قادر به تولید خودرویی ارزان‌تر از پراید نیستیم

قادر به تولید خودرویی ارزان‌تر از پراید نیستیم کارشناس صنعت خودرو گفت: نمی‌توان خودروی استاندارد با شرایط روز تولید کرد در حالی که قیمت آن از پراید ارزان‌تر باشد. کریمی‌سنجری در گفت‌وگو با میزان، درباره گمانه‌زنی‌ها برای تولید خودروی ارزان‌قیمت جایگزین پراید اظهار کرد: خودروی ارزان‌قیمت در ایران تعریف مشخص دارد، در اروپا خودروی اسمارت […]

قادر به تولید خودرویی ارزان‌تر از پراید نیستیم

کارشناس صنعت خودرو گفت: نمی‌توان خودروی استاندارد با شرایط روز تولید کرد در حالی که قیمت آن از پراید ارزان‌تر باشد.

کریمی‌سنجری در گفت‌وگو با میزان، درباره گمانه‌زنی‌ها برای تولید خودروی ارزان‌قیمت جایگزین پراید اظهار کرد: خودروی ارزان‌قیمت در ایران تعریف مشخص دارد، در اروپا خودروی اسمارت خودرویی دو نفره است که طرفدار زیادی دارد البته ارزان نیست، اما با فرهنگ اروپایی و سطح درآمد آن‌ها همخوانی دارد.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این خودرو نمی‌تواند با شاخص‌های بازار ایران همخوانی داشته باشد، افزود: ما جامعه جوان پولداری نداریم که این خودرو بتواند نیاز جامعه را برطرف کند در حالی که پراید یک خودروی سدان معمولی و ارزان است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی صحبت از خودروی ارزان می‌شود هیچکدام از شاخص‌های آن به جز قدرت خرید جزء شاخص‌های اصلی محسوب نمی‌شود، گفت: در کشور ما منظور از خودروی ارزان قیمت خودرو‌یی است که متناسب با قدرت پرداخت بخش زیادی از مردم باشد بنابراین با این تعریف خودروی دونفره نمی‌تواند خودرویی ارزان قیمت باشد و متناسب با فرهنگ ما نیز نیست.

کریمی‌سنجری ادامه داد: در کشور ما خانواده‌هایی که قدرت پرداخت زیادی ندارند و به‌دنبال خودروی ارزان‌قیمت هستند خانواده‌های چهار یا پنج نفره هستند بنابراین نمی‌توانیم سرنشین را به عنوان آپشن در نظر بگیریم و آن را حذف کنیم تا قیمت ارزان‌تر شود.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروی دونفره در بازار ایران جواب نخواهد داد، تصریح کرد: در هندوستان شرکت رنو اقدام به تولید خودروی ارزان قیمت ۳۵۰۰ دلاری کرد، اما بسیاری از آپشن‌های آن را حذف کرد.

وی تأکید کرد: نمی‌توان خودروی استاندارد با شرایط روز تولید کرد در حالی که قیمت آن از پراید ارزان‌تر باشد.

کریمی‌سنجری با بیان اینکه زمانی باید اقدام به حذف پراید صورت می‌گرفت که جایگزین برای آن مشخص می‌شد، گفت: با حذف پراید بخشی از جامعه از داشتن خودرو محروم شدند و این از دید‌ها پنهان مانده است.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تقاضای خودرو در کشور سالانه حدود یکمیلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است در حالی که طی دو سال اخیر خودروسازان بیشتر از ۸۰۰ هزار دستگاه نتوانستند تولید کنند به همین دلیل هر میزان تولید کنند فروش می‌رود.

وی افزود: اگر قرار بر تولید خودروی ارزان قیمت در کشور است ابتدا باید با فرهنگ کشور همخوانی داشته باشد در حالی که در حال‌حاضر جامعه ما از خودرو دو نفره استقبال نمی‌کند. نکته دوم اینکه این خودرو به هیچ عنوان نمی‌تواند ارزان‌تر از پراید تولید شود و به همین دلیل حذف پراید اشتباه بود.