اندر خصایص کرونا!

اندر خصایص کرونا!       طبق آماری که جنابمان گرفتیم‌، این کرونای دردسرساز مصیبت‌زا‌، خصایص نیکو هم زیاد دارد و اینطوری‌ها هم نیست که فقط آفت باشد و ویروس و فاجعه‌آفرین و منحوس‌!      اولین خصیصه این جناب که خیلی زود بر همگان آشکار شد همان عدالت نامبرده در سرکشی و احوالپرسی از مردم است برایش […]

اندر خصایص کرونا!

      طبق آماری که جنابمان گرفتیم‌، این کرونای دردسرساز مصیبت‌زا‌، خصایص نیکو هم زیاد دارد و اینطوری‌ها هم نیست که فقط آفت باشد و ویروس و فاجعه‌آفرین و منحوس‌!

     اولین خصیصه این جناب که خیلی زود بر همگان آشکار شد همان عدالت نامبرده در سرکشی و احوالپرسی از مردم است برایش زن و مرد و مرفه و متوسط و بالادست و فرودست خیلی معنایی ندارد‌، حتی مقام و موقعیت و زور و زر هم برای ایشان توفیری با هم ندارند. ساده دل و ریاکار و مظلوم و ظالم هم نمی‌شناسد. البته دلیلش ناآشنایی با انواع اقسام خلق‌ا… نیست زیرا که نامبرده خیلی مردم‌دار و اهل معاشرت است و شخصیت‌شناس خوبی است‌، فی‌المثل اگر کسی خیلی تحویلش نگیرد و از ایشان حساب نبرد‌، زود به سراغش می‌رود و حسابی از خجالتش در می‌آید‌، اما مدل رفتاری‌اش این است‌، یک لیبرال دموکرات تمام‌عیار‌!

     دومین خصیصه مهم این جناب این است که اساساً روحیه خشن و بزن‌بهادری عجیبی دارد با کسانی که می‌خواهند با زور و ضرب و ادعا جلویش بایستند اصلاً میانه‌ای نداشته و به سرعت خدمت ایشان می‌رسد‌، اما برعکس از کسانی که اهل مراقبت و محافظت و بهداشت فردی هستند به‌شدت دوری می‌کند و سعی وافر دارد که دَم‌پَر ایشان نیاید و تا می‌تواند از ایشان حذر کند‌!

      خصایص معروف زیادی برای این کوویدخان مطرح کرده‌اند که اجالتاً به این دو بسنده می‌کنم. اما بعضاً مشاهده می‌شود که صفات خاص و حسنه‌! مختلفی از این جناب توسط برخی افراد شناسایی می‌شود که بسیار عجیب و غریب است. دیده شده که برخی از مردم کوچه و بازار و بخش‌خصوصی و دولتی و مقام و مسؤول‌، پرده از اسراری مگویی برمی‌دارند که این ویروس را مرموز و پیچیده‌تر از آنی که فکر می‌کردیم‌، می‌کند. نش می‌دهد‌!

     فی‌المثل برخی از مسؤولین و مربوطین را عقیده بر این است که این ویروس‌، ورزشکار دوست است و هیچگاه این افراد را به دردسر نمی‌اندازد‌، برای همین خیلی زود دستور بازگشائی و از سرگیری و شروع به‌کار باشگاه‌ها و مسابقات و اماکن ورزشی را صادر کرده و همچنان سفت و محکم بر حرف خود ایستاده‌اند و آمار کرونایی شدن ورزشکار جماعت را شیطنت رسانه‌ای و نقشه شوم دشمنان ورزش می‌دانند‌!

     اما همین افراد و خیلی دیگر از مسؤولین و مربوطین و صد البته غیرمربوطین‌، کووید۱۹ را دشمن شماره یک علم و فرهنگ و هنر می‌دانند و فرمایش می‌کنند که این ویروس نامرد‌! به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که فقط کافی است یک آموزشگاه‌، فرهنگسرا‌، نمایشگاه کتاب یا محفل ادبی و آمفی‌تئاتر و مرکز هنری و نمایشی در شعاع چند کیلومتری اش باز شود‌، قبل از همه خودش را به آنجا رسانده و هرکسی بیاید و حتی نیاید و فقط فکر آمدن داشته باشد را گرفتار کرده و زمین‌گیر می‌کند تا انتقام تاریخی خود را از علم و فرهنگ و هنر‌، بگیرد‌! جل‌الخالق از شعبده‌های این ویروس‌!

     البته اینکه می‌خواهم بگویم‌، خیلی ربطی به آنچه گفتم ندارد ولی وظیفه هوشنگ‌خانی ما اقتضاء می‌کند که همه چیز را عرض کنیم‌، تا همین اواخر بودند کسانی که مصرف الکل و اعتیاد و سیگار و بی‌قیدی را مدافع بدن از کرونا می‌دانستند و شست‌وشوی مکرر دست و صورت و ماسک و شیلد و دستکش را زیاده‌روی و سوسول بازی‌! ولی گرفتار اخلاق و مرام کرونا شده‌اند و بیش از این ماندن در این جهان خاکی را تاب نیاوردند‌!

                                                                                    هوشنگ‌خان