خانواده موتور EF7 توسعه مییابد شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایرانخودرو، خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوریهای روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقاء میدهد. محمد نجات؛ مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF7 با عنوان پروژه EF7 پلاس، در این باره گفت: پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو […]
خانواده موتور EF7 توسعه مییابد
شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایرانخودرو، خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوریهای روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقاء میدهد.
محمد نجات؛ مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF7 با عنوان پروژه EF7 پلاس، در این باره گفت: پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) درحال اجراء است.
وی افزود: موتور ملی تنفس طبیعی EF7 در سبد قوای محرکه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو دارای جایگاه ویژهای است و برهمین اساس ارتقای این نسل از موتور در دستور کار شرکت ایپکو قرار گرفته است.
نجات، هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF7 پلاس را ارتقای سطح آلایندگی از اروپا۴ به اروپا۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF7 دانست و گفت: ارتقای موتور ملی پرخوران نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: توان و گشتاور موتور دستکم ۱۰درصد نسبت به موتور پرخوران جاری افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن سطح آلایندگی این موتور به اروپا۵ خواهد رسید.
نجات ادامه داد: نوع پرخوران نیز کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای TC7 را بهدنبال خواهد داشت.
استفاده از فناوری زمانبندی متغیر دریچهها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوریهای استفاده شده در این موتورهاست.
مدیر طرح توسعه موتور خانوادهEF7، اضافه کرد: با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتورهای سری EF7 ایرانخودرو به سطح آلایندگی اروپا۶ نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه توسعه این سری از موتور محصولات ایرانخودرو، با استفاده از توانمندی سازندگان و طراحان داخل کشور صورت میگیرد، گفت: برای تولید انبوه این موتور نیاز به سرمایهگذاری جدید در محدوده خطوط تولید نداریم و از تجهیزات موجود سازندگان استفاده خواهیم کرد.
نجات تصریح کرد: داخلیسازی و بومیسازی محصول از مزایای مهم این طرح است که هیچگونه وابستگی خارجی در تولید آن وجود ندارد.
وی زمان تولید انبوه این موتور را ابتدای سال آینده اعلام کرد و گفت: تا ۹ ماه آینده نوع تنفس طبیعی و ۱۵ ماه آینده نوع پرخوران موتور EF7 به تولید انبوه خواهد رسید. در حالحاضر صحهگذاری موتوری در حال انجام است و تا پایان سال نیز آزمونهای صحهگذاری در سطح خودرو انجام خواهد شد.
نجات افزود: موتور تنفس طبیعی EF7 پلاس در محصول سمند و سورن استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک و محصول پروژه K123 را دارد.
مدیر این طرح تصریح کرد: ایپکو به صورت مستمر، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و کیفی موتورها را در دستور کار خود داشته و خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.