون کارگران با ۵۵۲ نفر (۱۶٫۷ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۳۹۲ نفر (۱۱٫۹ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشتهاند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با دوهزار و ۵۴۵ نفر (۷۷درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشتهاند. ۱۶درصد از کشتهشدگان مدرک دیپلم و ۵٫۴ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشتهاند. وضعیت تحصیلی ۵۱ نفر از درگذشتگان (۱٫۵درصد) نامعلوم گزارش شده است.
توصیههای برای کاهش تلفات موتورسواران
آنچنان که آمارها نشان میدهد، درصد قابلتوجهی از کشتهشدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلتها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند. اگرچه بخشی از این آمار میتواند ناشی از نوع وسیلهنقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و… باشد، اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطرهآمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حملبار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و… از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثربرانگیز ناشی از آن هستند؛ بنابراین توصیه میشود:
۱. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار میرود.
۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه – خصوصاً بدون کلاه – پرهیز کنید.
۳. از راندن در پیادهروها و یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.
۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهریتان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جادههای برونشهری بوده است.
۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند در حفظ سلامت شما بسیار مؤثر باشد، زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابانهای یکطرفه برای موتورسواران رخ میدهد.
۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاههایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شبها از موتور استفاده نکنید
۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابهلای خودروها، حرکات و تغییر جهتهای ناگهانی و سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگومیرها نتیجه بیتوجهی به نکات ایمنی در راندن است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.