۶ راهکار برای بهبود اوضاع بازار فولاد

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد ۶ راهکار برای بهبود اوضاع بازار فولاد معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان شش راهکار را برای بهبود اوضاع بازار فولاد و برقراری آرامش و تعادل بر مبادلات این محصولات اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهزاد کرمی ‌با بیان اینکه تقویت عرضه باید همراه با کنترل دقیق […]

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد

۶ راهکار برای بهبود اوضاع بازار فولاد

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان شش راهکار را برای بهبود اوضاع بازار فولاد و برقراری آرامش و تعادل بر مبادلات این محصولات اعلام کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بهزاد کرمی ‌با بیان اینکه تقویت عرضه باید همراه با کنترل دقیق انبارهای ورودی مواد اولیه و خروجی محصول در جهت جلوگیری از هرگونه احتکار در هر مرحله از زنجیره تولید باشد، گفت: فرآیند عرضه و تقاضا به عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر بازار نیز باید با دو هدف تنظیم قیمت‌ها و دستیابی مصرف‌کننده نهایی، از سوی مراجع مربوطه مورد ارزیابی مداوم قرار گیرد و در این فرآیند سوداگران ناسالم شناسایی و حذف گردند.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری هیچ وقت بازخورد مثبتی نداشته و حتی به تشدید رشد قیمت‌ها دامن زده است، تأکید کرد: سیستم عرضه و تقاضا به عنوان یک عامل تنظیمگر قیمت‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین به منظور دستیابی و کشف قیمت‌های شفاف‌تر باید هزینه‌های تولید با در نظرگیری تمام عوامل تأثیرگذار در زنجیره تولید و نیز توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید بعضی از مقاطع نسبت به دیگر محصولات، محاسبه سود متناسب با میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها و نگاهی به قیمت‌ها و نسبت‌های جهانی نیز لحاظ شود.

کرمی، تصریح کرد: در حال‌حاضر با توجه به تورم افسارگسیخته موجود در بازار تمام فرآورده‌های تولیدی، محصولات فولادی و غیرفولادی بیشتر دستخوش ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه و جایگزینی به عنوان یک کالای سرمایهای شده و عرضه بیشتر به‌عنوان تنها راهکار مناسب برای پاسخ به نیاز بازار، نمی‌تواند به عنوان عامل تأثیرگذار بر کنترل و رسیدن به ثبات بیشتر مدنظر قرار گیرد. در این زمینه حذف مشتری‌نماهای خریدار از چرخه فرآیند فروش تا مصرف با کنترل توزیع و عدم احتکار و در کنار آن مشارکت در عرضه بیشتر از سوی تولیدکنندگان فولادی می‌تواند افق جدیدی را برای این بازار نمایان سازد. فرآیند عرضه و به بیان دیگر تولید جهت عرضه، خود تأثیرپذیر از شرایط تأمین پایدار مواد اولیه تولید، حمایت‌های دولت نظیر یکسانسازی استفاده از یارانه‌های انرژی برای تمامی‌بخش‌های تولید فولاد و همچنین شرکت سهامی‌ ذوب‌آهن اصفهان، جهت نیل به این هدف و عرضه‌های مداوم به منظور دستیابی مصرف‌کننده نهایی که به طور عمده اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه را شامل می‌شوند، می‌باشد.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان، تأثیر شدید همه‌گیری جهانی ویروسکرونا را باعث کم شدن فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های گذشته و کاهش شاخص‌های جهانی تجارت دانست و گفت: در ماه‌های پیشرو با توجه به فعالیت‌های کم‌ تجار در دوره قبل و همچنین کاهش عوامل زیستمحیطی نظیر فصل‌های بارانی و مشکلات حمل‌ونقل از یکسو و کاهش موجودی انبارها از سطح پاسخگو به نیاز در پروژه‌ها و محرک‌های اقتصادی تعریف شده از سوی کشورهایی نظیر چین و تأمین محصول لازم برای پروژه‌های نیمهتمام و جدید در فصل پاییز و ترمیم موجودی انبارها، چشم‌انداز رشد تقاضای جهانی فولاد را نمایان می‌کند. همچنین بازسازی مناطق آسیب دیده در طول این دوران، پیش از مواجه شدن با فصل سرما و محدودیت‌های پیشبینی شده نظیر موج بعدی کرونا و مسائل زیستمحیطی نیز در انتظار رشد و بهبود تقاضای جهانی برای محصولات فولادی اثرگذار خواهد بود.

وی به راهکارهای مدنظر برای بهبود اوضاع فعلی بازار فولاد اشاره کرد و گفت: «کنترل سیستم عرضه و به‌خصوص تقاضا به دور از هرگونه ایجاد تنش در بازار»، «اعمال راهکارهای مناسب به منظور کاهش جذابیت محصولات فولادی برای خریداران سرمایهای و سوداگران»، «حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان»، «کنترل فرآیند پس از خرید و توزیع کالا»، «جلوگیری از فشرده‌سازی بیشتر نیروی غیرقابل کنترل تورم در سایه کنترل‌های دستوری» و نیز «مشارکت بیشتر انجمن تولیدکنندگان محصولات فولادی»، از عواملی است که می‌تواند در بهبود شرایط بازار فولاد، مؤثر واقع گردد.