مؤلفههای یک خودروی ارزان چیست؟ حذف پراید از سبد محصولات صنعت خودرو ضرورت تولید خودروی ارزانقیمت و اقتصادی را بیش از پیش کرده و در این میان وزارت صمت در تلاش برای تولید این دسته از خودروهاست، چرا که با توقف تولید این خودرو، قدرت خرید بسیاری از خانوادهها کاهش یافته است. به گزارش خودروکار، […]
مؤلفههای یک خودروی ارزان چیست؟
حذف پراید از سبد محصولات صنعت خودرو ضرورت تولید خودروی ارزانقیمت و اقتصادی را بیش از پیش کرده و در این میان وزارت صمت در تلاش برای تولید این دسته از خودروهاست، چرا که با توقف تولید این خودرو، قدرت خرید بسیاری از خانوادهها کاهش یافته است.
به گزارش خودروکار، طرح تولید خودروی ارزانقیمت که پس از توقف تولید پراید و پژو۴۰۵به صورت جدیتری از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است، ابهامهایی را به وجود آورده است. این دو خودرو پرتیراژ که به دلیل ناتوانی در پاسکردن استانداردهای ۸۵گانه و افزایش هزینهها از خط تولید خارج شدند، ایده تولید خودروهایی در بازهقیمتی خودروهای یاد شده به عنوان «خودروی ارزان» را در دستور کار قرار داده است.
در نگاه نخست برداشت از خودروی ارزان، خودروی بیکیفیت خواهد بود اما به طور قطع «ارزان» کلمهای مبهم است که معنای متفاوتی از دید خودروساز و مشتری دارد به طوری که در حالحاضر از دیدگاه مصرفکنندگان، کالای ارزان بیمعنی است، اما خودروساز بهدنبال ارائه محصولی است که تعدادی از آپشنها، امکانات، قطعات و ریزهکاریهای فنی تولید یا در آن حذف و یا از قطعات با کیفیت پایینتری استفاده شده باشد.
حال شنیدهها حاکی است که وزارت صمت سه گزینه تولید میکروکارها، خودرو با موتور کممصرف و موتورسیکلتهای چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی برای خانوادههای ایرانی داشته باشد. در این میان این پرسش مطرح میشود که خودروی ارزان، باید دارای چه مؤلفههایی باشد؟
بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مشخصات خودروی اقتصادی و ارزانقیمت میگوید: در همه جای دنیا این دسته از خودروها مصرف کمی دارند و به صرفه هستند و این تصور را ایجاد میکند که نسبت به مبلغ پرداختی، خودرویی با مشخصاتی مناسب دریافت میکنند.
وی میافزاید: در ایران مفهوم خودروی اقتصادی با خودروی بیکیفیت در یک ردیف قرار گرفته است و این تصور را ایجاد کرده که این دسته از خودروها، خودروی از رده خارج هستند در حالی که فناوری این خودروها باید از تکنولوژی روز بهره ببرد.
صدرایی ادامه میدهد: فراوانی قطعات یدکی این خودروها ، ارزان بودن، سادگی و عدمپیچیدگی و استهلاک پایین باید از جمله مؤلفههای این دسته از خودروها باشد. همچنین دوام و عدمنیاز به تعمیرات پیچیده از جمله مشخصههای خودروی ارزان و اقتصادی به شمار میرود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدمآلایندگی اینخودروها و مصرف سوخت پایینتر بهعنوان ویژگیهای این خودرو تصریح میکند: این دسته از خودروها در اندازههای کوچکتر و مناسب برای تردد در سطح شهر و برای یک خانواده چهار نفره هستند.
وی درخصوص فراهم بودن شرایط تولید این دسته از خودروها اظهار میکند: در صورت وجود همت و اراده تولید این خودروها، شرایط فراهم خواهد بود ضمن آنکه لازم است تولید این خودروها با در نظر گرفتن استانداردهای تعریف شده برای آن باشد تا ماهیت این خودروها زیرسؤال نرود.
صدرایی با تأکید بر استفاده از دانش داخلی و حتی پلتفرمهای خارجی در مسیر تولید این خودروها میگوید: در این صورت توان تولید خودروی اقتصادی و ارزانقیمت وجود خواهد داشت ضمن آنکه تولید انبوه اینخودروها نیز ضرورت داشته تا توان ارائه با قیمت مناسب وجود داشته باشد.
وی درخصوص تأثیر داخلیسازیها بر تسهیل شرایط تولید خودروهای ارزانقیمت نیز اظهار میکند: هرچند پلتفرمهای تولید شده جدید در شرکتهای خودروساز پروژههای خوبی هستند، اما بدون شک برای تولید خودروی اقتصادی جدید نیاز به تعریف یک پلتفرم دارد و میتوان پس از آن نسبت به استفاده از قطعات داخلیسازی شده داخلی استفاده و یا قطعات جدید برای آن تعریف شود و در عین حال نیز عمر محصول برای آن پیشبینی شود.
صدرایی ادامه میدهد: باید خودرویی طراحی و برآورد زمانی برای آن تعریف و حتی نسل بعدی آن براساس استانداردهای جهانی پیش بینی شود و تا زمانی که براساس استانداردها حرکت نکنیم تولید این خودرو ارزشی نخواهد داشت و معنای کالای مصرفی نخواهد داشت.
وی تأکید میکند: هرچیزی معنای کالا را ندارد چرا که کالا باید یکسری استانداردها را رعایت و از آنتبعیت کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.